SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 06.09.2018 3 min

„Flex” Nicolaia Angelova w galerii Lescer

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
W sklepie

Stan rzeźby współczesnej opisuje Wojciech Szymańśki

Zapraszamy na drugą wystawę z cyklu „Willa: reaktywacja”. Do Zalesia Górnego przyjechał bułgarski artysta mieszkający Berlinie, Nicolai Angelov, aby stworzyć instalację zatytułowaną Flex.

Przestrzeń sama w sobie jest głównym medium w twórczości Nicolaia Angelova. Analizuje przestrzeń, bada ją, przekształca jej proporcje i charakter. W ten sposób zmienia zastane i kreuje nowe sytuacje. Wybitny krytyk sztuki Winfried Konnertz pisał o Angelovie: Poprzez trwałe przekształcenia proporcji przestrzennych oraz charakteru samej przestrzeni, artysta zmierza w kierunku małych „zmian” rzeczywistości, które widoczne są w „produktach sytuacyjnych”. Pojawiają się nowe sytuacje, które rozwijają się, zmieniają, samodzielnie niszczą lub unieważniają się nawzajem. Punktem wyjścia jest istniejąca, znaleziona – przestrzeń jako taka, a także źródła światła, drewniane panele, szkło i inne materiały. Praca sama w sobie jest procesem – rozkładem całości na poszczególne jej części i tworzeniem od nowa. Wynik końcowy nie jest ukierunkowany i zdefiniowany, co stanowi wystarczający powód, aby artysta zaakceptował każdy etap (pracy) jako prowizorium, a tym samym jako wyzwanie do podejmowania dalszych decyzji.

Dwa tygodnie poprzedzające otwarcie wystawy artysta spędza w Zalesiu Górnym, pracując nad wystawą. Te dwa tygodnie są swoistą rezydencję artystyczną, ponieważ dla Angelova sam proces twórczy jest równie ważny jak skończony obiekt czy instalacja. Nigdy nie wie do końca, co powstanie, ani w którym momencie przerwie proces twórczy. On stale się odbywa.

Jedną z prac prezentowanych na wystawie będzie obiekt oparty na pryncypiach funkcjonowania camera obscura. W pomieszczeniu, które artysta przekształci w pierwowzór aparatu fotograficznego, w określonych warunkach pogodowych we wnętrzu galerii odbędzie się projekcja zewnętrznego świata.

Nicolai Angelov, „ZZ”, światło, lustra, 2018, fot. Łukasz Banasik
Nicolai Angelov, „ZZ”, światło, lustra, 2018, fot. Łukasz Banasik
Nicolai Angelov, „ZZ”, światło, lustra, 2018, fot. Łukasz Banasik
Nicolai Angelov, „ZZ”, światło, lustra, 2018, fot. Łukasz Banasik
Nicolai Angelov, „ZZ”, światło, lustra, 2018, fot. Łukasz Banasik
Nicolai Angelov, „ZZ”, światło, lustra, 2018, fot. Nicolai Angelov
Nicolai Angelov, „Flex”, widok wystawy, fot. Łukasz Banasik
Nicolai Angelov, „Flex”, widok wystawy, fot. Łukasz Banasik
Nicolai Angelov, „Flex”, widok wystawy, fot. Łukasz Banasik
Nicolai Angelov, „Kuchnia Camera Obscura”, 2018, fot. Łukasz Banasik
Nicolai Angelov, „KH”, drewno, 30 x 110 x 50, 2018, fot. Łukasz Banasik
Nicolai Angelov, „Flex”, widok wystawy, fot. Nicolai Angelov

„Moja praca jest autokrytycznym pytaniem a nie demonstracją stanowiska. Chcę odtworzyć procesy, w których się znajduję, pokazać przypadkowość i niekompletność” – opowiada Angelov. Po swojej pierwszej wizycie w Zalesiu Górnym, latem 2017 roku mówił: „Będę pracował na tym co jest, ale też na tym, czego nie ma” – ponieważ, w myśl idei dekonstruktywistycznej, to, czego nie ma, co jest brakiem lub przemilczeniem, jest tak samo ważne jak to, co jest obecne, widoczne czy też wypowiedziane. Jest takim samym komunikatem dla widza. Tytuł wystawy – Flex – słowo powiązane również z przymiotnikiem „flexible”, czyli elastyczny – oddaje istotę działalności Angelova w Lescer. Będzie pracował z tym, co zastanie, lub czego brakuje, przystosowując się do warunków, by móc funkcjonować w zastanej sytuacji.

Na wystawie zobaczyć będzie można również nigdzie dotąd nie prezentowane prace na papierze.

Nicolai Angelov, praca z cyklu osiemnastu prac z serii „Untersberg”, olej, tusz na papierze, A4, 2006-2007, fot. Nicolai Angelov
Nicolai Angelov, praca z cyklu osiemnastu prac z serii „Untersberg”, olej, tusz na papierze, A4, 2006-2007, fot. Nicolai Angelov
Nicolai Angelov, praca z cyklu osiemnastu prac z serii „Untersberg”, olej, tusz na papierze, A4, 2006-2007, fot. Nicolai Angelov
Nicolai Angelov, Nicolai Angelov, praca z cyklu osiemnastu prac z serii „Untersberg”, olej, tusz na papierze, 2 x A4, 2006-2007, fot. Nicolai Angelov
Nicolai Angelov, Nicolai Angelov, praca z cyklu osiemnastu prac z serii „Untersberg”, olej, tusz na papierze, 2 x A4, 2006-2007, fot. Nicolai Angelov
Nicolai Angelov, Nicolai Angelov, praca z cyklu osiemnastu prac z serii „Untersberg”, olej, tusz na papierze, 2 x A4, 2006-2007, fot. Nicolai Angelov
Nicolai Angelov, Nicolai Angelov, praca z cyklu osiemnastu prac z serii „Untersberg”, olej, tusz na papierze, 2 x A4, 2006-2007, fot. Nicolai Angelov
Nicolai Angelov, Nicolai Angelov, praca z cyklu osiemnastu prac z serii „Untersberg”, olej, tusz na papierze, 2 x A4, 2006-2007, fot. Nicolai Angelov
Nicolai Angelov, „RE-IV”, praca z serii dziewięciu prac, druk laserowy, 33×48, 2018, fot. Nicolai Angelov

Nicolai Angelov urodził się w 1965 roku w Bułgarii. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Sofii, a następnie na Akademii Sztuk Wizualnych w Lipsku oraz na Berlińskim Uniwersytecie Sztuk Pięknych. Wystawiał między innymi w Salzburgu, Chemnitz, Berlinie, Dreźnie, Lipsku, Moskwie, Budapeszcie a także podczas Armory Show New York, Art Cologne i Art Moscow. W Polsce kilka jego prac można było zobaczyć w Elblągu (Galeria El, 2009 rok) i Warszawie (Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, 2000 rok).

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Nicolai Angelov
Wystawa
Flex
Miejsce
Galeria Lescer, Zalesie Górne
Czas trwania
1–30.09.2018
Strona internetowa
facebook.com/GaleriaLescer
Indeks
Galeria Lescer Nicolai Angelov

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Flex” Nicolaia Angelova w galerii Lescer — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności