SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 04.03.2022 2 min

„Frutti di Mare” Ady Zielińskiej w Muzeum Współczesnym Wrocław

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Ada Zielińska, „Frutti di Mare”, Muzeum Współczesne Wrocław

Gdy w 1980 roku z taśm produkcyjnych zjeżdżały pierwsze egzemplarze Fiata Panda, a włoska motoryzacja była w doskonałej kondycji, przez Polskę przetaczała się fala strajków.

Giorgetto Giugiaro, projektant Pandy, pytany o pomysł na to auto odpowiadał, że Panda jest jak para dżinsów – prosta, praktyczna odzież bez ozdób, racjonalna i zoptymalizowana do określonego celu. W tym samym czasie dla przeciętnego Polaka para markowych dżinsów była nieuchwytnym pragnieniem, podobnie jak wyjazd do słonecznej Italii dostępny był tylko dla wybranych. Powszechne w Europie Zachodniej dobra traktowaliśmy jak coś wyjątkowego i luksusowego. Podobnie frutti di mare mogły co najwyżej występować w karcie dań hotelu Victoria, a większości musiała wystarczyć lorneta z meduzą w stołecznym barze.

Ada Zielińska, „Frutti di Mare”, Muzeum Współczesne Wrocław

Wojciech Nowicki w książce Stół, jaki jest. Wokół kuchni w Polsce zauważa, że alternatywą dla frutti di mare był przez lata kryl – skorupiak z Antarktydy, częsty składnik paszy dla zwierząt. W innym miejscu wspomina, iż zgodnie z maksymą, że można zrobić coś z niczego i wszystko da się zastąpić, książki kucharskie czasów PRL sugerowały używać tuńczyka, dorsza czy węgorza zamiast frutti di mare. Tymczasem nie stanowiło to przecież szczególnego ułatwienia, ryby te były również trudno dostępne i drogie. Czego jednak nie robi się, żeby chociaż przez chwilę poczuć klimat włoskiej riwiery?

A jak riwiera, to i basen, kolejny atrybut luksusu, wymarzonych beztroskich wakacji. Jest jednak wiele przykładów na to, że czasem staje się on symbolem skrywanych lęków. Dzieje się tak chociażby w serialu „Rodzina Soprano”. Jego główny bohater – Tony Soprano podczas psychoterapii uświadamia sobie, że przydomowy basen uruchamia w nim lęki o bezpieczeństwo rodziny i wspomnienia niezbyt szczęśliwego dzieciństwa. Wyzwala w nim także obawę przed utratą kontroli nad życiem.

Ada Zielińska, „Frutti di Mare”, Muzeum Współczesne Wrocław
Ada Zielińska, „Frutti di Mare”, Muzeum Współczesne Wrocław

Elementy tej popkulturowej układanki znajdują swoje odbicie w pracach Ady Zielińskiej, pojawia się w nich zarówno wspomniany basen, jak i Fiat Panda. Z ich użyciem kreuje ona sytuacje, których bohaterem staje się jej ojciec. Jednak wszystko ukazane jest w krzywym zwierciadle – nie ma ekskluzywnych potraw, basen jest brudny, niebo zaciągnięte chmurami. Za sprawą artystycznej strategii powstaje wizja koszmaru, w którym Zielińska może z dystansu obserwować swoje lęki związane z samotnością, utratą najbliższych czy brakiem panowania nad swoim otoczeniem. A jednocześnie nie być uczestniczką wydarzeń, ale ich reżyserką. Pozycja ta pozwala jej sprawdzać własne reakcje i badać, ile jest w stanie wytrzymać.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Ada Zielińska
Wystawa
Frutti di Mare
Miejsce
Muzeum Współczesne Wrocław
Czas trwania
9.12.2021–7.03.2022
Osoba kuratorska
Paweł Bąkowski
Strona internetowa
muzeumwspolczesne.p
Indeks
Ada Zielińska Muzeum Współczesne Wrocław

Najczęściej czytane

1
Krytyka 20.06.2025

Wymuszone wotum zaufania. „Oczy moje zwodzą pszczoły” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Portret Barbara Woźniczka Portret Sonia Witak
2
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
3
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Na Dobry Początek 16.06.2025

16–22 czerwca

Redakcja
6
Do zobaczenia 13.06.2025

„Język kota liść paproci” Ziemowita Kmiecia w Ośrodku Sztuki Lescer

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Frutti di Mare” Ady Zielińskiej w Muzeum Współczesnym Wrocław — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności