SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 27.07.2022 2 min

„Gęsia skórka” w Galerii Promocyjnej

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Weronika Minias, Ciało nieludzkie, 150×100 cm, plastik, emalia olejna, 2022, detal, fot. Adam Gut

Trzecia nad ranem. Mgliste, lepkie przebudzenie. Moment, w którym nakładają się na siebie warstwy czasu i przestrzeni. To, co się wydarzyło, miesza się z niewydarzonym. O czym wtedy śnisz? Co wywołuje na ramionach gęsią skórkę? Czy w dorosłym życiu nadal są to wypatrzone w filmach istoty lub historie ze szkolnych legend? Obiekty strachu zbliżyły się do nas. Weszły w nasze praktyczne obawy o codzienność. Czyż nie byłoby cudownie, gdyby strachy nawiedzające nas dzisiaj miały nadal twarz sympatycznego wilkołaka z młodzieżowego serialu? Odległego, fikcyjnego, przerysowanego, dalekiego od ludzkiego odbicia?

Widok wystawy „Gęsia skórka”, w głębi: Agata Włodarczyk, Kawai yokai, 21 x 30 cm, kredki na papierze, biała glina, 2022, na pierwszym planie: Kacper Tomaszewski, Pieski, instalacja, 50 x 50 x 120 cm, plastik, drewno, klej, 2022, fot. Adam Gut
Kacper Tomaszewski, Pieski, instalacja, 50 x 50 x 120 cm, plastik, drewno, klej, 2022, detal, fot. Adam Gut
Hanna Went, W mojej koronie, 2 x 4 m, instalacja, firanka, kordonek, haft, 2022, detal, fot. Adam Gut

Niestety to z czym mierzymy się w dorosłym życiu rzadko pozwala poczuć tę dziwną, cierpką przyjemność odczuwania strachu w kontrolowany sposób. Nie da się zamknąć jej w ramach czasu fikcyjnego. Horrory klasy B cieszą się niegasnącą popularnością, ponieważ przywołują wspomnienie zabawy w wywoływanie duchów wraz z uczuciem odkrywania nieznanego, czerpania przyjemności z dreszczu zaciekawienia nienazwanym. Dziś, kiedy nieustannie szukamy słów by nazwać swoją złożoną rzeczywistość, niewiadoma oznacza często prekarność, a niespodzianka nie jest wliczona w kalkulacje stabilności. Tęsknimy więc za kiczowatym strachem. Chciałybyśmy niewinnie czytać kolejne creepypasty – krótkie, fikcyjne historie powstałe po to, by wywołać strach u czytelniczek przebywających w ciepłych i bezpiecznych warunkach. Jeść strach z tubki jak słodycze z kuchni świata. Dawkować kolejne nastoletnie opowieści przekazywane z ust do ust, sączyć odcinki serialu “Czy boisz się ciemności” lub “Gęsiej skórki”, po latach zamknięte w szkatułce dzieciństwa.

Widok wystawy „Gęsia skórka”, od lewej: Katarzyna Sporn, Istota, 90 x 120 cm, olej na płótnie, 2022, Weronika Zalewska, One of too many opaque handshakes, wideo, 2022, fot. Adam Gut
Agata Włodarczyk, Kawai yokai, 21 x 30 cm, kredki na papierze, biała glina, 2022, fot. Adam Gut

Prace prezentowane na wystawie obrazują zmiany w relacji ze strachem, jak i eksplorują samą estetykę strachu – nieoczywistość, marginalność, fantazję. Badają, jakie potencjały może ukrywać przestrzeń strachu i różnorodne mroczne narracje. Na co może przygotować nas wytworzenie poczucia strachu? Czy może być ono osobistą konfrontacją, spotkaniem nieznanego, innego, podświadomego? Opowieścią o szczelinach naszej psychologii, o istotach nieludzkich, o etycznych dylematach? Najciemniejszym humorem, tym dotykającym adekwatnych dla współczesności metafor? Artystki i artyści analizują, gdzie przebiega cienka granica pomiędzy tym, co straszne a tym, co śmieszne, tym co przyjemne, a tym, co jest niespodziewanie bolesne.

Istotny punkt odniesienia stanowi również przestrzeń Staromiejskiego Domu Kultury, która przywołuje echa bliżej nieokreślonej przeszłości. Dawne przedmioty rzucają demoniczne cienie dając poczucie przebywania w miejscu akcji jednego z epizodów „Gęsiej skórki”.

Widok wystawy „Gęsia skórka”, od lewej: Aleksandra Nowicka, Oda do Dzieciństwa V, 130 x 180 cm, olej na płótnie, 2022, Weronika Minias, Ciało nieludzkie, 150×100 cm, plastik, emalia olejna, 2022, fot. Adam Gut
Kamila Falęcka i Marcelina Gorczyńska, Gęsia skórka 1, 70 x 50 cm, fotografia, druk soczewkowy, 2022, fot. Adam Gut
Aleksandra Nowicka, Oda do Dzieciństwa V, 130 x 180 cm, olej na płótnie, 2022, fot. Adam Gut

Wystawa studentek i studentów warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych tworzących międzywydziałowe Koło Naukowe “Uncanny Valley” pod opieką Aleksandry Liput.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Marcelina Gorczyńska, Kamila Falęcka, Weronika Zalewska, Aleksandra Nowicka, Agata Włodarczyk, Kacper Tomaszewski, Weronika Minias, Hanna Went, Katarzyna Sporn
Wystawa
Gęsia Skórka
Miejsce
Galeria Promocyjna
Czas trwania
06.07 – 30.07.2022
Fotografie
Adam Gut
Indeks
Agata Włodarczyk Aleksandra Nowicka Galeria Promocyjna Hanna Went Kacper Tomaszewski Kamila Falęcka Katarzyna Sporn Marcelina Gorczyńska Weronika Minias Weronika Zalewska

Najczęściej czytane

1
Do zobaczenia 26.06.2025

„Wrzask z kąpieli w pianie 2” Zheni Stepanenko w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej

Redakcja
2
Na Dobry Początek 23.06.2025

23–29 czerwca

Redakcja
3
Krytyka 27.06.2025

Szukając Kozyry. „Rewizja procesu Jezusa” w Narodowym Starym Teatrze i „Nie odwracaj wzroku” w MuFo

Portret Anna Pajęcka
4
Krytyka 04.07.2025

Pejzaże, opowieści. O filmach Anki i Wilhelma Sasnalów

Portret Mateusz Górniak
5
Na Dobry Początek 30.06.2025

30 czerwca – 6 lipca

Redakcja
6
Eseje 04.07.2025

Cynizm – czyli jak uciec przed kontekstem

Portret Łukasz Białkowski

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Gęsia skórka” w Galerii Promocyjnej — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności