28.04.2021

„Every Truth has Four Corners” w OP ENHEIM

„Every Truth has Four Corners”, widok wystawy, fot. Alicja Kielan
„Every Truth has Four Corners” w OP ENHEIM
„Every Truth has Four Corners”, widok wystawy, fot. Alicja Kielan

Kolekcjoner i właściciel galerii Volker Diehl (ur. 1957) zawsze wierzył w bezpośredni związek między pozyskiwaniem dzieł do własnej kolekcji a komercyjnym aspektem rynku sztuki. Z wykształcenia jest historykiem sztuki, a więc osobą świadomą potencjału wynikającego z rozwoju sztuki, dzięki czemu jako właściciel galerii łączy przeszłość i teraźniejszość, uwzględniając w obszernym programie wystawienniczym zarówno dzieła wcześniejsze, jak i bliższe współczesności. Przeświadczenie, że kluczem do zrozumienia ​​teraźniejszości jest świadomość tego, co wydarzyło się w przeszłości, widać na przykładzie kluczowej roli, jaką odegrał przy organizacji berlińskich targów sztuki Art Forum Berlin w 1996 roku oraz w późniejszym okresie, gdy był ich dyrektorem administracyjnym. Od czasów, kiedy pracował jako osobisty asystent Christosa Joachimidesa i Normana Rosenthala przy słynnej wystawie ZEITGEIST w Berlinie (1982 r.), rozwinął w sobie nutę indywidualizmu i zmysł kolekcjonerski połączony z umiejętnością szerokiego, międzynarodowego spojrzenia na sztukę.

W ciągu ponad czterdziestu lat działalności kolekcjonerskiej Volker Diehl zgromadził blisko tysiąc dzieł. Prace prezentowane w ramach wystawy Every Truth has Four Corners stanowią jedynie niewielką część jego obszernej prywatnej kolekcji. Zbiór powstał w znacznej mierze w oparciu o intuicję Diehla i jego ewoluujące zainteresowania, które znajdują odzwierciedlenie w rozmaitych twórczych i estetycznych podejściach reprezentowanych w kolekcji. Jako marszand o międzynarodowych ambicjach współpracował z największymi artystami niemieckimi działającymi po drugiej wojnie światowej. Nie przeszkadzało mu to interesować się sztuką z Europy Wschodniej, zwłaszcza z Rosji, gdzie przez kilka lat prowadził drugą galerię. Specyficzny i synkretyczny charakter kolekcji wynika również z jej nieprzewidywalności, niespodziewanego dreszczu doznawanego choćby na widok haitańskich przedstawień voodoo. W kolekcji Volkera Diehla sacrumprofanum przenikają się, skłaniając poniekąd do rozważenia obserwacji George’a Bataille’a, że „najbardziej pociąga to, co leży na granicy trwogi”.

„Every Truth has Four Corners”, widok wystawy, fot. Alicja Kielan
„Every Truth has Four Corners”, widok wystawy, fot. Alicja Kielan
„Every Truth has Four Corners”, widok wystawy, fot. Alicja Kielan
„Every Truth has Four Corners”, widok wystawy, fot. Alicja Kielan
„Every Truth has Four Corners”, widok wystawy, fot. Alicja Kielan
„Every Truth has Four Corners”, widok wystawy, fot. Alicja Kielan
„Every Truth has Four Corners”, widok wystawy, fot. Alicja Kielan
„Every Truth has Four Corners”, widok wystawy, fot. Alicja Kielan

Pomimo tak znacznej rozpiętości kolekcji, podejście do wystawy opiera się na tematyczności, dających się wyodrębnić wątkach i wyodrębnionych kierunkach wizualnych dociekań. Cztery wybrane obszary prezentacji koncentrują się na dziełach powstałych między zakończeniem drugiej wojny światowej a współczesnością, opowiadając historię równoległą do biografii kolekcjonera. Wystawa pomyślana jest w sposób skłaniający do namysłu nad wyjątkowością i międzynarodowym oglądem Diehla, począwszy od jego pasji do minimalistycznych i konceptualnych konstrukcji, a skończywszy na alternatywnym obszarze wyobraźni ciążącym ku fetyszyzmowi i fantastyczności. Choć wybrane obszary prezentacji nie ukazują wszystkich ścieżek wizualnych zainteresowań Volkera Diehla, niemniej jednak uosabiają dominujące kierunki rozwoju kolekcji oraz intelektualne dociekania kolekcjonera. Innymi słowy, wystawa zarysowuje autonomicznie wytyczony obszar, który zdeterminował charakter i granice życia jednego człowieka.

Mark Gisbourne
Kurator wystawy Every Truth Has Four Corners

Every Truth has Four Corners to kolejna odsłona, zapoczątkowanego w 2019 roku, cyklu wystaw prezentujących światowe kolekcje sztuki oraz ich twórców_nie.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaMarc Adrian, AES + F, Martin Assig, Blue Noses, Martin Borowski, Sergej Bratkov, KP Brehmer, Killlian Breier, Hal Busse, Zofia Butrymowicz, Carmen Calvo, Olga Chernysheva, Jhonny LHerisson Cineus, Simon English, Amélie Esterházy, Constantin Flondor, Thomas Florschuetz, Nadine Fortilus, Hermann Goepfert, Ivan Gorshkov, Claudia Hart, Susan Hefuna, Marta Hoepffner, Zhang Huan, Ritzi & Peter Jacobi, Minjung Kim, Shigeko Kubota, Tadaaki Kuwayama, Heinz Mack, Alexander Maximov, Christian Megert, Boris Mikhailov, Christiane Möbus, Vlad Monroe, Paul Neagu, Lev Nussberg, Viktor Novatzki, Jolanta Owidzka, Aidan Salakhova, Gregor Schneider, Sudarshan Shetty, Alexey Shulgin, Turi Simeti, Ioana Maria Sisea, Tomoko Takahashi, Richard Tuttle, Grazia Varisco, Jef Verheyen, Herman De Vries, Günter Weseler, Tom Wesselmann
WystawaEvery Truth has Four Corners. Art from Berlin: Prace z kolekcji Volkera Diehla
MiejsceOP ENHEIM, Wrocław
Czas trwania20.03–6.06.2021
Kuratorka / KuratorMark Gisbourne
FotografieAlicja Kielan; dzięki uprzejmości OP ENHEIM
Strona internetowaopenheim.org
Indeks

Zobacz też