25.11.2021

„Hokusai. Wędrując…” w Muzeum Narodowym w Krakowie

„Piękna pogoda przy południowym wietrze”, z serii „Trzydzieści sześć widoków góry Fuji”
„Hokusai. Wędrując…” w Muzeum Narodowym w Krakowie
„Piękna pogoda przy południowym wietrze”, z serii „Trzydzieści sześć widoków góry Fuji”

„Na czele kroczy zgrzybiały, a cudownie młody, pełen ognia i zapału Hoksaj…”[1] – takimi słowami przedstawiał Katsushikę Hokusaia (1760–1849) wybitny polski kolekcjoner Feliks Jasieński (1861–1929), znawca i gorący propagator sztuki japońskiej.

Zapraszając na wielką monograficzną wystawę drzeworytów Hokusaia ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, oprowadzamy po niej również słowami Jasieńskiego, z którego kolekcji pochodzi większość eksponowanych dzieł, ofiarowanych przez niego Muzeum w 1920 roku.

Wędrowanie po wystawie odbywa się wśród pejzaży Japonii okresu Edo (1603–1868), utrwalonych na znakomitej jakości drzeworytach ukazujących najważniejszy trakt handlowy Tōkaidō i ludzi nim podróżujących. Spotkamy się z majestatem i sacrum góry Fuji, przedstawionej między innymi w słynnej serii Trzydziestu sześciu widoków góry Fuji, znajdziemy również miejsce na odpoczynek – przy wyjątkowym cyklu wodospadów. Wkroczywszy do mrocznego świata duchów (Opowieści przy stu knotkach), a także legend i przypowieści, zgłębimy interpretacje klasycznej poezji japońskiej (Sto poematów opowiedzianych przez piastunkę).

„Hokusai. Wędrując...”, widok wystawy, fot. Tomasz Markowski
„Hokusai. Wędrując...”, widok wystawy, fot. Tomasz Markowski
„Hokusai. Wędrując...”, widok wystawy, fot. Tomasz Markowski
„Hokusai. Wędrując...”, widok wystawy, fot. Tomasz Markowski
„Hokusai. Wędrując...”, widok wystawy, fot. Tomasz Markowski
„Hokusai. Wędrując...”, widok wystawy, fot. Tomasz Markowski

Wśród prezentowanych obiektów nie zabrakło wzorników Hokusaia dla artystów i rzemieślników, które stały się wielką fascynacją Jasieńskiego oraz inspiracją do przyjęcia przez niego pseudonimu „Manggha”. Niespotykany wcześniej sposób myślenia o dekoracji zapewnił tym albumom popularność aż do czasów obecnych. Współczesne komiksy manga nawiązują między innymi właśnie do „szkiców wychodzących swobodnie spod pędzla” (jap. manga).

Zawędrujemy też do bogatego świata druków okolicznościowych surimono, które ze względu na walory techniczne i artystyczne stanowią wartość wyjątkową.

Wystawa została wzbogacona o grafiki z daru dr. Jensa Wiebela, który w 2018 roku ofiarował Muzeum Narodowemu w Krakowie kolekcję drzeworytów zakupionych przez jego przodka w Japonii na początku XX wieku.

[1] Manggha. Miesięcznik Literacki i Artystyczny 1911, nr 6, s. 619-620.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

WystawaHokusai. Wędrując...
MiejsceMuzeum Narodowe w Krakowie
Czas trwania13.08–5.12.2021
Kuratorka / KuratorBeata Romanowicz
Fotografiedzięki uprzejmości MNK
Strona internetowamnk.pl
Indeks

Zobacz też