SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 12.02.2020 3 min

„Island” Ady Zielińskiej i Patryka Hardzieja w Galerii Miejskiej BWA w Bydgoszczy

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Ada Zielińska i Patryk Hardziej, „TE ARIKI”

Rzeczona Wyspa jest jednym z najbardziej oddalonych miejsc na świecie. Ten niewielki skrawek lądu ma zaledwie 15 km długości i 20 km szerokości. Od najbliższego brzegu dzieli ją odległość prawie 3500 km.

Ukryta jest w bezmiarze wód oceanu, zwą ją Te-pito-te-henua – „pępek świata”.

Słońce i deszcz panują tam w ciągu roku po równo, mimo to jej ziemie są jałowe i pozbawione bujnej roślinności. Plaże są pełne ostrych, wulkanicznych skał, o które rozbijają się kilkumetrowe oceaniczne fale.

Geograficzne odosobnienie tego miejsca sprawiło, że przez tysiące lat Wyspa była niezamieszkana przez ludzi, a zwierzęta wiodły tam beztroski żywot. Kiedy wprowadził się tam pierwszy człowiek, zaczął niepodzielnie panować nad tym wystającym z głębin oceanu wierzchołkiem wulkanu. Nie wiadomo dokładnie, kiedy i jak się tam znalazł, wiemy tylko, że stworzył potężną cywilizację, której ego przekuł w sztukę i wiarę. Bo przecież wszystko było jednym i jednym pozostało.

Ten ciekawy lud rozwijał się, wzrastał w siłę. Siłą mięśni przekuwał skały wulkanu i zmieniał oblicze otaczającego go lądu, siłą umysłu tworzył legendy, bogów i język, którym ci bogowie władali. Osobliwy dialekt przyczynił się do stworzenia tajemniczego pisma obrazkowego, które do dzisiaj jest prawie że niemożliwe do odczytania.

Kres cywilizacji nastał wraz z przybyciem na Wyspę białego człowieka. Jego choroby, religia i zachłanność zniszczyły autochtonów, wydzierając im to, co mieli najcenniejsze – kulturę. Sztuczna hierarchia, umowny pieniądz i lekkomyślne decyzje doprowadziły do klęski. Od tego czasu synowie i córki starożytnego ludu szukają swoich korzeni, uczą się na nowo języka i odkrywają Wyspę.

My też postanowiliśmy odkryć Wyspę. Jej tajemnica stała się ogólnoświatowym fenomenem. Chcieliśmy jej doświadczyć. Nie jest łatwo się tam dostać, a jak już się uda, eksploracja tego samotnego lądu jest nie lada wyzwaniem. To, co zaskoczyło nas najbardziej, to odosobnione wierzenia, mające odzwierciedlenia w znakach. Znakach, które zakodowały kulturę mieszkańców. Symbolach, które przemawiają do nas na kilku poziomach. Z jednej strony jako część systemu pisma obrazkowego, powstałego, by zapisywać mowę poprzez pieśni-legendy. Z drugiej strony kształty te przemawiają do nas wizualnie. Skrypt składa się z antropomorficznych hybryd, którym króluje Człowiek Ptak.

Wystawa Island jest pierwszą wspólną ekspozycją naszego duetu. Nasze zainteresowania oscylują zazwyczaj wokół grafiki użytkowej, ilustracji i komunikacji wizualnej. Stąd skupienie się na znaku. Znak jest praprzodkiem pisma i malarstwa, znak wyryty na kamieniu (tzw. petroglif) – praprzodkiem rzeźby. Wracając do korzeni prastarej cywilizacji, chcieliśmy przepuścić przez naszą wrażliwość tajemnicę kształtów, które odkryliśmy i którym chcemy nadać nowe życie.

Wszystkim rządzi kontekst. Ten kontekst wynosi 15 000 km.

Ada Zielińska, „TANGATA MANU”
Patryk Hardziej, „MOAI III”
Ada Zielińska, Patryk Hardziej, „Island”, widok wystawy
Ada Zielińska, Patryk Hardziej, „Island”, widok wystawy
Ada Zielińska, Patryk Hardziej, „Island”, widok wystawy
Ada Zielińska, Patryk Hardziej, „Island”, widok wystawy
Ada Zielińska, Patryk Hardziej, „Island”, widok wystawy
Ada Zielińska, Patryk Hardziej, „Island”, widok wystawy

Ada Zielińska i Patryk Hardziej. Multidyscyplinarni projektanci graficzni i ilustratorzy. Założyciele Hardziej Studio. Współpracowali między innymi z Narodową Galerią Sztuki Zachęta, Muzeum Emigracji w Gdyni, Centrum Designu Gdynia, Ministerstwem Obrony Cywilnej i Zarządzania Kryzysowego Nowej Zelandii, Muzeum Historii Komputerów w Kalifornii, Grafill w Norwegii.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Ada Zielińska, Patryk Hardziej
Wystawa
Island
Miejsce
Galeria Miejska BWA w Bydgoszczy
Czas trwania
24.01–29.02.2020
Osoba kuratorska
Karolina Rybka
Fotografie
dzięki uprzejmości Galerii Miejskiej BWA w Bydgoszczy
Strona internetowa
galeriabwa.bydgoszcz.pl
Indeks
Ada Zielińska Galeria Miejska BWA w Bydgoszczy Karolina Rybka Patryk Hardziej

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Island” Ady Zielińskiej i Patryka Hardzieja w Galerii Miejskiej BWA w Bydgoszczy — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności