SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 30.10.2019 3 min

Festiwal Sztuki Cyfrowej Patchlab

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Farm51, „Chernobyl VR Project”

Zakończyła się 8. edycja Festiwalu Patchlab, poświęconego sztuce nowych mediów. Wydarzenie zaprezentowało prace 38 artystów audiowizualnych z Polski i zagranicy. W ciągu 4 dni uczestnicy zajrzeli do równoległych światów cyfrowych, zanurzając się w wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, w interaktywnych filmach i immersyjnych widowiskach audiowizualnych w formacie 360°. W programie, oprócz wystaw, performansów czy DJ/VJ setów, znalazły się tak niecodzienne działania, jak jednoczesne stworzenie kilkuset awatarów przez publiczność festiwalu czy realizacja własnych projektów w augmented reality.

Motyw przewodni tej edycji to REALITIES. Twórcy zajęli się cyfrowymi światami, tworzonymi równolegle do coraz bardziej spolaryzowanej rzeczywistości i wizji katastrofy klimatycznej.

– Kluczowym pytaniem jakie sobie zadaliśmy w tym roku, to czy cyfrowe przestrzenie izolują nas od świata fizycznego czy raczej poszerzają percepcję i funkcjonowanie w naszej rzeczywistości. Prezentowane prace podczas festiwalu skłaniają do refleksji nad takimi współczesnymi problemami jak m.in. kryzys uchodźczy (ViTrails, Collectif Continuum), kwestia samokreacji tożsamości cyfrowej w świecie mediów społecznościowych (faced2faced, Natalia Alfutova i Yaroslav Karvtsov), czy funkcjonowanie w świecie, w którym rzeczywistość fizyczna i wirtualna zazębiają się (Hyper-Reality, Keiichi Matsuda) — mówi Elwira Wojtunik, Dyrektor Artystyczna Festiwalu Patchlab.

Świat za lustrem, w którym nic nie jest takie, jakie się wydaje, pokazał austriacki kolektyw DEPART, który zaprezentował doświadczenie VR inspirowane Alicją w Krainie Czarów. Uczestnicy mogli zwiedzić skażony teren Czarnobyla dzięki wirtualnemu dokumentowi Chernobyl VR Project. Przejrzeli się w cyfrowym lustrze projektu Average face mirror, wyświetlającym kolektywny portret wszystkich twarzy, jakie się przed nim pojawiły. Zobaczyli zrealizowaną specjalnie dla Festiwalu Patchlab instalację interaktywną @Sufferosa autorstwa duetu The Kissinger Twins. @Sufferosa to jeden z pierwszych na świecie interaktywnych filmów zaprojektowany na Instagram, z Beatą Tyszkiewicz w jednej z głównych ról. PanGenerator, tegoroczni laureaci Paszportu Polityki, zaprezentowali interaktywną rzeźbę audiowizualną, inspirowaną postacią Myszki Miki. Prace wystawiono w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki oraz Małopolskim Ogrodzie Sztuki.

Jednym z kluczowych punktów programu były performanse audiowizualne w postaci immersyjnych projektów 360°. Wystąpili m.in. Franck Vigroux (FR), Thomas Köner (DE), L’age d’Or (FR). W programie muzycznym festiwalu znaleźli się Zenker Brothers, założyciele Ilian Tape – jednej z najważniejszych na świecie wytwórni muzycznych specjalizujących się w techno, a także Olivia, Charlie, Anatomy of Mashup, Daniel Drumz, Discomule, DJ Zanshin oraz Krakowitz, duet nominowany do nagrody Munoludów w kategorii Odkrycie Roku.

Dzięki tegorocznej współpracy z Ars Electronica Festival w Linz, który obchodzi w tym roku jubileusz 40-lecia istnienia, w kinie festiwalowym widzowie zobaczyli selekcję animacji nagrodzonych przez to jedno z najważniejszych na świecie wydarzeń w dziedzinie sztuki cyfrowej i kultury medialnej.

AR_U, kurator Anna Klimczak PJATK
Animacje Ars Electronica Festival
Tomasz Miśkiewicz, „DiSpray”
Natalia Alfutova, Yaroslav Karvtsov, „Faced2faced”
Keiichi Matsuda, „Hyper-Reality”
Keiichi Matsuda, „Merger”
Sarah Howorka, „Average Mirror Face”
PanGenerator, „Mikifon”
The Kissinger Twins, „Sufferosa”

Niezwykła różnorodność artystycznych projektów pozwalała na doświadczanie wieloma zmysłami, w myśl Marshalla McLuhana, że „nie stronnicza percepcja jednym zmysłem, ale poznawcze doświadczanie poprzez wszystkie zmysły jest rzeczywistym postrzeganiem”. (Marshall McLuhan, Understanding Media: The Extensions of Man, MIT Press, 1994, 46.)

Organizatorem Festiwalu jest Fundacja Photon. W tym roku Festiwal Patchlab otrzymał oznaczenie EFFE 2019-2020 przyznane przez European Festivals Association (EFA) za wyjątkowe i innowacyjne podejście, wkład w sztukę, zaangażowanie społeczne i międzynarodową otwartość. Projekt jest współfinansowany ze środków miasta Kraków.

Przypisy

Stopka

Wystawa
Festiwal Sztuki Cyfrowej Patchlab
Miejsce
Kraków
Czas trwania
24-27.10.2019
Fotografie
Michał Ramus
Strona internetowa
patchlab.pl
Indeks

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
5
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
6
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Festiwal Sztuki Cyfrowej Patchlab — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności