NR 12/2023
30.10.2019

Festiwal Sztuki Cyfrowej Patchlab

Farm51, „Chernobyl VR Project”
Festiwal Sztuki Cyfrowej Patchlab
Farm51, „Chernobyl VR Project”

Zakończyła się 8. edycja Festiwalu Patchlab, poświęconego sztuce nowych mediów. Wydarzenie zaprezentowało prace 38 artystów audiowizualnych z Polski i zagranicy. W ciągu 4 dni uczestnicy zajrzeli do równoległych światów cyfrowych, zanurzając się w wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, w interaktywnych filmach i immersyjnych widowiskach audiowizualnych w formacie 360°. W programie, oprócz wystaw, performansów czy DJ/VJ setów, znalazły się tak niecodzienne działania, jak jednoczesne stworzenie kilkuset awatarów przez publiczność festiwalu czy realizacja własnych projektów w augmented reality.

Motyw przewodni tej edycji to REALITIES. Twórcy zajęli się cyfrowymi światami, tworzonymi równolegle do coraz bardziej spolaryzowanej rzeczywistości i wizji katastrofy klimatycznej.

– Kluczowym pytaniem jakie sobie zadaliśmy w tym roku, to czy cyfrowe przestrzenie izolują nas od świata fizycznego czy raczej poszerzają percepcję i funkcjonowanie w naszej rzeczywistości. Prezentowane prace podczas festiwalu skłaniają do refleksji nad takimi współczesnymi problemami jak m.in. kryzys uchodźczy (ViTrails, Collectif Continuum), kwestia samokreacji tożsamości cyfrowej w świecie mediów społecznościowych (faced2faced, Natalia Alfutova i Yaroslav Karvtsov), czy funkcjonowanie w świecie, w którym rzeczywistość fizyczna i wirtualna zazębiają się (Hyper-Reality, Keiichi Matsuda) — mówi Elwira Wojtunik, Dyrektor Artystyczna Festiwalu Patchlab.

Świat za lustrem, w którym nic nie jest takie, jakie się wydaje, pokazał austriacki kolektyw DEPART, który zaprezentował doświadczenie VR inspirowane Alicją w Krainie Czarów. Uczestnicy mogli zwiedzić skażony teren Czarnobyla dzięki wirtualnemu dokumentowi Chernobyl VR Project. Przejrzeli się w cyfrowym lustrze projektu Average face mirror, wyświetlającym kolektywny portret wszystkich twarzy, jakie się przed nim pojawiły. Zobaczyli zrealizowaną specjalnie dla Festiwalu Patchlab instalację interaktywną @Sufferosa autorstwa duetu The Kissinger Twins. @Sufferosa to jeden z pierwszych na świecie interaktywnych filmów zaprojektowany na Instagram, z Beatą Tyszkiewicz w jednej z głównych ról. PanGenerator, tegoroczni laureaci Paszportu Polityki, zaprezentowali interaktywną rzeźbę audiowizualną, inspirowaną postacią Myszki Miki. Prace wystawiono w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki oraz Małopolskim Ogrodzie Sztuki.

Jednym z kluczowych punktów programu były performanse audiowizualne w postaci immersyjnych projektów 360°. Wystąpili m.in. Franck Vigroux (FR), Thomas Köner (DE), L’age d’Or (FR). W programie muzycznym festiwalu znaleźli się Zenker Brothers, założyciele Ilian Tape – jednej z najważniejszych na świecie wytwórni muzycznych specjalizujących się w techno, a także Olivia, Charlie, Anatomy of Mashup, Daniel Drumz, Discomule, DJ Zanshin oraz Krakowitz, duet nominowany do nagrody Munoludów w kategorii Odkrycie Roku.

Dzięki tegorocznej współpracy z Ars Electronica Festival w Linz, który obchodzi w tym roku jubileusz 40-lecia istnienia, w kinie festiwalowym widzowie zobaczyli selekcję animacji nagrodzonych przez to jedno z najważniejszych na świecie wydarzeń w dziedzinie sztuki cyfrowej i kultury medialnej.

AR_U, kurator Anna Klimczak PJATK
Animacje Ars Electronica Festival
Tomasz Miśkiewicz, „DiSpray”
Natalia Alfutova, Yaroslav Karvtsov, „Faced2faced”
Keiichi Matsuda, „Hyper-Reality”
Keiichi Matsuda, „Merger”
Sarah Howorka, „Average Mirror Face”
PanGenerator, „Mikifon”
The Kissinger Twins, „Sufferosa”

Niezwykła różnorodność artystycznych projektów pozwalała na doświadczanie wieloma zmysłami, w myśl Marshalla McLuhana, że „nie stronnicza percepcja jednym zmysłem, ale poznawcze doświadczanie poprzez wszystkie zmysły jest rzeczywistym postrzeganiem”. (Marshall McLuhan, Understanding Media: The Extensions of Man, MIT Press, 1994, 46.)

Organizatorem Festiwalu jest Fundacja Photon. W tym roku Festiwal Patchlab otrzymał oznaczenie EFFE 2019-2020 przyznane przez European Festivals Association (EFA) za wyjątkowe i innowacyjne podejście, wkład w sztukę, zaangażowanie społeczne i międzynarodową otwartość. Projekt jest współfinansowany ze środków miasta Kraków.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

WystawaFestiwal Sztuki Cyfrowej Patchlab
MiejsceKraków
Czas trwania24-27.10.2019
FotografieMichał Ramus
Strona internetowapatchlab.pl
Indeks

Zobacz też