SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 11.12.2015 5 min

Jerzy Lewczyński w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Jerzy Lewczyński, Album życia.  Wybór z dwóch kolekcji prywatnych, widok wystawy

Jerzy Lewczyński, Album życia. Wybór z dwóch kolekcji prywatnych, widok wystawy

Prezentowana w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie wystawa jest pierwszą po śmierci próbą przekrojowego ukazania dorobku urodzonego w 1924 roku w Tomaszowie Lubelskim i zmarłego w 2014 roku w Gliwicach Jerzego Tadeusza Lewczyńskiego. Pochodzące z prywatnych kolekcji Cezarego Pieczyńskiego i Dariusza Bieńkowskiego fotografie pokazują horyzont twórczości sięgając wstecz do pierwszych, tworzonych jeszcze w czasach stalinizmu prac i zamykając ekspozycję fotografiami współczesnymi.

Jerzy Lewczyński, Album życia.  Wybór z dwóch kolekcji prywatnych, widok wystawy

Jerzy Lewczyński, Album życia. Wybór z dwóch kolekcji prywatnych, widok wystawy

Jerzy Lewczyński, Album życia.  Wybór z dwóch kolekcji prywatnych, widok wystawy

Jerzy Lewczyński, Album życia. Wybór z dwóch kolekcji prywatnych, widok wystawy

Jerzy Lewczyński od początku drogi artystycznej przyciągał uwagę swoją postawą artystyczną oraz – co nie mniej istotne – magnetyczną osobowością. Już pierwszy, zorganizowany w Gliwicach w 1959 roku Pokaz zamknięty (który przeszedł do historii za sprawą tekstu Alfreda Ligockiego pod umowną nazwą „Antyfotografii”) odsłonił talent artystyczny i organizacyjny Lewczyńskiego, który przekraczał granice gliwickiego i śląskiego środowiska fotograficznego. Ogólnopolska sława i pozycja Lewczyńskiego wyrażana w zainteresowaniu galerii i kuratorów, tekstach krytycznych i zakupach do kolekcji muzealnych, systematycznie rosła w kolejnych dekadach osiągając pełnię po roku 2000, kiedy to w ciągu dekady zorganizowano dwie istotne wystawy podsumowujące dorobek artysty.

Jerzy Lewczyński, Album życia.  Wybór z dwóch kolekcji prywatnych, widok wystawy

Jerzy Lewczyński, Album życia. Wybór z dwóch kolekcji prywatnych, widok wystawy

Jerzy Lewczyński, Album życia.  Wybór z dwóch kolekcji prywatnych, widok wystawy

Jerzy Lewczyński, Album życia. Wybór z dwóch kolekcji prywatnych, widok wystawy

Jerzy Lewczyński, Album życia.  Wybór z dwóch kolekcji prywatnych, widok wystawy

Jerzy Lewczyński, Album życia. Wybór z dwóch kolekcji prywatnych, widok wystawy

W ostatnich latach życia Lewczyński stał się ulubieńcem kolekcjonerów i galerzystów, a ceny jego prac szybko rosły. Do legendy świata sztuki przeszły historie, gdy autor Tryptyku znalezionego na strychu na prośbę kolekcjonerów i galerzystów sygnował prace drukowane na zwykłej drukarce lub powielane na xero. Hojna i nieszablonowa postawa artysty oznacza dla badaczy problemy z datowaniem zdjęć i odbitek, tytułami serii, określeniem wielkości edycji fotografii, statusu kolejnych wydruków i kserokopii zdjęć. Lewczyński świadomie igrał z kolekcjonerskim fetyszyzmem i wystawiał swoich marszandów na próbę. Ustalenie wartości, proweniencji i tożsamości wielu dzieł może jeszcze długo nastręczać problemów spadkobiercom, kolekcjonerom, jak i depozytariuszom dorobku Lewczyńskiego. Paradoksalnie to sytuacja wymarzona i poniekąd zaplanowana przez gliwickiego artystę, którego otwarte dzieło opiera się zamknięciu w sztywnych ramach.

Jerzy Lewczyński, Album życia.  Wybór z dwóch kolekcji prywatnych, widok wystawy

Jerzy Lewczyński, Album życia. Wybór z dwóch kolekcji prywatnych, widok wystawy

Jerzy Lewczyński, Album życia.  Wybór z dwóch kolekcji prywatnych, widok wystawy

Jerzy Lewczyński, Album życia. Wybór z dwóch kolekcji prywatnych, widok wystawy

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Jerzy Lewczyński
Wystawa
Album życia. Wybór z dwóch kolekcji prywatnych
Miejsce
Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie
Czas trwania
20.11. 2015 - 17.01.2016
Osoba kuratorska
Cezary Pieczyński
Fotografie
fot. Fotobank.PL/ PGS
Strona internetowa
pgs.pl
Indeks
Cezary Pieczyński Dariusz Bieńkowski Jerzy Lewczyński Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie

Najczęściej czytane

1
Do zobaczenia 26.06.2025

„Wrzask z kąpieli w pianie 2” Zheni Stepanenko w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej

Redakcja
2
Krytyka 04.07.2025

Pejzaże, opowieści. O filmach Anki i Wilhelma Sasnalów

Portret Mateusz Górniak
3
Krytyka 27.06.2025

Szukając Kozyry. „Rewizja procesu Jezusa” w Narodowym Starym Teatrze i „Nie odwracaj wzroku” w MuFo

Portret Anna Pajęcka
4
Eseje 04.07.2025

Cynizm – czyli jak uciec przed kontekstem

Portret Łukasz Białkowski
5
Na Dobry Początek 30.06.2025

30 czerwca – 6 lipca

Redakcja
6
Do zobaczenia 27.06.2025

„Cold to the Touch” Edny Baud w Galerii Foksal

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Jerzy Lewczyński w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności