SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 22.02.2017 3 min

„Fetysz” w Miejskich Galeriach UAP

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Jakub Orzelski, Składak (detal), Galeria Mała Scena UAP, fot. Witold Modrzejewski

Społeczeństwo konsumpcyjne charakteryzuje potrzeba posiadania i nabywania coraz większej ilości dóbr materialnych. Jedni przeznaczają środki finansowe przede wszystkim na przedmioty niezbędne w codziennym użytku, inni bardziej zamożni często kupują rzeczy nieprzydatne z potrzeby chwili. Wszyscy jednakowo uwodzeni nowymi, lepszymi rozwiązaniami dajemy się wciągać w zależności i wpływy. Chcemy więcej i więcej… Zgadzamy się na fetyszyzm towarowy, który traktuje przedmiot nadrzędnie, powodując wzmocnienie siły jego wpływów, a w stosunkach  międzyludzkich sprowadza się często do wymiany towarowej w celu osiągnięcia zysku. Istnieje również gospodarka jednostkowa, która opiera się na wytwarzaniu produktów spersonalizowanych, jak również dedykowanych dla konkretnej grupy. Należą do nich wysokiej jakości przedmioty, które poprzez swoją unikatowość stają się towarem luksusowym. Takim towarem może być również dzieło sztuki, łączące fizyczną formę z ideą. Wychodzi poza obraz zwykłej przedmiotowości, nabiera cech wyjątkowości, często uosobienia. Łączy się z pożądaniem i podziwem, tworzy autorytety. Wartość dzieła ustalana jest przede wszystkim ze względu na jego historię, wzrasta według cen na rynku sztuki oraz dzięki rankingom i pozycjonowaniu. Utrwalone znaki kulturowe (np. Coca-Cola Zero, której konsumowanie pozbawione jest jakiegokolwiek sensu, gdyż Coca-Cola nie może być „zero”, bo nie jest wtedy Coca-Colą) poprzez sugestie (w tym wypadku „zero”) mają moc uwodzenia. Wiara w moc przedmiotu czyni go fetyszem – z portugalskiego fetisso oznacza „wytworzoną rzecz”. Odnosi się do świętych obiektów posiadających moc oraz rytuałów plemion  Zachodniej Afryki napotkanych przez europejskich żeglarzy. Podróżujący kupcy portugalscy przy zawieraniu transakcji handlowych musieli wierzyć w wiążącą siłę przysięgi na fetysz plemion afrykańskich, nawet jeśli sami w to nie wierzyli.

Radek Włodarski, The nation of things, Galeria Curators’LAB, fot. Witold Modrzejewski
od lewej: Robert Kuśmirowski, Sygnatura, Jan Domicz, Parrot stand, Galeria Duża Scena UAP, fot.Monika Pich
Fetysz, widok wystawy, Galeria Mała Scena UAP, fot. Monika Pich
Fetysz, widok wystawy, Galeria Duża Scena UAP, fot. Monika Pich
Witold Modrzejewski, Gdy mam zły dzień, patrzę w lustro i cieszę się, że jestem Witoldem Modrzejewskim
Rafał Bujnowski, M-1, Galeria Curators’LAB, fot. Monika Pich
Jerzy Hejnowicz, Bez tytułu, Galeria Curators’LAB, fot. Monika Pich
od lewej: Natalia Wisniewska, +üopata, Monika Pich, obiekt z serii Unotypy-przedmioty dedykowane, Galeria Duża Scena UAP, fot. Monika Pich
Natalia Wiśniewska, Łopata, Galeria Duża Scena UAP, fot. Monika Pich
Jakub Orzelski, Składak, Galeria Mała Scena UAP, fot. Witold Modrzejewski
Krzysztof Balcerowiak, Krzesło nr 3 (detal), Galeria Duża Scena UAP, fot. Monika Pich
Rafał Bujnowski, M-1 (detal), Galeria Curators’LAB, fot. Monika Pich

Nadawanie przedmiotowi funkcji dzieła sztuki lub traktowanie go jako codzienny, użyteczny, powoduje szereg pytań o jego znaczenie i przynależność. Istnieją obiekty trudne do zdefiniowania ze względu na brak cech charakterystycznych przyporządkowujących je do danej kategorii użyteczności. Mogą to być obiekty znalezione, niekompletne, zniszczone, które bez usankcjonowania instytucjonalnego są najczęściej odrzucane przez system rynkowy. Poprzez wyselekcjonowanie i umiejscowienie w przestrzeni galeryjnej stają się eksponatem – faktem artystycznym. Jednak w przypadku, kiedy są poza ekspozycyjnymi standardami nabierają cech tożsamych nowego miejsca, zmieniając jego znaczenie.

Paweł Wocial i Kamila Tuszyńska, 3R (Reduce, Reuse, Recycle), Galeria Duża Scena UAP, fot. Witold Modrzejewski
Jan Domicz, Parrot stand, Galeria Duża Scena UAP, fot. Witold Modrzejewski
Jan Domicz, Preserve the house (detal), Galeria Duża Scena UAP, fot.J an Domicz
Jakub Orzelski, Składak, Galeria Mała Scena UAP, fot. Witold Modrzejewski
Robert Kuśmirowski, Sygnatura (detal), Galeria Duża Scena UAP, fot. Witold Modrzejewski
Rafał Bujnowski, M-1, Galeria Curators’LAB, fot. Monika Pich

Kody kulturowe porządkują percepcję, jednak mocno narzucają sposób traktowania i interpretacji rzeczywistości.  Przedmioty lokujące się pomiędzy oczywistym a nieoczywistym, takie które nie posiadają cech przynależnych do jakichkolwiek schematów zachowań, fetyszyzując: otwierają pole interpretacji kulturowej oraz przełamują standardy konsumpcyjnego, rynkowego myślenia.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Krzysztof Balcerowiak, Rafał Bujnowski, Jan Domicz, Robert Kuśmirowski, Jerzy Hejnowicz, Michał Knychaus, Ula Lucińska, Piotr Marzol, Witold Modrzejewski, Jakub Orzelski, Monika Pich, Natalia Wiśniewska, Radosław Włodarski, Paweł Wocial, Kamila Tuszyńska
Wystawa
Fetysz
Miejsce
Galeria Curators’LAB, Galeria Duża Scena UAP, Galeria Mała Scena UAP
Czas trwania
23.01 - 24.02.2017
Osoba kuratorska
Mateusz Bieczyński, Katarzyna Kucharska, Maciej Kurak
Strona internetowa
uap.edu.pl
Indeks
Galeria Duża Scena UAP Galeria Mała Scena UAP Jakub Orzelski Jan Domicz Jerzy Hejnowicz Kamila Tuszyńska Katarzyna Kucharska Krzysztof Balcerowiak Maciej Kurak Mateusz Bieczyński Michał Knychaus Monika Pich Natalia Wiśniewska Paweł Wocial Piotr Marzol Radosław Włodarski Rafał Bujnowski Robert Kuśmirowski Ula Lucińska Witold Modrzejewski

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Fetysz” w Miejskich Galeriach UAP — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności