„Język jako dźwięk” Tanii Candiani w CSW Łaźnia
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/02/still-multicanal-4-1200x674.jpg)
Dźwięczny i melodyjny. Chaotyczny a zarazem uporządkowany. Szumiący i syczący. Twardy i miękki. Skomplikowany w swojej prostocie język polski… Meksykańska artystka Tania Candiani w ramach wystawy „Język jako dźwięk” przygląda się – a może raczej przysłuchuje – jego brzmieniu i rytmowi. Cięte i urywane spółgłoski wypowiadane przez każdą z aktorek występujących w instalacji wideo wydają się silnie na siebie oddziaływać, mimo iż każda zachowuje autonomię. Wzajemnie ze sobą rezonując, pozwalają dostrzec partyturę języka.
Wystawa „Język jako Dźwięk” to pierwsza w Polsce indywidualna wystawa Tanii Candiani. W swojej twórczości artystka łączy rozważania na temat języka, tekstu i dźwięku. Podaje w wątpliwość tradycyjne sposoby postrzegania rzeczywistości. Prezentowane na wystawie w CSW Łaźnia minimalistyczne wideo odnosić się będzie do kontekstu polskiego. Ubrane na czarno i ustawione w szeregu performerki zdają się uczestniczyć w rytuale opartym na rytmie, dźwięku i ciszy. W chłodnym i surowym pomieszczeniu tworzą geometryczny układ, wspólnie artykułując szorstkie i zgrzytliwe spółgłoski. Ruch ich strun głosowych tworzy monolityczną strukturę, jakby dźwiękową rzeźbę. Zastygłe w bezruchu, skupione, zahipnotyzowane tworzą abstrakcyjny dźwiękowy spektakl abstrakcyjnych.
![DSC_9140_ma+éy_fot_Adam_Bogdan](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/02/dsc-9140-maey-fot-adam-bogdan-1200x768.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/02/dsc-9140-maey-fot-adam-bogdan-200x128.jpg)
![DSC_9039_ma+éy_fot_Adam_Bogdan](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/02/dsc-9039-maey-fot-adam-bogdan-1200x801.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/02/dsc-9039-maey-fot-adam-bogdan-200x134.jpg)
![DSC_9218_ma+éy_fot_Adam_Bogdan](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/02/dsc-9218-maey-fot-adam-bogdan-1200x801.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/02/dsc-9218-maey-fot-adam-bogdan-200x133.jpg)
![DSC_9068_duzy_fot_Adam_Bogdan](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/02/dsc-9068-duzy-fot-adam-bogdan-1200x764.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/02/dsc-9068-duzy-fot-adam-bogdan-200x127.jpg)
![DSC_9116_duzy_fot_Adam_Bogdan](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/02/dsc-9116-duzy-fot-adam-bogdan-1200x816.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/02/dsc-9116-duzy-fot-adam-bogdan-200x136.jpg)
![DSC_9003_duzy_fot_Adam_Bogdan](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/02/dsc-9003-duzy-fot-adam-bogdan-1200x801.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/02/dsc-9003-duzy-fot-adam-bogdan-200x134.jpg)
![DSC_9006_ma+éy_fot_Adam_Bogdan](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/02/dsc-9006-maey-fot-adam-bogdan-1200x801.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/02/dsc-9006-maey-fot-adam-bogdan-200x134.jpg)
![DSC_9196_duzy_fot_Adam_Bogdan](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/02/dsc-9196-duzy-fot-adam-bogdan-1200x825.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/02/dsc-9196-duzy-fot-adam-bogdan-200x138.jpg)
Nieprzypadkowe jest miejsce, gdzie odbyła się ta urbanistyczno-architektoniczna interwencja. Dla Tanii Candiani industrialna przestrzeń XIX-wiecznej Fabryki Karabinów znajdującej się w gdańskiej dzielnicy Dolne Miasto, tworzy nieodłączny element utworu, stając się sama w sobie instrumentem. Betonowe ściany, kolumny, podłogi i sufity zwielokrotniają echo. Rezonują, wykorzystując naturalny pogłos. Akustyka przestrzeni pozwala usłyszeć architekturę, doświadczyć jej sensorycznie.
Praca nawiązuje do awangardowego i ikonicznego dzieła Johna Cage’a 4′33″, skomponowanego z ciszy. W słynnym utworze składającym się tylko z pauz, słyszymy kaszel, skrzypienie krzeseł czy szelest ubrań. Utwór wydaje się nie mieć początku ani końca. Na podobnych zasadach opiera się instalacja meksykańskiej artystki – ruch odbywa się naturalnie, organicznie, bez odgórnie narzuconej reguły. Kolektywne gesty chóru tworzą strukturę, hipnotyzują nas na czas trwania utworu.
![+still multicanal 3](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/02/still-multicanal-3-1200x672.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/02/still-multicanal-3-200x112.jpg)
![still multicanal 1](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/02/still-multicanal-1-1200x672.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/02/still-multicanal-1-200x112.jpg)
![still multicanal 6](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/02/still-multicanal-6-1200x671.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/02/still-multicanal-6-200x112.jpg)
![still multicanal 5](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/02/still-multicanal-5-1200x673.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/02/still-multicanal-5-200x112.jpg)
Tania Candiani wraz z Luisem Felipem Ortegą reprezentowała Meksyk na 56. Biennale w Wenecji. Meksykańska artystka jest laureatką wielu nagród, między innymi Guggenheim Fellowship Award (2011) czy Award of Distinction Prix Ars Electronica (2013). Wystawa w Łaźni jest efektem pobytów rezydencyjnych artystki w Polsce w 2014 roku i powstała we współpracy i wykonaniu Zespołu Laboratorium Pieśni.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Tania Candiani
- Wystawa
- Język jako dźwięk
- Miejsce
- Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk
- Czas trwania
- 19.01–4.03.2018
- Osoba kuratorska
- Aleksandra Księżopolska
- Strona internetowa
- laznia.pl