Festiwal Sztuki Cyfrowej Patchlab
Zakończyła się 8. edycja Festiwalu Patchlab, poświęconego sztuce nowych mediów. Wydarzenie zaprezentowało prace 38 artystów audiowizualnych z Polski i zagranicy. W ciągu 4 dni uczestnicy zajrzeli do równoległych światów cyfrowych, zanurzając się w wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, w interaktywnych filmach i immersyjnych widowiskach audiowizualnych w formacie 360°. W programie, oprócz wystaw, performansów czy DJ/VJ setów, znalazły się tak niecodzienne działania, jak jednoczesne stworzenie kilkuset awatarów przez publiczność festiwalu czy realizacja własnych projektów w augmented reality.
Motyw przewodni tej edycji to REALITIES. Twórcy zajęli się cyfrowymi światami, tworzonymi równolegle do coraz bardziej spolaryzowanej rzeczywistości i wizji katastrofy klimatycznej.
– Kluczowym pytaniem jakie sobie zadaliśmy w tym roku, to czy cyfrowe przestrzenie izolują nas od świata fizycznego czy raczej poszerzają percepcję i funkcjonowanie w naszej rzeczywistości. Prezentowane prace podczas festiwalu skłaniają do refleksji nad takimi współczesnymi problemami jak m.in. kryzys uchodźczy (ViTrails, Collectif Continuum), kwestia samokreacji tożsamości cyfrowej w świecie mediów społecznościowych (faced2faced, Natalia Alfutova i Yaroslav Karvtsov), czy funkcjonowanie w świecie, w którym rzeczywistość fizyczna i wirtualna zazębiają się (Hyper-Reality, Keiichi Matsuda) — mówi Elwira Wojtunik, Dyrektor Artystyczna Festiwalu Patchlab.
Świat za lustrem, w którym nic nie jest takie, jakie się wydaje, pokazał austriacki kolektyw DEPART, który zaprezentował doświadczenie VR inspirowane Alicją w Krainie Czarów. Uczestnicy mogli zwiedzić skażony teren Czarnobyla dzięki wirtualnemu dokumentowi Chernobyl VR Project. Przejrzeli się w cyfrowym lustrze projektu Average face mirror, wyświetlającym kolektywny portret wszystkich twarzy, jakie się przed nim pojawiły. Zobaczyli zrealizowaną specjalnie dla Festiwalu Patchlab instalację interaktywną @Sufferosa autorstwa duetu The Kissinger Twins. @Sufferosa to jeden z pierwszych na świecie interaktywnych filmów zaprojektowany na Instagram, z Beatą Tyszkiewicz w jednej z głównych ról. PanGenerator, tegoroczni laureaci Paszportu Polityki, zaprezentowali interaktywną rzeźbę audiowizualną, inspirowaną postacią Myszki Miki. Prace wystawiono w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki oraz Małopolskim Ogrodzie Sztuki.
Jednym z kluczowych punktów programu były performanse audiowizualne w postaci immersyjnych projektów 360°. Wystąpili m.in. Franck Vigroux (FR), Thomas Köner (DE), L’age d’Or (FR). W programie muzycznym festiwalu znaleźli się Zenker Brothers, założyciele Ilian Tape – jednej z najważniejszych na świecie wytwórni muzycznych specjalizujących się w techno, a także Olivia, Charlie, Anatomy of Mashup, Daniel Drumz, Discomule, DJ Zanshin oraz Krakowitz, duet nominowany do nagrody Munoludów w kategorii Odkrycie Roku.
Dzięki tegorocznej współpracy z Ars Electronica Festival w Linz, który obchodzi w tym roku jubileusz 40-lecia istnienia, w kinie festiwalowym widzowie zobaczyli selekcję animacji nagrodzonych przez to jedno z najważniejszych na świecie wydarzeń w dziedzinie sztuki cyfrowej i kultury medialnej.
Niezwykła różnorodność artystycznych projektów pozwalała na doświadczanie wieloma zmysłami, w myśl Marshalla McLuhana, że „nie stronnicza percepcja jednym zmysłem, ale poznawcze doświadczanie poprzez wszystkie zmysły jest rzeczywistym postrzeganiem”. (Marshall McLuhan, Understanding Media: The Extensions of Man, MIT Press, 1994, 46.)
Organizatorem Festiwalu jest Fundacja Photon. W tym roku Festiwal Patchlab otrzymał oznaczenie EFFE 2019-2020 przyznane przez European Festivals Association (EFA) za wyjątkowe i innowacyjne podejście, wkład w sztukę, zaangażowanie społeczne i międzynarodową otwartość. Projekt jest współfinansowany ze środków miasta Kraków.
Przypisy
Stopka
- Wystawa
- Festiwal Sztuki Cyfrowej Patchlab
- Miejsce
- Kraków
- Czas trwania
- 24-27.10.2019
- Fotografie
- Michał Ramus
- Strona internetowa
- patchlab.pl
- Indeks