SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
W magazynie 13.05.2022 2 min

„In the Middle of the World” Krzysztofa Junga w Gunia Nowik Gallery

Portret Aleksander Kmak
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Chociaż Karol Sienkiewicz w tekście towarzyszącym wystawie pisze, że centrum świata Junga naładowane jest erotycznym napięciem, to polski kompleks religijno-narodowy, ciążący nad tym rzekomo neutralnym krajobrazem Mazowsza, rozładowuje potencjalny anarchizm nienormatywnego pragnienia.
Krzysztof Jung, bez tytułu, ok. 1987, ołówek na papierze, dzięki uprzejmości Gunia Nowik Gallery

Jeśli wierzyć przekazom, rysunki na wystawie zostały wyciągnięte wprost z kanapy Junga już po jego śmierci w 1998 roku – podówczas może nie do końca znany był twórczy rozmach performera, który, jak się okazało, pozostawił po sobie całe ryzy zarysowanych arkuszy. Zawsze trochę dziwnie jest oglądać prace artysty pozostające gdzieś na uboczu jego upublicznianej twórczości, widać w nich bowiem to, co mniej przepracowane, trochę surowe, niekoniecznie przeznaczone dla krytycznego oka. Zazwyczaj wywracają się wtedy utarte schematy myślenia, do których łatwo się przywiązać – i tak jest też na tej wystawie. Jung-performer, znany ze swoich nitkowanych działań w Repassage’u albo wystudiowanych, erotycznych autoportretów, ujawnia się tu jako epikurejski myśliciel blisko związany z naturą, trochę gejowski, ale jednak święty, nawet jeśli nienormatywny. Dobrze oddająca tę pamiętnikarską intymność skromna wystawa, minimalizująca liczbę rysunków i dająca im oddech w nieskazitelnej, aseptycznej przestrzeni galerii przy Brackiej, nie tyle pokazuje innego Junga, ile, chyba w nie do końca zaplanowany sposób, kwestionuje jego status gwiazdy sztuki LGBTQ+, wskazując, że nawet jeśli Jung jest na maksa gejowski, nie jest w ogóle queerowy.

widok wystawy „In the Middle of the World”, dzięki uprzejmości Gunia Nowik Gallery
widok wystawy „In the Middle of the World”, dzięki uprzejmości Gunia Nowik Gallery
Krzysztof Jung, „Bez tytułu (Nagi mężczyzna pod drzewem)”, ok. 1987, ołówek na papierze, dzięki uprzejmości Gunia Nowik Gallery
Krzysztof Jung, „Artur”, ok. 1987, ołówek na papierze, dzięki uprzejmości Gunia Nowik Gallery

W tym tkwi niebezpieczeństwo spoglądania w te szybko szkicowane rysunkowe pamiętniki – bo okazuje się, że skojarzenia i fantazje Junga miały nieraz dość tradycyjne, odwołujące się do religii korzenie: drzewo jabłoni, grób biblijnego Adama, nagi chłopak w skrócie zaczerpniętym z Chrystusa Mantegni, a nawet zagubiona owca schwytana pomiędzy dwa drewniane zabudowania na nizinnym morzu rysowanej szybkimi pociągnięciami trawy. Chociaż Karol Sienkiewicz w tekście towarzyszącym wystawie pisze, że centrum świata Junga naładowane jest erotycznym napięciem, które rzeczywiście czuć w pożądliwym spojrzeniu rysownika z pieczołowitością oddającego fakturę włosów łonowych kochanka albo ułożenie jego penisa, to polski kompleks religijno-narodowy, ciążący nad tym rzekomo neutralnym krajobrazem Mazowsza (weźmy „Jungówkę”, tę paskudną żartobliwą nazwę wiejskiej posiadłości artysty, oddającą tęsknotę za dworkiem, Panem Tadeuszem i w ogóle polską prowincją obojętną na koleje globalnej historii), rozładowuje potencjalny anarchizm nienormatywnego pragnienia. […]

Pełna wersja tekstu dostępna jest w 36. numerze Magazynu SZUM.

Aleksander Kmak – filmoznawca, krytyk i redaktor. Jego zainteresowania ogniskują się na przecięciu kultury wizualnej, filozofii, historii sztuki i współczesnego kina. Stale współpracuje z „Szumem”, „Czasem Kultury” i „Kinem”, publikował także m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Widoku” i „Ekranach”. Laureat II i III nagrody w Konkursie im. Krzysztofa Mętraka dla młodych krytyków filmowych (2022, 2023). Kocha Doktora Faustusa, język japoński i swojego psa.

Więcej

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Krzysztof Jung
Wystawa
In the Middle of the World
Miejsce
Gunia Nowik Gallery
Czas trwania
4.12.2021 – 29 .01.2022
Strona internetowa
gunianowikgallery.com/
Indeks
Aleksander Kmak Gunia Nowik Gallery Krzysztof Jung

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
5
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„In the Middle of the World” Krzysztofa Junga w Gunia Nowik Gallery — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności