SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
W magazynie 04.09.2016 3 min

Jerzy Duda-Gracz jako funkcja i symptom polityki kulturalnej

Portret Jakub Banasiak
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Duda-Gracz zawsze był błaznem, który śmieje się ze wszystkich oprócz króla. Z tego względu nie powinien interesować nas jako malarz, lecz jako funkcja i symptom prowadzonej akurat polityki kulturalnej. Jak się bowiem wydaje, trudno dla niej o lepsze lustro.
Jerzy Duda-Gracz, Józefowi Chełmońskiemu / Replika, 1979, olej na płycie pilśniowej, 18 × 18 cm; dzięki uprzejmości CSW Znaki Czasu w Toruniu
Jerzy Duda-Gracz, Józefowi Chełmońskiemu / Replika, 1979, olej na płycie pilśniowej, 18 × 18 cm; dzięki uprzejmości CSW Znaki Czasu w Toruniu

W marcu 1980 roku Mirosław Ratajczak omawiał na łamach „Odry” twórczość Jerzego Dudy-Gracza. Krytyk pisał, że Duda-Gracz jest „wybornym malarzem”, jednak miał już wątpliwości, czy jest dobrym artystą[1]. Na podstawie lektury tekstu Ratajczaka można to rozumieć mniej więcej tak: malarstwo Dudy-Gracza nie jest przesadnie wyrafinowane, ale artysta ma niewątpliwie „łapę”, potrafi odmalować wszystko. Jednocześnie krytyk zauważał, że jest to malarstwo jednoznaczne jak „rubaszny dowcip”, płaskie, a przy tym zagracone rekwizytami jak teatralna scena. Tymczasem kolejne wystawy artysty cieszyły się olbrzymią popularnością – i to zarówno wśród publiczności, jak i krytyków. Nawojka Cieślińska na łamach „Sztuki” apelowała: „Brawo Duda, graj tak dalej!”[2], i nie była to reakcja odosobniona. Przeciwnie, Cieślińska wyrażała pewną zbiorową emocję. Identycznie recenzję wystawy Dudy-Gracza zatytułowała zresztą „Polityka”. Jak się okazało, oba czasopisma zainspirowały się tym samym wpisem z księgi pamiątkowej wystawionej na wystawie w CBWA Kordegarda (przełom lat 1978/1979). To rzadki przypadek, kiedy gust publiki tak szczelnie pokrywał się z gustem krytyków. I tylko Ratajczak pytał, czy gdzieś nie „nastąpiła pomyłka”.

Jerzy Duda-Gracz, Obraz 1645 / Taniec ekumeniczny AD. 2000, 1994, olej na płycie pilśniowej, 80 × 80 cm; dzięki uprzejmości CSW Znaki Czasu w Toruniu

Jerzy Duda-Gracz, Obraz 1645 / Taniec ekumeniczny AD. 2000, 1994, olej na płycie pilśniowej, 80 × 80 cm; dzięki uprzejmości CSW Znaki Czasu w Toruniu

Aby zrozumieć ówczesne nastawienie krytyków do Dudy-Gracza (chłodne uznanie Ratajczaka było tu najniższym z możliwych rejestrów emocji), należy przyjrzeć się kontekstowi, w jakim artysta ten funkcjonował – zarówno artystycznemu, jak i (przede wszystkim) społeczno-politycznemu. To samo należy zresztą uczynić, analizując twórczość Dudy-Gracza w dekadach kolejnych, włączywszy w to ostatnią, monumentalną (250 prac) retrospektywę artysty w toruńskim Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu (Duda-Gracz 75). Tym samym Jerzy Duda-Gracz nie będzie nas tu interesował jako malarz, lecz jako funkcja i symptom prowadzonej akurat polityki kulturalnej. Jak się bowiem wydaje, trudno dla niej o lepsze lustro.

[1] Mirosław Ratajczak, Mięso, „Odra” 1980, nr 3, s. 91.
[2] Nawojka Cieślińska, Brawo Duda, graj tak dalej!, „Sztuka” 1979, nr 1, s. 20.

Jakub Banasiak – historyk i krytyk sztuki, czasami kurator. Adiunkt na Wydziale Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich warszawskiej ASP. Redaktor naczelny magazynu krytyczno-artystycznego „Szum” (z Karoliną Plintą), członek zespołu redakcyjnego rocznika „Miejsce”. Ostatnio opublikował monografię Proteuszowe czasy. Rozpad państwowego systemu sztuki 1982–1993 (2020).

Więcej

Przypisy

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Jerzy Duda-Gracz jako funkcja i symptom polityki kulturalnej — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności