SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Krytyka 18.06.2013 5 min

Goryle w klatce, czyli „Gorilla Goes Bananas!” w galerii Leto

Kuba Maria Mazurkiewicz
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf

Wystawa Gorilla Goes Bananas! współzawodniczy na ulicach z premierą nowej płyty Kultu – żółte plakaty zapraszające do galerii Leto opanowały metalowe płoty niczym ogłoszenia zachęcające do udziału w popularnych koncertach. Sposób reklamowania wystawy jest odmienny od typowej kampanii promocyjnej prowadzonej przez galerie (szczególnie prywatne), które są miejscami elitarnymi i z tego powodu powiesić zbyt dużo afiszy wręcz im nie wypada. Akcja plakatowa wydaje się być sygnałem wystosowanym do szerszej grupy odbiorców, a nie tylko specjalistów należących do grona amatorów sztuki. Ciekawym pytaniem jest, czy ci inni odbiorcy zostali faktycznie skuszeni do odwiedzenia praskiej galerii?

Kuba Maria Mazurkiewicz, Stare ramy

Kuba Maria Mazurkiewicz, Stare ramy

Gorilla to holenderski kolektyw grafików parających się wizualnym komentarzem prasowym. Projektują pospiesznie, „na już” (co jest specyfiką pracy w mediach) obrazki, nie tyle ilustrujące artykuły i będące dodatkiem do cudzej treści, co samodzielnie komentujące różne wydarzenia polityczne, społeczne, gospodarcze, dotyczące zmian kulturowych itp. Efekty pracy publikują głównie w ojczystej prasie. Ich grafiki różnią się od popularnej w gazetach ilustracji i komentarzy rysunkowych jedynie formą. Są bardziej „plakatowe”, w rozumieniu użycia prostego znaku graficznego i syntetycznych kształtów. W dużej mierze wykorzystują gotowe znaki – flagi, symbole religijne, logotypy – zestawiając je odpowiednio i nadając tym samym, odmienne od pierwotnych, znaczenia. Obrazy te, jeśli idzie o sposób budowania komentarza, są zupełnie niczym klasyczne gazetowe rysunki, jest w nich ironia, groteska, znaczące zestawienia, czy porównania. Z drugiej strony mają też coś z internetowego memu, zbliżają się do jego formy szczególnie poprzez warunki w jakich powstawały – szybkość wykonania i błyskawiczną reakcję na bieżące wydarzenia. Również kompilacja gotowych motywów jest zabiegiem popularnym wśród anonimowych twórców internetowych obrazków. Opisywana w tekście do wystawy, jako autorska, metoda pracy ad hoc stosowana przez Gorillę jest faktycznie utartym sposobem pracy przy tego typu obrazie zarówno przy profesjonalnym rysunku prasowym (w Polsce m.in. twożywo, Marek Raczkowski, Andrzej Krauze), jak i amatorskim memie.

Kuba Maria Mazurkiewicz, Nowe ramy

Kuba Maria Mazurkiewicz, Nowe ramy

Warszawska ekspozycja zawiera przekrojowy zestaw prac obrazujący różnorodność pomysłów i podejścia do tematów branych na warsztat przez Gorillę. Trudno wywnioskować, jakie są osobiste poglądy na temat poruszanych przez autorów problemów. Sytuacja takiej „obiektywności” jest zapewne bardziej emocjonująca, niż gdyby praca za pracą przekazywały przewidywalny komunikat. Jednak z drugiej strony zastanowić się można o co właściwie tym panom chodzi? Czy o coś innego poza czystą błyskotliwością? Kilka komentarzy jest wyjątkowo trafnych, dlatego warto zobaczyć wystawę, a może nawet lepiej odwiedzić stronę WWW Gorilli, gdyż ekspozycja jest typowym przykładem usilnego wciśnięcia rzeczy naturalnie występujących w innym środowisku w galeryjny kontekst. Dosyć groteskowa konstrukcja z kartonowych pudeł obklejonych plakatami raczej zaburza odbiór niż coś do niego dodaje. Zastanawiałem się, jaki jest powód robienia tego typu rzeczy. Okazało się, że odpowiedzi udzielił jeden z członków kolektywu w wywiadzie przeprowadzonym przez Alka Hudzika dla „Notesu Na 6 Tygodni”. Pytanie o to, dlaczego obecnie Gorilla wystawia w galeriach skwitował: „Kryzys, co tu dużo mówić”. i wyjaśnił: „W 2009 roku musieliśmy zwinąć manatki, bo zwyczajnie zabrakło na nas pieniędzy. To zbiegło się w czasie z propozycją wystawy w galerii. Wydało nam się to sensowne, pod warunkiem że przy okazji będziemy prowadzić warsztaty. Robiliśmy je już kilka razy. Polegają na namówieniu uczestników do pracy naszą metodą, czyli przygotowania szybkich prac w maksymalnie kilka godzin. Pracowaliśmy tak w Utrechcie ze studentami, teraz próbujemy to zrobić z mniej określonym uczestnikiem (…)”.

Zrozumiała jest chęć popularyzacji ciekawego zjawiska, jakim na pewno jest Gorilla. Zapewne z tego powodu została zorganizowana wystawa w Leto. Bardzo trafnym pomysłem są warsztaty i wykład towarzyszący prezentacji. Czy jednak komentarze graficzne zamknięte w galerii nie lepiej sprawdziłyby się na ulicy, np. wywieszone zamiast żółtych plakatów reklamowych, które zapraszają do galerii?

Plakaty do wystawy Gorilla Goes Bananas!

Plakaty do wystawy
Gorilla Goes Bananas!

Widok wystawy Gorilla Goes Bananas!

Widok wystawy
Gorilla Goes Bananas!

Widok wystawy Gorilla Goes Bananas!

Widok wystawy
Gorilla Goes Bananas!

Widok wystawy Gorilla Goes Bananas!

Widok wystawy
Gorilla Goes Bananas!

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Gorilla
Wystawa
Gorilla Goes Bananas! – Holenderscy graficy zmieniają bieg wydarzeń
Miejsce
Galeria Leto, Warszawa
Czas trwania
24.05-15.06.2013
Osoba kuratorska
Anthropologists in Art: Nahuel Blaton & Sebastian Rypson
Fotografie
Kuba Maria Mazurkiewicz
Strona internetowa
www.thedailygorilla.nl/
Indeks
Galeria Leto Gorilla Kuba Maria Mazurkiewicz

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
6
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Goryle w klatce, czyli „Gorilla Goes Bananas!” w galerii Leto — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności