SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 23.08.2014 6 min

„jeśli wszystko się powtarza” w Centrum Kultury ZAMEK

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Dorota Walentynowicz i Tomasz Dobiszewski, "jeśli wszystko się powtarza", widok na wystawę

Dorota Walentynowicz i Tomasz Dobiszewski, „jeśli wszystko się powtarza”, widok na wystawę

jeśli wszystko się powtarza to wspólna wystawa Tomasza Dobiszewskiego i Doroty Walentynowicz, absolwentów kierunku fotografii na UAP w Poznaniu (2005), artystów pracujących na styku fotografii analogowej i nowych mediów.

Tytuł wystawy odnosi się do niepokoju egzystencjalnego, jaki wynika z zawodności teorii w zetknięciu z doświadczeniem zmysłowym. Mechanika kwantowa, hiperprzestrzeń, ukryte wymiary, wszechświaty równoległe, pętle czasowe – rozwój nauki paradoksalnie prowadzi do pogłębiającego się kryzysu poznawczego. Nauka-fikcja uczy, że świat nie podlega prawom, które moglibyśmy zweryfikować zmysłami.

Dorota Walentynowicz i Tomasz Dobiszewski, "jeśli wszystko się powtarza", widok na wystawę

Dorota Walentynowicz i Tomasz Dobiszewski, „jeśli wszystko się powtarza”, widok na wystawę

Dorota Walentynowicz i Tomasz Dobiszewski, "jeśli wszystko się powtarza", widok na wystawę

Dorota Walentynowicz i Tomasz Dobiszewski, „jeśli wszystko się powtarza”, widok na wystawę

Tomasz Dobiszewski i Dorota Walentynowicz w modernistycznym zachwycie nad technologią skupiają się na samej idei aparatu fotograficznego i sposobu, w jaki ten aparat „patrzy na świat”. W swoich pracach – niezależnie – odnoszą się do tradycji neoawangardowych działań artystów multimedialnych, a konkretniej do tautologicznej twórczości poświęconej analizie samego medium.

Dorota Walentynowicz i Tomasz Dobiszewski, "jeśli wszystko się powtarza", widok na wystawę

Dorota Walentynowicz i Tomasz Dobiszewski, „jeśli wszystko się powtarza”, widok na wystawę

Dorota Walentynowicz i Tomasz Dobiszewski, "jeśli wszystko się powtarza", widok na wystawę

Dorota Walentynowicz i Tomasz Dobiszewski, „jeśli wszystko się powtarza”, widok na wystawę

W świecie, jaki znamy nic nie może istnieć w dwóch miejscach jednocześnie: powtórzenie jest zaburzeniem kontinuum czasoprzestrzennego (podobnie obecność na fotografii jest równoznaczna z nieobecnością fizyczną). Jednak odkrywając tajemnice mediów optycznych nauczyliśmy się tworzyć kopie, fantomy, protezy świata fizycznego. Pierwszą kopią było odbicie lustrzane – Narcyz przeglądający się w lustrze wody. Najnowsze kopie to zaawansowane trójwymiarowe wydruki rzeczy tworzone na podstawie kompleksowych skanów. Te dwa bieguny produkcyjne stanowią ramę wystawy jeśli wszystko się powtarza.

Dorota Walentynowicz i Tomasz Dobiszewski, "jeśli wszystko się powtarza", widok na wystawę

Dorota Walentynowicz i Tomasz Dobiszewski, „jeśli wszystko się powtarza”, widok na wystawę

Dorota Walentynowicz posługuje się prymitywnym aparatem jakim jest camera obscura – choć specyficznie przekształcona czy zniekształcona camera pozwala na najprostszą materializację naturalnych, fizycznych praw, na jakich opiera się fenomen fotografii. Artystka modyfikuje wnętrze camery używając fragmentów luster, które tną, rozpraszają i powielają obraz, składając nową całość na negatywie. Budując swoje kameraobiekty Walentynowicz przełamanie dualizm wnętrza i zewnętrza aparatu fotograficznego i podkreśla jego przedmiotowy charakter.

Dorota Walentynowicz i Tomasz Dobiszewski, "jeśli wszystko się powtarza", widok na wystawę

Dorota Walentynowicz i Tomasz Dobiszewski, „jeśli wszystko się powtarza”, widok na wystawę

Tomasz Dobiszewski skupia się na zagadnieniu automatyzacji procesu fotograficznego – fotografii jako produkcji masowej. Podejmuje refleksje nad zawłaszczeniem (appropriation) przedmiotów poprzez odniesienie do sposobów reprezentacji. W prezentowanych na wystawie pracach ukazuje zewnętrzne warstwy obiektów „ściągnięte” z ich powierzchni przez zautomatyzowany aparat. Podobnie jak w innych swoich pracach, Dobiszewski podejmuje problem wpływu przyzwyczajenia i wiedzy na sposoby percypowania świata.

Na wystawie prezentowane są zarówno obiekty – generatory widoków , jak i fotografie: od czarno-białych odbitek barytowych po komputerowo wygenerowane obrazy. Co łączy te widoki, to fakt, że powstały bez udziału kontrolnego oka operatora. Zdjęcia dokonały się same za pomocą odpowiedniego programu wpisanego w funkcję aparatu, jego prze-funkcjonowania. Brak czytelnej pozycji operatora generuje poczucie niepewności, braku kontroli nad procesem rejestracji obrazu fotograficznego: wiąże się to z istotnym rysem rzeczywistości społecznej, w której relacja pomiędzy spoglądającym (podmiotem spojrzenia) i tym, kto jest obserwowany jest relacją zależności czy też wprost dominacji.

Dorota Walentynowicz i Tomasz Dobiszewski, "jeśli wszystko się powtarza", widok na wystawę

Dorota Walentynowicz i Tomasz Dobiszewski, „jeśli wszystko się powtarza”, widok na wystawę

Dorota Walentynowicz i Tomasz Dobiszewski, "jeśli wszystko się powtarza", widok na wystawę

Dorota Walentynowicz i Tomasz Dobiszewski, „jeśli wszystko się powtarza”, widok na wystawę

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Dorota Walentynowicz, Tomasz Dobiszewski
Wystawa
jeśli wszystko się powtarza
Miejsce
Centrum Kultury ZAMEK
Czas trwania
07.06.-13.07.2014
Strona internetowa
zamek.poznan.pl
Indeks
Centrum Kultury Zamek w Poznaniu Dorota Walentynowicz Tomasz Dobiszewski

Najczęściej czytane

1
Krytyka 20.06.2025

Wymuszone wotum zaufania. „Oczy moje zwodzą pszczoły” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Portret Barbara Woźniczka Portret Sonia Witak
2
Do zobaczenia 26.06.2025

„Wrzask z kąpieli w pianie 2” Zheni Stepanenko w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej

Redakcja
3
Na Dobry Początek 23.06.2025

23–29 czerwca

Redakcja
4
Krytyka 27.06.2025

Szukając Kozyry. „Rewizja procesu Jezusa” w Narodowym Starym Teatrze i „Nie odwracaj wzroku” w MuFo

Portret Anna Pajęcka
5
Eseje 20.06.2025

Nowoczesność, materia i walka o pamięć. „Figury” jako totemy

Piotr Słodkowski
6
Do zobaczenia 20.06.2025

23. Przegląd Sztuki SURVIVAL. „3s/8h”

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„jeśli wszystko się powtarza” w Centrum Kultury ZAMEK — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności