NR 12/2023
27.03.2019

„FADOM” Przemka Pyszczka w Galerii Leto

Przemek Pyszczek, „FADOM”, fragment wystawy
„FADOM” Przemka Pyszczka w Galerii Leto
Przemek Pyszczek, „FADOM”, fragment wystawy

FADOM to nazwa firmy budowlanej, która od czasów komunistycznych tworzyła systemy prefabrykatów dla podstawowych struktur budownictwa mieszkalnego. Przemek Pyszczek w swojej praktyce redefiniuje FADOM jako metaforę dla estetyki przenikającej postkomunistyczną Polskę, która rządzi się ukrytą logiką, negocjującą między cieniami przeszłości a konsumpcyjnym duchem nowej ery.

W swoich pracach Pyszczek bada pejzaż estetyczny potransformacyjnej Polski. Jego promienne, geometryczne kompozycje kwestionują nierozerwalne powiązania między formą a treścią. Poprzez przenoszenie estetyki typowej dla socrealistycznej architektury na medium malarskie, Pyszczek uwypukla to, co osobiste w formie. Wizualny pejzaż państwa po transformacji w jego sztuce staje się pejzażem pamięci, nadpisanym skonstruowanymi wspomnieniami z dzieciństwa, których tkankę stanowią różnorodne kolory: te z korytarzy szkół podstawowych, sal gimnastycznych, czy  też zbyt optymistyczne barwy dziecięcych przychodni. Uproszczone formy i jaskrawe kolory, które niegdyś niosły ideologiczne treści, w dziełach Pyszczka stają się swoją własną abstrakcją, pozbawione kontekstu i przekształcone tak, aby pozwolić widzowi zanurzyć się w wizualnej nostalgii.

Ta rozłączność formy i treści jest uderzająca, lecz nie całkowita. Świadome naśladownictwo wizualnych idiomów architektury bloków czy kowalstwa artystycznego w formie okiennych krat ostatecznie prowadzi do konstrukcji ostalgii, tęsknoty za komunistyczną przeszłością bloku wschodniego. Hiperbolizując socjalistyczną estetykę, Pyszczek tworzy poczucie kolektywnej pamięci, która nie należy do nikogo: to para-sentyment, nostalgia za tym, co nie zostało doświadczone, lecz pozostaje nęcące dzięki swojej konstrukcji społecznej czy estetycznej. Lub, jak zdaje się sugerować artysta, dzięki połączeniu tych dwóch elementów.

 

Przemek Pyszczek, „FADOM”, widok wystawy
Przemek Pyszczek, „FADOM”, widok wystawy
Przemek Pyszczek, „FADOM”, widok wystawy
Przemek Pyszczek, „FADOM”, widok wystawy
Przemek Pyszczek, „FADOM”, widok wystawy
Przemek Pyszczek, „FADOM”, widok wystawy

Przemek Pyszczek – ur. 1985, mieszka i pracuje w Drzeniowie (PL). Absolwent University of Manitoba w Winnipeg (Kanada). Pyszczek tworzy rzeźby, instalacje i obrazy inspirowane architekturą. Jego działania polegają na śledzeniu przemian w Polsce po upadku żelaznej kurtyny, które równocześnie są pretekstem do ciągłej podróży i powrotów do własnej przeszłości. Ostatnie indywidualne wystawy artysty były prezentowane w Plug In ICA w Winnipeg (CA) i Galerie Derouillon w Paryżu (FR). Pokazywał swoje prace również na wystawach takich jak: Forever Never Comes, Museo Archeologico e d’Arte della Maremma, Grosseto (IT); 1989, Belenius, Sztokholm (SE); Sandomir, Nicodim Gallery, Los Angeles (US); Muscle Memory, Peres Projects, Berlin (DE); Building Systems, Berthold Pott, Cologne (DE); Corporalitas, Open Forum, Berlin (DE).

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaPrzemek Pyszczek
WystawaFADOM
MiejsceGaleria Leto, Warszawa
Czas trwania23.02–30.03.2019
Strona internetowaleto.pl
Indeks

Zobacz też