SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 12.10.2018 3 min

„Formy Nikłe” Ludmiły Popiel i Jerzego Fedorowicza w Fundacji Arton

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Ludmłla Popiel, „Labirynt”, 1967

Wystawa Formy Nikłe jest prezentacją twórczości dwojga artystów: Ludmiły Popiel (1929-1988) oraz Jerzego Fedorowicza (1929-2018), stanowiącej wyjątkowy przykład trwającej i rozwijającej się przez dekady współpracy i porozumienia.

Jakkolwiek większość prac Popiel i Fedorowicz sygnowali osobno, to z perspektywy czasu widać wyraźnie, że poszczególne realizacje stanowią swoisty wizualny, intelektualny i pozawerbalny dialog.

W latach 60.  gdy głównym polem ich twórczości było malarstwo, jak i później, gdy artyści około 1970 r.  zwrócili się ku konceptualizmowi –  to ten zwrot jest, poza zagadnieniem współpracy, kwestią, którą przybliża wystawa. Dzięki obrazom z lat 60. i 70.,  pochodzącym z domowego archiwum Popiel i Fedorowicza, możliwe jest zaobserwowanie tej zmiany – od tworzenia prac, które oni sami określali jako „wizualne gry”, ku efemerycznym realizacjom, podejmującym pytania o rolę sztuki, o status dzieła, o zasadność akcentowania swojego autorstwa.

Ludmłla Popiel, „Labirynt VIII”, 1967
Ludmłla Popiel, „Labirynt F-III”, 1967
Jerzy Fedorowicz, kompozycja z 1967
Ludmłla Popiel, „Labirynt XII”, 1966
W sklepie

Wystawę „across realities” Wojciecha Bruszewskiego i Mateusza Sadowskiego w Fundacji Arton recenzuje Karolina Plinta

Od ok. 1965 r. powstawały płótna oparte o efekty złudzeń optycznych – cykle, w których twórcy, dążąc do obiektywizacji sztuki, pragnęli odwoływać się raczej do fizjologii zmysłu ludzkiego wzroku niż odczuć, skojarzeń czy intuicji. Ludmiła Popiel eksplorowała wówczas także problemy ruchu i przestrzeni. Tworząc cykl Labirynty, podporządkowywała kolor  rytmowi, poprzez powielanie pasów barw, później wprowadzając fosforyzujące kolory, co wzmagało efekt złudzenia ruchu i migotania. W tym samym okresie Jerzy Fedorowicz pracował nad Kompozycjami, również  malowanymi w oparciu o określone zasady. Powtarzającym się motywem są podstawowe formy geometryczne: koło czy kwadrat, które na płaszczyźnie obrazu, dzięki zastosowanym zabiegom, „znikają” lub „pojawiają się” dla naszego wzroku.

Około 1970 r. Popiel i Fedorowicz radykalizują swoją postawę, koncentrując się na pytaniach o istotę sztuki. Powstają  wówczas obrazy takie jak Zapis – fizyczna struktura obrazu – konceptualne autorefleksyjne prace, zwiastujące okres, w którym artyści podejmą konceptualną grę z problemem autorstwa i indywidualności w sztuce i zaczną podpisywać swoje realizacje, jako wspólne.

Ludmiła Popiel, Jerzy Fedorowicz, „Formy Nikłe”, fot. Alexander Kot-Zaitsaú
Ludmiła Popiel, Jerzy Fedorowicz, „Formy Nikłe”, fot. Alexander Kot-Zaitsaú
Ludmiła Popiel, Jerzy Fedorowicz, „Formy Nikłe”, fot. Alexander Kot-Zaitsaú
Ludmiła Popiel, Jerzy Fedorowicz, „Formy Nikłe”, fot. Alexander Kot-Zaitsaú
Ludmiła Popiel, Jerzy Fedorowicz, „Formy Nikłe”, fot. Alexander Kot-Zaitsaú
Ludmiła Popiel, Jerzy Fedorowicz, „Formy Nikłe”, fot. Alexander Kot-Zaitsaú
Ludmiła Popiel, Jerzy Fedorowicz, „Formy Nikłe”, fot. Alexander Kot-Zaitsaú
Ludmiła Popiel, Jerzy Fedorowicz, „Formy Nikłe”, fot. Alexander Kot-Zaitsaú
Ludmiła Popiel, Jerzy Fedorowicz, „Formy Nikłe”, fot. Alexander Kot-Zaitsaú
Ludmiła Popiel, Jerzy Fedorowicz, „Formy Nikłe”, fot. Alexander Kot-Zaitsaú
Ludmiła Popiel, Jerzy Fedorowicz, „Formy Nikłe”, fot. Alexander Kot-Zaitsaú
Ludmiła Popiel, Jerzy Fedorowicz, „Formy Nikłe”, fot. Alexander Kot-Zaitsaú

Tytuł wystawy Formy Nikłe nawiązuje do scenariusza innej, niezrealizowanej ostatecznie  prezentacji obojga artystów, która miała być manifestacją ich postawy i przekonania o nadprodukcji dzieł sztuki (Fedorowicz i Popiel wycofali się z prac nad nią w zawiązku z wprowadzeniem w Polsce stanu wojennego w 1981 r.).

Wystawa zapowiada pierwszą monografię poświęconą twórczości Ludmiły Popiel i Jerzego Fedorowicza, która ukaże się w 2019 roku.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Ludmiła Popiel, Jerzy Fedorowicz
Wystawa
Formy Nikłe
Miejsce
Fundacja Arton, Warszawa
Czas trwania
14.09–9.11.2018
Osoba kuratorska
Marika Kuźmicz, Łukasz Mojsak
Strona internetowa
fundacjaarton.pl
Indeks
Fundacja Arton Jerzy Fedorowicz Ludmiła Popiel

Najczęściej czytane

1
Krytyka 06.06.2025

Kreatura mody. „Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Portret Aleksy Wójtowicz
2
Na Dobry Początek 02.06.2025

2–8 czerwca

Redakcja
3
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Patronite 06.06.2025

Spis treści #29

Portret Karolina Plinta
6
Artykuł sponsorowany 06.06.2025

„Laboratorium obrazu w skali szarości” w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Formy Nikłe” Ludmiły Popiel i Jerzego Fedorowicza w Fundacji Arton — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności