SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 31.10.2019 3 min

„IN. Ludmiła Popiel i Jerzy Fedorowicz” w Centrum Sztuki Galeria EL

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
„IN. Ludmiła Popiel i Jerzy Fedorowicz”, widok wystawy

IN to wystawa twórczości Ludmiły Popiel (1929–1988) i Jerzego Fedorowicza (1928–2018) – artystów związanych z powojenną awangardą i nurtem sztuki konceptualnej, którzy zasłynęli jako współtwórcy legendarnych plenerów w Osiekach. Tworząc parę w życiu prywatnym i artystycznym, byli oni jednymi z kluczowych postaci życia artystycznego lat 60. i 70. oraz uczestniczyli w wydarzeniach, sympozjach i plenerach decydujących o kształcie polskiej sztuki awangardowej, Popiel i Fedorowicz pozostają mało rozpoznani jako artyści. IN to krok w stronę wypełnienia tej luki i przywrócenia należnego im miejsca w gronie najważniejszych artystów awangardowych i konceptualnych.

Kanwą wystawy jest jeden z najważniejszych projektów Popiel i Fedorowicza, który podsumowywał i skupiał istotne nurty ich refleksji. Wieloelementowa instalacja IN, na którą składają się obiekt przestrzenny i prace malarskie operujące językiem geometrii, pokazana została po raz pierwszy dokładnie czterdzieści lat temu (1979) w prowadzonej przez Jarosława Kozłowskiego galerii Akumulatory 2 w Poznaniu. Materializowała ona przemyślenia artystów na temat zależności i uwikłań między jednostką a systemem, artystą a polem sztuki, czy wreszcie sferami sztuki i kultury.

Język geometrii był dla Popiel i Fedorowicza jednym z najważniejszych narzędzi przekazu artystycznej refleksji. Na przestrzeni niemal trzech dekad spajał on różnorodne dokonania, w których artyści podejmowali wątki związane z problematyką artystyczną, egzystencjalną i duchową. Połączenie subtelności formy tego przekazu oraz wagi i uniwersalności podnoszonych zagadnień stanowi znak szczególny ich twórczości.

Wystawa oddaje postawę, jaką reprezentowali Popiel i Fedorowicz: artyści subtelni, bezinteresowni, dostrzegający wartość w zjawiskach powstających na marginesie – niejasnych, tajemniczych, trudnych do systematyzacji i ocen. Zaprezentowane zostanie malarstwo abstrakcyjne z lat 60. i początku lat 70., a także powstające w późniejszym okresie konceptualne modele teoretyczne, manifesty i teksty dokumentujące idee artystyczne. Wystawa obejmuje również dokumentację fotograficzną działań i akcji pokazanych w formie archiwalnych zdjęć, jak i nowych, wielkoformatowych odbitek z negatywów z archiwum rodziny artystów. Towarzyszyć im będzie wybór mało znanych i niepublikowanych dotąd fotografii ze spotkań w Osiekach. Dadzą one wgląd w codzienność plenerów, a także pozwolą uwydatnić i sproblematyzować podwójną rolę, jaką pełnili na nich Popiel i Fedorowicz, będąc jednocześnie organizatorami przedsięwzięcia i artystami biorącymi w nim czynny udział.

„IN. Ludmiła Popiel i Jerzy Fedorowicz”, widok wystawy
„IN. Ludmiła Popiel i Jerzy Fedorowicz”, widok wystawy
„IN. Ludmiła Popiel i Jerzy Fedorowicz”, widok wystawy
„IN. Ludmiła Popiel i Jerzy Fedorowicz”, widok wystawy
„IN. Ludmiła Popiel i Jerzy Fedorowicz”, widok wystawy
„IN. Ludmiła Popiel i Jerzy Fedorowicz”, widok wystawy
„IN. Ludmiła Popiel i Jerzy Fedorowicz”, widok wystawy
„IN. Ludmiła Popiel i Jerzy Fedorowicz”, widok wystawy
„IN. Ludmiła Popiel i Jerzy Fedorowicz”, widok wystawy
„IN. Ludmiła Popiel i Jerzy Fedorowicz”, widok wystawy
„IN. Ludmiła Popiel i Jerzy Fedorowicz”, widok wystawy
„IN. Ludmiła Popiel i Jerzy Fedorowicz”, widok wystawy

Jerzy Ludwiński określił Popiel i Fedorowicza mianem „twórców epoki plenerów”. Oprócz współtworzonych przez nich spotkań w Osiekach, Fedorowicz brał także udział w innym emblematycznym dla tej epoki wydarzeniu: I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu w 1965 roku, a jego realizacja do dziś znajduje się w Parku Traugutta. Inicjatorem Biennale była elbląska Galeria EL, która gości dziś po ponad pół wieku prezentację prac dwójki artystów.

Ludmiła Popiel (1929–1988), Jerzy Fedorowicz (1928 – 2018) – absolwenci Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1954). Autorzy obrazów i rysunków, działań i projektów konceptualnych oraz tekstów teoretycznych. Od drugiej połowy lat 50. związani z Koszalinem. Współtwórcy plenerowych spotkań artystów, naukowców i teoretyków sztuki w Osiekach. Aktywni uczestnicy życia artystycznego w Polsce w latach 60. i 70., brali udział m.in. w I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu w 1965 r., Sympozjum Artystów i Naukowców w Puławach w 1966 r., sympozjum Wrocław 70’ Ich twórczość prezentowana była na kilku pokazach indywidualnych m.in. w Galerii Sztuki Informacji Kreatywnej, Wrocław 1972 i Galerii Piwna 20/26, Warszawa, 1982, a także wielu wystawach zbiorowych, m.in. Refleksja konceptualna w sztuce polskiej 1965–1975. Doświadczenia dyskursu, CSW, Warszawa, 1999. Ich prace znajdują się w zbiorach m.in. Muzeum w Koszalinie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Współczesnego Wrocław, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Ludmiła Popiel, Jerzy Fedorowicz
Wystawa
IN. Ludmiła Popiel i Jerzy Fedorowicz
Miejsce
Centrum Sztuki Galeria EL, Elbląg
Czas trwania
4.10-10.11.2019
Osoba kuratorska
Marika Kuźmicz, Łukasz Mojsak
Fotografie
Wiktor Piskorz / Galeria EL 
Strona internetowa
fundacjaarton.pl
Indeks
Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu Jerzy Fedorowicz Ludmiła Popiel Łukasz Mojsak Marika Kuźmicz

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
2
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
3
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
4
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
5
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska
6
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„IN. Ludmiła Popiel i Jerzy Fedorowicz” w Centrum Sztuki Galeria EL — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności