„FADOM” Przemka Pyszczka w Galerii Leto
FADOM to nazwa firmy budowlanej, która od czasów komunistycznych tworzyła systemy prefabrykatów dla podstawowych struktur budownictwa mieszkalnego. Przemek Pyszczek w swojej praktyce redefiniuje FADOM jako metaforę dla estetyki przenikającej postkomunistyczną Polskę, która rządzi się ukrytą logiką, negocjującą między cieniami przeszłości a konsumpcyjnym duchem nowej ery.
W swoich pracach Pyszczek bada pejzaż estetyczny potransformacyjnej Polski. Jego promienne, geometryczne kompozycje kwestionują nierozerwalne powiązania między formą a treścią. Poprzez przenoszenie estetyki typowej dla socrealistycznej architektury na medium malarskie, Pyszczek uwypukla to, co osobiste w formie. Wizualny pejzaż państwa po transformacji w jego sztuce staje się pejzażem pamięci, nadpisanym skonstruowanymi wspomnieniami z dzieciństwa, których tkankę stanowią różnorodne kolory: te z korytarzy szkół podstawowych, sal gimnastycznych, czy też zbyt optymistyczne barwy dziecięcych przychodni. Uproszczone formy i jaskrawe kolory, które niegdyś niosły ideologiczne treści, w dziełach Pyszczka stają się swoją własną abstrakcją, pozbawione kontekstu i przekształcone tak, aby pozwolić widzowi zanurzyć się w wizualnej nostalgii.
Ta rozłączność formy i treści jest uderzająca, lecz nie całkowita. Świadome naśladownictwo wizualnych idiomów architektury bloków czy kowalstwa artystycznego w formie okiennych krat ostatecznie prowadzi do konstrukcji ostalgii, tęsknoty za komunistyczną przeszłością bloku wschodniego. Hiperbolizując socjalistyczną estetykę, Pyszczek tworzy poczucie kolektywnej pamięci, która nie należy do nikogo: to para-sentyment, nostalgia za tym, co nie zostało doświadczone, lecz pozostaje nęcące dzięki swojej konstrukcji społecznej czy estetycznej. Lub, jak zdaje się sugerować artysta, dzięki połączeniu tych dwóch elementów.
Przemek Pyszczek – ur. 1985, mieszka i pracuje w Drzeniowie (PL). Absolwent University of Manitoba w Winnipeg (Kanada). Pyszczek tworzy rzeźby, instalacje i obrazy inspirowane architekturą. Jego działania polegają na śledzeniu przemian w Polsce po upadku żelaznej kurtyny, które równocześnie są pretekstem do ciągłej podróży i powrotów do własnej przeszłości. Ostatnie indywidualne wystawy artysty były prezentowane w Plug In ICA w Winnipeg (CA) i Galerie Derouillon w Paryżu (FR). Pokazywał swoje prace również na wystawach takich jak: Forever Never Comes, Museo Archeologico e d’Arte della Maremma, Grosseto (IT); 1989, Belenius, Sztokholm (SE); Sandomir, Nicodim Gallery, Los Angeles (US); Muscle Memory, Peres Projects, Berlin (DE); Building Systems, Berthold Pott, Cologne (DE); Corporalitas, Open Forum, Berlin (DE).
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Przemek Pyszczek
- Wystawa
- FADOM
- Miejsce
- Galeria Leto, Warszawa
- Czas trwania
- 23.02–30.03.2019
- Strona internetowa
- leto.pl
- Indeks
- Galeria Leto Przemek Pyszczek