NR 38/2023
18.11.2022

„Gegen die Wand” Sebastiana Kroka w MCSW Elektrownia

Sebastian Krok, „Cherry Kokolino”, lakier samochodowy na płótnie 110x160cm
„Gegen die Wand” Sebastiana Kroka w MCSW Elektrownia
Sebastian Krok, „Cherry Kokolino”, lakier samochodowy na płótnie 110x160cm

Od momentu gdy Sebastian Krok obejrzał film „Gegen die Wand” i opuścił rodzinne miasto, minęło równo 18 lat. Różne obrazy od tamtego momentu nasyciły pamięć artysty, niektóre z nich zaczęły żyć własnym życiem, inne nie zachowały się prawie w ogóle.

Widok z wystawy Sebastiana Kroka, fot. Marcin Kucewicz
Widok z wystawy Sebastiana Kroka, fot. Marcin Kucewicz
Widok z wystawy Sebastiana Kroka, fot. Marcin Kucewicz
Widok z wystawy Sebastiana Kroka, fot. Marcin Kucewicz
Widok z wystawy Sebastiana Kroka, fot. Marcin Kucewicz
Widok z wystawy Sebastiana Kroka, fot. Marcin Kucewicz

Wspomnienie obrazów i kolorów, które zobaczył Krok odbijają się w jego sztuce zarówno w formie abstrakcji, jak i figuracji. Pamięć jest dla artysty ważnym zagadnieniem, dlatego wykorzystuje wspomnienia zapisane w materiałach, którymi się posługuje (zużyte pościele, powypadkowe karoserie samochodowe). Poprzez kolor Sebastian Krok nadaje nowe znaczenie wybranym przez siebie materiałom. Przedstawienia ludzkie i zwierzęce, których używa w swoim malarstwie, czerpie ze znaków drogowych, zdjęć stockowych i kadrów filmowych. „Gegen die Wand” – tytuł, który Sebastian Krok nadał swojej wystawie – jest zaczerpnięty z obrazu Fatiha Akina z 2004 roku pod tym samym tytułem (polski tytuł „Głową w mur”). Bohaterowie filmu uderzają w ścianę metaforycznie i dosłownie, gdyż nie są w stanie się przystosować. W akcie desperacji jedno z nich wjeżdża samochodem czołowo w ścianę.

Widok z wystawy Sebastiana Kroka, fot. Marcin Kucewicz
Widok z wystawy Sebastiana Kroka, fot. Marcin Kucewicz
Widok z wystawy Sebastiana Kroka, fot. Marcin Kucewicz
Widok z wystawy Sebastiana Kroka, fot. Marcin Kucewicz

Podobnie jak postaci z filmu Kain’a instalacje malarskie Kroka obrazują dramat i metafizyczność aktu konfrontacji. Na wystawie karoserie zestawione z instalacjami malarsko-rzeźbiarskimi, dają poczucie zderzenia, stwarzają możliwość ucieczki poprzez kolor od rzeczywistości, w której dziecięce zabawki są atakowane przez styrobeton. Eskapizm od codzienności jest głównym tematem wystawy Kroka – artysta odnosi się z jednej strony do zbyt szybkich i zbyt wściekłych kierowców, poruszających się coraz szybszymi samochodami (których zniszczone karoserie Krok później pozyskuje na złomowisku). A z drugiej strony na obrazach często przywołuje narkotyczne marzenia o słonecznych tropikalnych krajach, które towarzyszą wizjom po dopalaczach. Artysta posługuje się tymi fetyszami naszej codzienności, które pozwalają natychmiastowo osiągnąć inny stan postrzegania. Krok tworzy ich turbowersje, by zintensyfikować metafizyczną psychoaktywną ucieczkę, która niczym pryzmat rozbija białe światło nie na wszystkie kolory tęczy, na kakofonię kolorów, odzwierciedlającą reakcję mózgu na psychostymulanty i farmaceutyki, które często są jedyną możliwością przetrwania po zderzeniu z rzeczywistością.

Sebastian Krok, „Beach boys”, akryl, lakier samochodowy na płótnie 100x130cm
Sebastian Krok, „Mefka”, lakier samochodowy na płótnie 100x130cm
Sebastian Krok, „Small town boy”, akryl, lakier samochodowy 17x20cm

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaSebastian Krok
WystawaGegen die Wand
MiejsceMCSW Elektrownia
Czas trwania14.10 – 27.11.2022
FotografieMarcin Kucewicz
Strona internetowawww.mcswelektrownia.pl/index.php/aktualnosci-z-siatki-obrazkow/articles/warsztaty-z-monika-kiwak-kopia.html
Indeks

Zobacz też