NR 13/2023
01.11.2018

„Imagine a World Where The Opposite of Light Isn’t Dark” w Zonie Sztuki Aktualnej

Kama Sokolnicka, „Fotosynteza”, mosiądz, 2015, fot. Janusz Piszczatowski
„Imagine a World Where The Opposite of Light Isn’t Dark” w Zonie Sztuki Aktualnej
Kama Sokolnicka, „Fotosynteza”, mosiądz, 2015, fot. Janusz Piszczatowski

Mówiąc o dziejach sztuki, nie można nie wspomnieć o tym, jak istotną rolę odgrywało w niej światło. Bez względu na jego źródło, stanowi początek ewolucji sztuk wizualnych oraz architektury. Odgrywa kluczową rolę w przebiegu zmian, jakim podlegały. Artyści od wieków interesowali się fenomenem zjawisk świetlnych, a także z nim eksperymentowali. Poszukiwania filozoficznych znaczeń źródeł światła, jak również badania nad rządzącymi nimi prawami natury i fizyki, doprowadziły ludzkość do czasów nam współczesnych. Rozpoczynając od religijnych konotacji w epoce średniowiecza, poprzez zmiany jakim podlegało jego rozumienie i postrzeganie w czasach renesansu, baroku, oświecenia, romantyzmu, kończąc na realizmie i impresjonizmie.

Ingo Gerken, „The Wanderer”, farba w sprayu, laska do chodzenia, 2011, fot. Janusz Piszczatowski
Henrik Strömberg, „Multiplying Matter”, szkło, papier, 45 x 40 x 30 cm, 2018, fot. Janusz Piszczatowski
„Imagine a World Where the Opposite of Light Isn’t Dark”, widok wystawy, fot. Janusz Piszczatowski
„Imagine a World Where the Opposite of Light Isn’t Dark”, widok wystawy, fot. Janusz Piszczatowski
Julian Charrière, „Bokbata I - Terminal Beach”, fotografia, 2016, fot. Janusz Piszczatowski
„Imagine a World Where the Opposite of Light Isn’t Dark”, widok wystawy, fot. Janusz Piszczatowski
Anna Orłowska, prace z cyklu „Niewidzialność - studium przypadku”, fot. Janusz Piszczatowski
„Imagine a World Where the Opposite of Light Isn’t Dark”, widok wystawy, fot. Janusz Piszczatowski
Tatiana Echeverri Fernandez, „Weaving Light”, 2017, fotogramy; Tatiana Echeverri Fernandez, „A Paler Shade of White”, H2,40 x B2,5, neon, 2014, fot. Tatiana Echeverri Fernandez
Jonathan Monk, „One of None of the Buildings on Sunset Strip”, fotografia, 1998; Ingo Gerken, „Sunset” (feat. Josef Albers), fotografia, 2003, fot. Janusz Piszczatowski
Henrik Strömberg, „By the Trail” 1 i 2, odbitka żelatynowo-srebrowa, 130 x 85 cm każdy, edycja 3+1AP, 2016, fot. Janusz Piszczatowski
David Shrigley, „Light Switch”, 2007, animacja, czas trwania: 1 minuta, 29 sekund, edycja 6 + 1AP, fot. Janusz Piszczatowski
Mattin, performance, 2018, fot. Janusz Piszczatowski
Irina Gheorghe, „Preliminary Remarks on the Study of What Is Not There; Chapter III: Investigations on Light, Waves and Particles”, performance, (2017- do dziś), fot. Janusz Piszczatowski
Irina Gheorghe, „Preliminary Remarks on the Study of What Is Not There; Chapter III: Investigations on Light, Waves and Particles”, performance, (2017- do dziś), zdjęcie: Janusz Piszczatowski

Przez długi czas to przede wszystkim światło słoneczne było ważnym źródłem inspiracji, którego właściwości i wpływ na doznania przestrzenne wykorzystywano przy konstrukcji katedr, piramid, pałaców. Wreszcie w XX wieku światło elektryczne stało się popularnym medium wykorzystywanym przez artystów m.in. w fotografii, instalacji, performensie.

Nie można pominąć faktu, iż dostęp do elektryczności i światła stał się niemalże od razu kwestią socio-polityczną. Rejony świata, grupy społeczne mogące z nich korzystać bez ograniczeń rozwijały się dynamiczniej. Być może dlatego właśnie energia słoneczna jest dzisiaj coraz ważniejszym komponentem przemysłu energetycznego. Według Organizacji Narodów Zjednoczonych energetyka słoneczna przyciągnęła w 2017 roku globalne inwestycje większe niż jakakolwiek inna gałąź przemysłu energetycznego.

Wystawa Imagine a world where the opposite of light isn’t dark prezentuje prace, w których światło (zarówno to naturalne, jak i sztuczne) odgrywa istotną rolę. Poczynając od idei światła, będącej nie tylko medium artystycznym, ale również abstrakcyjnym pojęciem przenikającym do języka codziennego, poprzez to, jakie niesie ono ze sobą znaczenia symboliczne, jak wpływa na sferę socio-polityczną, kończąc na kwestii materii światła i jego nieuchwytnej niematerialności jednocześnie.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaJulian Charrière, Declan Clarke, Tatiana Echeverri Fernandez, Ingo Gerken, Irina Gheorghe, Julia Lia Walter, Mattin, Jonathan Monk, Anna Orłowska, David Shrigley, Kama Sokolnicka, Henrik Strömberg
WystawaImagine a World Where The Opposite of Light Isn’t Dark
MiejsceZona Sztuki Aktualnej w Szczecinie
Czas trwania11.10–10.11.2018
Kuratorka / KuratorMatti Isan Blind, Aurelia Nowak
Strona internetowazona.akademiasztuki.eu
Indeks

Zobacz też