22.04.2020

„Ikony Infiltronu” Alicji Żebrowskiej w Art Agenda Nova

Alicja Żebrowska, „Infiltron. Ikony Infiltronu. Synchron - Wampiryzm Voyeurystyczny”, 2017, „ORŁY WODU PJUT”, akryl i technika własna na płótnie, 60 x 100 cm
„Ikony Infiltronu” Alicji Żebrowskiej w Art Agenda Nova
Alicja Żebrowska, „Infiltron. Ikony Infiltronu. Synchron - Wampiryzm Voyeurystyczny”, 2017, „ORŁY WODU PJUT”, akryl i technika własna na płótnie, 60 x 100 cm

Zapraszamy na pierwszą wystawę prac malarskich Alicji Żebrowskiej, artystki z szerokim dorobkiem w kategorii sztuk wizualnych, która znana jest publiczności i międzynarodowemu środowisku kuratorów i krytyków sztuki z działalności multimedialnej. Niedawno Alicja Żebrowska zdecydowała się na kolejny ważny krok, czyli realizację prac malarskich na płótnie. Na wystawie prezentowane będą najnowsze obrazy z cyklu Ikony Infiltronu, nawiązujące do słynnej wielokanałowej instalacji video Infiltron.

Alicja Żebrowska, „Infiltron. Ikony Infiltronu. Synchron - Wampiryzm Voyeurystyczny”, 2017, „USIWICZOWA”, akryl i technika własna na płótnie, 100 x 60 cm
Alicja Żebrowska, „Infiltron. Ikony Infiltronu. Synchron - Wampiryzm Voyeurystyczny”, 2017, „ROWER”, akryl i technika własna na płótnie, 100 x 60 cm
Alicja Żebrowska, „Infiltron. Ikony Infiltronu. Synchron - Wampiryzm Voyeurystyczny”, 2017, „STREFA 51”, lightbox, 100 x 60 x 17 cm
Alicja Żebrowska, „Infiltron. Ikony Infiltronu. Synchron - Wampiryzm Voyeurystyczny”, 2017, „LINOSKOCZEKł, lightbox, akryl, technika własna, 100 x 60 x 17 cm

Jak mówi sama artystka: „Decyzja powrotu do klasycznych sztuk plastycznych zapadła w bardzo trudnym, wręcz traumatycznym momencie mojego życia. Malowanie jest dla mnie odkrywaniem nowych zakresów estetycznych w swojej twórczości. W malarstwie brakowało mi zawsze realnej przestrzeni, dlatego staram się używać farb akrylowych, przeznaczonych do bardzo „płaskiego” malowania, w sposób „przestrzenny”. Poszukuję nie tylko kolorystycznych, ale także czysto fizycznych jakości i możliwości farby akrylowej. Bardzo istotnym elementem jest treść obrazów, nawiązująca do ogromnego dzieła Infiltron, które od 1997 roku realizuję z Jackiem Lichoniem, współautorem. Od samego początku powstania Infiltronu zakładaliśmy stosowanie wszelkich możliwych mediów do prezentacji naszej koncepcji. Rodzaj współczulności i bliskości fizycznej, która później nie była wystarczająco widoczna na filmach czy zdjęciach, zainspirowała mnie do utrwalenia najbardziej dla mnie reprezentatywnych scen z naszych akcji, na obrazach, czy obiektach. Fizyczny, namacalny i ciągły kontakt z płótnem, na które przenoszona jest dana scena jest dla mnie uwiecznieniem tej bliskości i przeżywaniem jej na nowo. Taśma filmowa nie jest naznaczona fizycznością (dotykiem, ciepłotą, potem, drżeniem) moich rąk. Kadr pod pędzlem przeobraża się w intymną relację”.

Alicja Żebrowska, „Ikony Infiltronu”, widok wystawy
Alicja Żebrowska, „Ikony Infiltronu”, widok wystawy
Alicja Żebrowska, „Ikony Infiltronu”, widok wystawy
Alicja Żebrowska, „Ikony Infiltronu”, widok wystawy

Alicja Żebrowska urodziła się w 1956 roku w Zakopanem. Absolwentka Instytutu Wychowania Artystycznego Uniwersytetu im. Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie oraz Wydziału rzeźby Wyższej Szkoły Sztuk Stosowanych w Wiedniu. Autorka grafik, rzeźb, obiektów, instalacji, fotografii, akcji artystycznych filmów wideo, wideo – instalacji i projekcji synchronicznych. Jest kojarzona z nurtem sztuki krytycznej. Od 1997 roku wraz z Jackiem Lichoniem tworzą własną odmiany akcjonizmu o nazwie „Infiltracja”, realizowaną w ramach dzieła Infiltron. W 2013 roku założyła Fundację Filmową Alicji Żebrowskiej, która wspiera i poszerza działalność filmową i multimedialną artystki. Wybrane wystawy artystki: Antyciała (CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa,1995); Anteprima Bovisa (MilanoEuropa2000, PAC Triennale, Mediolan, 2001); Kiedy Inny Staje Się Swoim (CSW Łaźnia, Gdańsk, 2002); Egocentryczne, Niemoralne, Przestarzałe. Współczesne wizerunki artystów (Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2005); Tajemnica Patrzy (wystawa Gender check. Femininity and Masculinity in Eastern European Art, MUMOK, Wiedeń,2010); Infiltron” (wystawa British British Polish Polish. CSW, Warszawa, 2013); “Dead Meat” (Futura Centre for Contemporary Art/Karlin Studios, Praga,2015); “Stany Skupienia” (Muzeum Współczesne we Wrocławiu, 2019). Prace artystki znajdują się w polskich prywatnych i publicznych kolekcjach sztuki.
Mieszka i pracuje w Krakowie i Zakopanym.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

WystawaIkony Infiltronu
MiejsceArt Agenda Nova, Kraków
Czas trwania10.03–15.05.2020
Fotografiedzięki uprzejmości Art Agenda Nova
Strona internetowanova.art.pl
Indeks

Zobacz też