“I don’t wanna wake up from this tonight” Veroniki Ivashkevich w Krupa Gallery
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/26-ivashkevich-dokumentacja-fot-alicjakielan-1440x960.jpg)
Tej nocy nie chcę się z tego wybudzić*
Różowy smutek to smutek białych anchovies. To smutek niedostatku, obchodzenia się smakiem, konieczności przełykania, kiedy twoje gardło jest nie większe niż szpilka do akupunktury; to smutek grzybów urodzonych ze zbyt dużymi kapeluszami, smutek zgubienia podeszwy w jedynej albo ulubionej parze butów, bez różnicy; różowego smutku nie da się zmierzyć w czasie telewizyjnego talk-show, to smutek z powodu wstydu, choć nic złego się nie zrobiło, nie ma w nim twojej winy, a wywołać go może nawet najdrobniejsze ukłucie; to ogromny krzaczasty wierzchołek drzewa genealogicznego wszystkich smutków, którego rozległe korzenie przypominają gigantyczną kałamarnicę z oczami wielkości piłek futbolowych.
– Mary Ruefle, My Private Property, Wave Books, 2016
W serii esejów zebranych pt. My Private Property amerykańska poetka Mary Ruefle opisuje między innymi różne barwy smutku. Niebieski smutek to smutek zadumy i nostalgii. Smutek purpurowy to smutek muzyki klasycznej i bakłażana, bezsenności i półksiężyca. Pomarańczowy smutek to smutek niepokoju, żółty – zaskoczenia, drzemki i jajka. Brązowy smutek jest prosty, biały – jest smutkiem fal radiowych podróżujących w przestrzeni bez końca.
![2_Ivashkevich_dokumentacja_fot_alicjakielan](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/2-ivashkevich-dokumentacja-fot-alicjakielan-1440x960.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/2-ivashkevich-dokumentacja-fot-alicjakielan-200x133.jpg)
![39_Ivashkevich_dokumentacja_fot_alicjakielan](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/39-ivashkevich-dokumentacja-fot-alicjakielan-1440x960.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/39-ivashkevich-dokumentacja-fot-alicjakielan-200x133.jpg)
![18_3_Ivashkevich_dokumentacja_fot_alicjakielan](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/18-3-ivashkevich-dokumentacja-fot-alicjakielan-1440x960.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/18-3-ivashkevich-dokumentacja-fot-alicjakielan-200x133.jpg)
![10_Ivashkevich_dokumentacja_fot_alicjakielan](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/10-ivashkevich-dokumentacja-fot-alicjakielan-1365x2048.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/10-ivashkevich-dokumentacja-fot-alicjakielan-133x200.jpg)
![17_Ivashkevich_dokumentacja_fot_alicjakielan](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/17-ivashkevich-dokumentacja-fot-alicjakielan-1365x2048.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/17-ivashkevich-dokumentacja-fot-alicjakielan-133x200.jpg)
![32_Ivashkevich_dokumentacja_fot_alicjakielan](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/32-ivashkevich-dokumentacja-fot-alicjakielan-1365x2048.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/32-ivashkevich-dokumentacja-fot-alicjakielan-133x200.jpg)
Twórczości Ivashkevich towarzyszy specyficzna aura nostalgii i melancholii. Podobnie jak u Ruefle, smutek miesza się tu z radością a rzeczy błahe i pospolite są zestawione ze sprawami najwyższej wagi, zyskując poetycki wymiar.
W swoich pracach artystka często wykorzystuje sceny z obejrzanych filmów. Te mało rozpoznawalne kadry przeplata z wytworami własnej wyobraźni i wspomnieniami z przeszłości. W ten sposób powstaje seria intrygujących opowieści pełnych przypadkowych, zaskakujących zestawień.
![44_Ivashkevich_dokumentacja_fot_alicjakielan](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/44-ivashkevich-dokumentacja-fot-alicjakielan-1440x960.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/44-ivashkevich-dokumentacja-fot-alicjakielan-200x133.jpg)
![30_Ivashkevich_dokumentacja_fot_alicjakielan](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/30-ivashkevich-dokumentacja-fot-alicjakielan-1440x960.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/30-ivashkevich-dokumentacja-fot-alicjakielan-200x133.jpg)
![15_Ivashkevich_dokumentacja_fot_alicjakielan](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/15-ivashkevich-dokumentacja-fot-alicjakielan-1440x960.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2022/06/15-ivashkevich-dokumentacja-fot-alicjakielan-200x133.jpg)
Piękno, które na pierwszy rzut oka może wydawać się powierzchowne, u Ivashkevich doprawione domieszką absurdu, odkrywa przed nami świat pełen tajemnic i surrealistycznych scenariuszy. Postaci bez twarzy czy odwrócone tyłem; kompozycja zapożyczona z japońskiej fotografii Masato Seto, gdzie przedmiot-zabawka zostaje zastąpiony szkieletem geparda – te i inne elementy prac Ivashkevich potęgują poczucie niepokoju a nawet grozy, a samego odbiorcę zaś pozostawiają w sferze przypuszczeń i domysłów. Opowiadają o cienkiej granicy, jaka dzieli senne marzenie od sennego koszmaru.
Podobnie jak kino, tak i sen oraz proces malowania są dla Ivashkevich sposobem na ucieczkę od rzeczywistości. Tworzą przestrzeń intymną, cenny obszar własności prywatnej, do której fragmentów artystka udziela nam czasowego dostępu.
*tytuł wystawy został zaczerpnięty z utworu Lany del Rey pt. Dark Paradise
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Veronika Ivashkevich
- Wystawa
- I don’t wanna wake up from this tonight
- Miejsce
- Krupa Gallery, Wrocław
- Osoba kuratorska
- Anna Stec
- Fotografie
- Alicja Kielan
- Strona internetowa
- krupagallery.pl/i-dont-wanna-wake-up-from-this-tonight/