SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 31.05.2022 3 min

„Heavy ornament” Pawła Olszczyńskiego w praskim Studio PRÁM

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
widok wystawy „Heavy ornament”, fot. Anna Pleslová

[…] Rysunki Pawła Olszczyńskiego niemal upajają swoją fascynacją strukturami rozgrywającymi się na przestrzeni skromnych formatów. W kontraście pomiędzy słojami sklejki, rękami lśniącymi lateksem i demonicznie zdeformowanymi twarzami powtarza się uwodzicielska faktura pukli włosów, które płyną jak rzeka, splatają się w ciasne warkocze lub ożywają jak węże Meduzy. Włosy same w sobie są wielowymiarowym symbolem, który wywołuje zarówno pozytywne, jak i negatywne emocje. Gęsta grzywa symbolizować może zdrowie i młodość, sukces i siłę. Natomiast pojedynczy włos na brzegu talerza wystarczy, abyśmy się poczuli absolutnie zniesmaczeni. W rysunkach Pawła Olszczyńskiego włosy są ambiwalentne – są metaforą mrocznej, uwodzicielskiej kobiecej siły, z jaką jego bohaterki-hybrydy walczą o równouprawnienie. Innym dualistycznym motywem, który powraca jest łza. W rysunkach artysty jej smutny, ale zarazem aerodynamiczny kształt można interpretować jako broń i to tę używaną w ofensywie. Obrazy na płótnie, które uzupełniają cykl rysunków, w naturalny sposób kontynuują graficzny sposób ekspresji. Paleta ograniczona do szarości, błękitów i fioletów pacyfikuje wojowniczy charakter rysunków swoją dekadencką melancholią. Na wystawie sile tych zarówno kolorowych, jak i monochromatycznych prac o skromnych rozmiarach towarzyszą wielkoformatowe murale ścienne. Obecne w nich motywy i sam sposób opracowania przestrzeni nawiązują wprost do dekoracji malarskich w architekturze doby czeskiego symbolizmu – prac Josefa Váchala, Jaroslava Panuški, Jana Preislera i Karla Šlengera, których realizacje badał Olszczyński.

widok wystawy „Heavy ornament”, fot. Anna Pleslová
widok wystawy „Heavy ornament”, fot. Anna Pleslová
widok wystawy „Heavy ornament”, fot. Anna Pleslová
widok wystawy „Heavy ornament”, fot. Anna Pleslová
widok wystawy „Heavy ornament”, fot. Anna Pleslová
widok wystawy „Heavy ornament”, fot. Anna Pleslová
widok wystawy „Heavy ornament”, fot. Anna Pleslová
widok wystawy „Heavy ornament”, fot. Anna Pleslová
widok wystawy „Heavy ornament”, fot. Anna Pleslová
widok wystawy „Heavy ornament”, fot. Anna Pleslová

Sposób, w jaki polski artysta komunikuje bliskie mu idee – walkę o emancypację uciśnionych, których największą i najbardziej widoczną grupę stanowią kobiety – zasadniczo pokrywa się z encyklopedyczną definicją ruchu symbolistów. Symbolizm pod koniec XIX wieku był sensualną odpowiedzią na rewolucyjne zmiany społeczno-polityczne, a także reakcją na przedapokaliptyczną atmosferę schyłku wieku. Ówcześni artyści i artystki starali się w sposób jak najbardziej emocjonalny i intymny zasugerować istnienie zjawisk, których nie da się opisać w sposób racjonalny i bezpośredni, a których racjonalizacja przysparzała problemów. Zatem w dzisiejszych odczuciach związanych z pandemią, zagrożeniem wojną, kryzysem klimatycznym i obawą przed „końcem starego porządku świata” pojawienie się tendencji neosymbolistycznych nie zaskakuje – podobnie jak zwrócenie się ku mistycyzmowi i naturze. Nie tylko w Polsce, rodzinnym kraju Pawła Olszczyńskiego obudziły się demony, o których przez dziesięciolecia próbowaliśmy zapomnieć. Wielu z nas zastanawia się, jak znów mogło to się stać, dlaczego historia znów się powtarza? Czy nie poświęciliśmy jej wystarczająco dużo uwagi? Historia, która przetacza się przed naszymi oczami jest jak pocieszny wzór tapety – wpatrujemy się w niego tak długo, aż przestajemy zauważać, że ten wdzięczny ornament zaczyna zmieniać kształt i doprowadza do zawrotu głowy.
Šárka Koudelová

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Paweł Olszczyński
Wystawa
Heavy Ornament
Miejsce
Studio PRÁM, Praga
Czas trwania
24-31.05.2022
Osoba kuratorska
Šárka Koudelová
Fotografie
Anna Pleslová
Strona internetowa
pramstudio.cz/en/program/pawel-olszczynski-pl/
Indeks
Paweł Olszczyński Šárka Koudelová Studio PRÁM

Najczęściej czytane

1
Krytyka 20.06.2025

Wymuszone wotum zaufania. „Oczy moje zwodzą pszczoły” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Portret Barbara Woźniczka Portret Sonia Witak
2
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
3
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Na Dobry Początek 16.06.2025

16–22 czerwca

Redakcja
6
Do zobaczenia 13.06.2025

„Język kota liść paproci” Ziemowita Kmiecia w Ośrodku Sztuki Lescer

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Heavy ornament” Pawła Olszczyńskiego w praskim Studio PRÁM — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności