Nr 13/2023
19.02.2021

„Henryk Streng/Marek Włodarski i modernizm żydowsko-polski” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Marek Włodarski, „Czarodziej przy zielonej skale”, 1930, olej, płótno. Kolekcja Muzeum Narodowego w Warszawie © Krzysztof Wilczyński / Muzeum Narodowe w Warszawie
„Henryk Streng/Marek Włodarski i modernizm żydowsko-polski” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej
Marek Włodarski, „Czarodziej przy zielonej skale”, 1930, olej, płótno. Kolekcja Muzeum Narodowego w Warszawie © Krzysztof Wilczyński / Muzeum Narodowe w Warszawie

Wystawa skupia się na twórczości polsko-żydowskiego modernisty Henryka Strenga/Marka Włodarskiego (1898–1960), malarza aktywnego w międzywojennym Lwowie i powojennej Warszawie.

Marek Włodarski, „Ulica”, 1924, akwarela, papier, tektura. Kolekcja Muzeum Narodowego w Warszawie © Marek H. Dytkowski / Muzeum Narodowe w Warszawie
Marek Włodarski, „Budowa radiostacji”, ok. 1949, gwasz, rysunek. Kolekcja Muzeum Narodowego w Warszawie © Krzysztof Wilczyński / Muzeum Narodowe w Warszawie
Marek Włodarski, „Pan z gramofonem”, 1926, olej, płótno. Kolekcja Muzeum Narodowego w Warszawie © Krzysztof Wilczyński / Muzeum Narodowe w Warszawie
Marek Włodarski, „Lejący wino”, 1927, olej, płótno. Kolekcja Muzeum Narodowego w Warszawie © Krzysztof Wilczyński / Muzeum Narodowe w Warszawie
„Henryk Streng/Marek Włodarski i modernizm żydowsko-polski”, widok wystawy, fot. Daniel Chrobak
„Henryk Streng/Marek Włodarski i modernizm żydowsko-polski”, widok wystawy, fot. Daniel Chrobak
„Henryk Streng/Marek Włodarski i modernizm żydowsko-polski”, widok wystawy, fot. Daniel Chrobak
„Henryk Streng/Marek Włodarski i modernizm żydowsko-polski”, widok wystawy, fot. Daniel Chrobak

Wystawa nie jest jednak pokazem monograficznym, gdyż Streng/Włodarski to przede wszystkim postać, która rozbija stare sposoby myślenia o sztuce polskiej w XX stuleciu i wspiera dekolonizowanie wiedzy o kulturze w tej części Europy. Twórca oryginalnego modernizmu i zarazem nieortodoksyjny socrealista. Artysta czerpiący z kultury polsko-żydowskiej i ocalały z Holokaustu, który pozostał przy tożsamości zagładowej. Świadek historii obarczony dehumanizującym doświadczeniem dwóch totalitaryzmów, nazizmu i stalinizmu. Śledząc jego losy i twórczość, wystawa daje wgląd w zjawiska artystyczne o fundamentalnym znaczeniu dla Europy Środkowo-Wschodniej przed, w trakcie i po II wojnie światowej. Zamiast odniesień do awangardy francuskiej, uwidacznia lokalne adaptacje modernizmu. Zza fasadowego socrealizmu wydobywa szerokie spektrum sztuki zaangażowanej społecznie w postaci faktorealizmu lat 30. i nowoczesnej sztuki socjalistycznej z przełomu lat 40. i 50. W miejsce wykluczającej, bo zbyt jednorodnej wizji kultury polskiej podkreśla złożoną tożsamość, w której mieści się polsko-żydowsko-ukraiński tygiel kulturowy wieloetnicznego Lwowa. Stawia wreszcie w centrum uwagi graniczne doświadczenia wojenne, które odcisnęły się w artefaktach obozowych, obiektach artystycznych i ingerencjach w dzieła sztuki.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

WystawaHenryk Streng/Marek Włodarski i modernizm żydowsko-polski
MiejsceMuzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa
Czas trwania5.02–9.05.2021
Kuratorka / KuratorPiotr Słodkowski
FotografieKrzysztof Wilczyński; dzięki uprzejmości MSN
Strona internetowaartmuseum.pl
Indeks

Zobacz też