12.02.2020

„Island” Ady Zielińskiej i Patryka Hardzieja w Galerii Miejskiej BWA w Bydgoszczy

Ada Zielińska i Patryk Hardziej, „TE ARIKI”
„Island” Ady Zielińskiej i Patryka Hardzieja w Galerii Miejskiej BWA w Bydgoszczy
Ada Zielińska i Patryk Hardziej, „TE ARIKI”

Rzeczona Wyspa jest jednym z najbardziej oddalonych miejsc na świecie. Ten niewielki skrawek lądu ma zaledwie 15 km długości i 20 km szerokości. Od najbliższego brzegu dzieli ją odległość prawie 3500 km.

Ukryta jest w bezmiarze wód oceanu, zwą ją Te-pito-te-henua – „pępek świata”.

Słońce i deszcz panują tam w ciągu roku po równo, mimo to jej ziemie są jałowe i pozbawione bujnej roślinności. Plaże są pełne ostrych, wulkanicznych skał, o które rozbijają się kilkumetrowe oceaniczne fale.

Geograficzne odosobnienie tego miejsca sprawiło, że przez tysiące lat Wyspa była niezamieszkana przez ludzi, a zwierzęta wiodły tam beztroski żywot. Kiedy wprowadził się tam pierwszy człowiek, zaczął niepodzielnie panować nad tym wystającym z głębin oceanu wierzchołkiem wulkanu. Nie wiadomo dokładnie, kiedy i jak się tam znalazł, wiemy tylko, że stworzył potężną cywilizację, której ego przekuł w sztukę i wiarę. Bo przecież wszystko było jednym i jednym pozostało.

Ten ciekawy lud rozwijał się, wzrastał w siłę. Siłą mięśni przekuwał skały wulkanu i zmieniał oblicze otaczającego go lądu, siłą umysłu tworzył legendy, bogów i język, którym ci bogowie władali. Osobliwy dialekt przyczynił się do stworzenia tajemniczego pisma obrazkowego, które do dzisiaj jest prawie że niemożliwe do odczytania.

Kres cywilizacji nastał wraz z przybyciem na Wyspę białego człowieka. Jego choroby, religia i zachłanność zniszczyły autochtonów, wydzierając im to, co mieli najcenniejsze – kulturę. Sztuczna hierarchia, umowny pieniądz i lekkomyślne decyzje doprowadziły do klęski. Od tego czasu synowie i córki starożytnego ludu szukają swoich korzeni, uczą się na nowo języka i odkrywają Wyspę.

My też postanowiliśmy odkryć Wyspę. Jej tajemnica stała się ogólnoświatowym fenomenem. Chcieliśmy jej doświadczyć. Nie jest łatwo się tam dostać, a jak już się uda, eksploracja tego samotnego lądu jest nie lada wyzwaniem. To, co zaskoczyło nas najbardziej, to odosobnione wierzenia, mające odzwierciedlenia w znakach. Znakach, które zakodowały kulturę mieszkańców. Symbolach, które przemawiają do nas na kilku poziomach. Z jednej strony jako część systemu pisma obrazkowego, powstałego, by zapisywać mowę poprzez pieśni-legendy. Z drugiej strony kształty te przemawiają do nas wizualnie. Skrypt składa się z antropomorficznych hybryd, którym króluje Człowiek Ptak.

Wystawa Island jest pierwszą wspólną ekspozycją naszego duetu. Nasze zainteresowania oscylują zazwyczaj wokół grafiki użytkowej, ilustracji i komunikacji wizualnej. Stąd skupienie się na znaku. Znak jest praprzodkiem pisma i malarstwa, znak wyryty na kamieniu (tzw. petroglif) – praprzodkiem rzeźby. Wracając do korzeni prastarej cywilizacji, chcieliśmy przepuścić przez naszą wrażliwość tajemnicę kształtów, które odkryliśmy i którym chcemy nadać nowe życie.

Wszystkim rządzi kontekst. Ten kontekst wynosi 15 000 km.

Ada Zielińska, „TANGATA MANU”
Patryk Hardziej, „MOAI III”
Ada Zielińska, Patryk Hardziej, „Island”, widok wystawy
Ada Zielińska, Patryk Hardziej, „Island”, widok wystawy
Ada Zielińska, Patryk Hardziej, „Island”, widok wystawy
Ada Zielińska, Patryk Hardziej, „Island”, widok wystawy
Ada Zielińska, Patryk Hardziej, „Island”, widok wystawy
Ada Zielińska, Patryk Hardziej, „Island”, widok wystawy

Ada Zielińska i Patryk Hardziej. Multidyscyplinarni projektanci graficzni i ilustratorzy. Założyciele Hardziej Studio. Współpracowali między innymi z Narodową Galerią Sztuki Zachęta, Muzeum Emigracji w Gdyni, Centrum Designu Gdynia, Ministerstwem Obrony Cywilnej i Zarządzania Kryzysowego Nowej Zelandii, Muzeum Historii Komputerów w Kalifornii, Grafill w Norwegii.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaAda Zielińska, Patryk Hardziej
WystawaIsland
MiejsceGaleria Miejska BWA w Bydgoszczy
Czas trwania24.01–29.02.2020
Kuratorka / KuratorKarolina Rybka
Fotografiedzięki uprzejmości Galerii Miejskiej BWA w Bydgoszczy
Strona internetowagaleriabwa.bydgoszcz.pl
Indeks

Zobacz też

Droga Czytelniczko, drogi Czytelniku!

Mamy dla Ciebie ważną wiadomość – dziś wchodząc na stronę „Szumu” nie przeczytasz poniedziałkowych zapowiedzi redakcyjnych, nie nadrobisz lektur z #szumweekendu, nie odsłuchasz ostatniego odcinka podcastu. Nasze archiwum z najważniejszymi tekstami polskiej krytyki artystycznej nie będzie dostępne.

To wprawdzie tylko 24 godziny, ale czy nie brakowałoby Ci „Szumu”, gdyby zniknął on tak… na zawsze?

Wystarczy, że od stycznia 2023 roku przestajemy wydawać „Szum” w formie papierowej. Zdecydowaliśmy się na ten trudny krok ze względu na kryzysowe realia – a szczególnie z uwagi na perspektywę rosnących z miesiąca na miesiąc kosztów druku. Dlatego 39. numer „Szumu” będzie tym ostatnim.

To jednak nie koniec „Szumu”. Naszą redakcyjną misję – dostarczanie Ci wartościowej, pogłębionej refleksji na temat sztuki współczesnej – kontynuujemy w formacie online.

Strony „Szumu” nie zamkniemy za paywallem, ponieważ zależy nam, aby dostęp do naszych treści pozostał dla każdego bezpłatny. Dlatego ruszamy z profilem na Patronite, gdzie możesz wesprzeć nas finansowo. W ten sposób pomożesz nam w utrzymaniu tytułu i realizacji celów, które pozwolą na rozwój: Twój i społeczności „Szumu”. Wierzymy, że wspólnie się to nam uda!

Kliknij i zostań naszą Patronką lub Patronem.