SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 09.09.2022 3 min

„Infixus” Marty Antoniak i Roberta Kuśmirowskiego w HOS Gallery

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Marta Antoniak, „Stela”, 2022, technika własna na płótnie 149 x 110 cm, detal, dzięki uprzejmości artystki

Infiks, łacińcki infixus (in „w” i fixus „umocowany”) lub po prostu wrostek, element wewnątrz rdzenia wyrazu, który umożliwia tworzenie wyrazów pochodnych. Tytuł wystawy wywodzący się z dziedziny językoznawstwa zwraca uwagę na nową jakość wynikającą z procesów dołączania i wplatania, które są także kwintesencją artystycznej synergii pomiędzy Martą Antoniak a Robertem Kuśmirowskim. Podstawą ich twórczości są zgromadzone przedmioty pochodzące z przeszłości (w tym także z prywatnych artystycznych archiwów), dzięki którym eksplorują historyczne spuścizny i dotykają kwestii pamięci, mijającego czasu i nostalgii wobec umykających momentów. Działania twórców zasadzają się także na chęci tworzenia iluzji, w przypadku Kuśmirowskiego rozumianej jako rekonstruowanie z pietyzmem obiektów, zaś w przypadku Antoniak igranie z warsztatem, mamieniem oka widza, który nie jest pewny, czy ma do czynienia z obrazem, czy ceramiką.

Marta Antoniak, „Stela II”, 2022, technika własna na płótnie 149 x 110 cm, detal, dzięki uprzejmości artystki
Marta Antoniak, „Second Thoughts”, z cyklu „Formalin”, 2022, technika własna na płótnie 50 x 40 cm, dzięki uprzejmości artystki
Marta Antoniak, „Friendly Ghost”, 2022, technika własna na płótnie, 180 x 130 cm, detal, dzięki uprzejmości artystki

Marta Antoniak od wielu lat rozwija swój indywidualny język artystyczny. W najnowszych realizacjach twórczyni pozbawia dziecięce zabawki, drobne bibeloty i tzw. przeszkadzajki przaśnych wartości. Jeśli ich krzykliwa kolorystyka nie została ukryta pod warstwą monochromatycznego szkliwa, to rozmyła się w procesie doszlifowywania i sprowadzania do dwóch wymiarów. Być może ze względu na doświadczenia ostatnich lat prace Marty Antoniak zdają się być osnute przeczuciami nadchodzącej katastrofy. Już sam format płócien i desek zwieńczony półkolem przywołuje skojarzenia z nagrobnymi stelami, w szczególności macewami. Z kolei faktury przypominają skamieliny, odkrycia wydobywane spod warstwy pyłu i lawy, przetopione przed deszcz lapilli i chmurę rozgrzanych gazów, które zaklęły w czasie toczące się niegdyś życie.

widok wystawy „Infixus”, fot. Ewa Góral
widok wystawy „Infixus”, fot. Ewa Góral
widok wystawy „Infixus”, fot. Ewa Góral
widok wystawy „Infixus”, fot. Ewa Góral

Antoniak przyznała, że jednym z ważniejszych dla niej doświadczeń artystycznych była wystawa „Masyw kolekcjonerski” Roberta Kuśmirowskiego stworzona z jego prywatnych zbiorów oraz kolekcji rodziny Sosenków. Wystawa zaprezentowana w Bunkrze Sztuki w 2008 przytłaczała wręcz nagromadzeniem przedmiotów. Monumentalna liczba eksponatów rozpraszała uwagę widza, zamazywała linię demarkacyjną między statusami obiektów, stopniem ich użyteczności, między falsyfikatem a antykwarycznym oryginałem. Każdy najmniejszy przedmiot zyskiwał równoprawną pozycję i zainteresowanie osób nawiązujących z nimi kontakt. Ów impuls zapamiętany przez Antoniak i wspomniany w rozmowach towarzyszących organizacji wystawy w HOS Gallery stał się przyczynkiem do zaproszenia dwójki artystów do stworzenia wspólnej ekspozycji.

Robert Kuśmirowski, „Atenman”, 2017, kolaż na papierze, 52 x 37 cm, dzięki uprzejmości artysty
Robert Kuśmirowski, Bez tytułu (autoportret), 2022, fotografia, drewno, linijka, ołówek, 30 x 20 cm, dzięki uprzejmości artysty
Robert Kuśmirowski, „Chłopiec”, 2000, ołówek na papierze, 50 x 32 cm, w świetle oprawy, dzięki uprzejmości artysty

Twórczość Roberta Kuśmirowskiego swój rodowód ma w opuszczonych magazynach, pchlich targach i zasadza się na gromadzeniu masy obiektów zapomnianych przez innych. Dzięki jego interwencji codzienne przedmioty trafiają do przestrzeni wystawienniczej, gdzie otrzymują należną im atencję. W ramach wystawy „Infixus” artysta zdecydował się zaprezentować prace z lat 2000-2006, czyli z okresu, w którym był niemalże rówieśnikiem Antoniak. Tym samym ekspozycja zestawia twórczość artystów posługujących się odmiennymi estetykami i mediami, jednocześnie ukazując nieuświadomiony nieraz proces cyrkulacji zainteresowań i inspiracji.

Sprowokowanie dialogu między Antoniak i Kuśmirowskim wskazuje na ludzką potrzebę gromadzenia obiektów cennych z subiektywnego punktu widzenia oraz dawania świadectwa „historii”, która z zasady opiera się na stronniczości i zafałszowaniu. Tym samym ich prace zwracają uwagę na tkwiącą w każdej jednostce nostalgię za przeszłością i potrzebę uchronienia się przed niepamięcią.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Marta Antoniak, Robert Kuśmirowski
Wystawa
Infixus
Miejsce
HOS Gallery
Czas trwania
11.08 – 17.09.2022
Osoba kuratorska
Katarzyna Piskorz
Fotografie
Ewa Góral
Strona internetowa
www.hosgallery.pl/infixus
Indeks
HOS gallery Katarzyna Piskorz Marta Antoniak Robert Kuśmirowski

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
5
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
6
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Infixus” Marty Antoniak i Roberta Kuśmirowskiego w HOS Gallery — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności