SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 28.04.2021 3 min

„Every Truth has Four Corners” w OP ENHEIM

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
„Every Truth has Four Corners”, widok wystawy, fot. Alicja Kielan

Kolekcjoner i właściciel galerii Volker Diehl (ur. 1957) zawsze wierzył w bezpośredni związek między pozyskiwaniem dzieł do własnej kolekcji a komercyjnym aspektem rynku sztuki. Z wykształcenia jest historykiem sztuki, a więc osobą świadomą potencjału wynikającego z rozwoju sztuki, dzięki czemu jako właściciel galerii łączy przeszłość i teraźniejszość, uwzględniając w obszernym programie wystawienniczym zarówno dzieła wcześniejsze, jak i bliższe współczesności. Przeświadczenie, że kluczem do zrozumienia ​​teraźniejszości jest świadomość tego, co wydarzyło się w przeszłości, widać na przykładzie kluczowej roli, jaką odegrał przy organizacji berlińskich targów sztuki Art Forum Berlin w 1996 roku oraz w późniejszym okresie, gdy był ich dyrektorem administracyjnym. Od czasów, kiedy pracował jako osobisty asystent Christosa Joachimidesa i Normana Rosenthala przy słynnej wystawie ZEITGEIST w Berlinie (1982 r.), rozwinął w sobie nutę indywidualizmu i zmysł kolekcjonerski połączony z umiejętnością szerokiego, międzynarodowego spojrzenia na sztukę.

W ciągu ponad czterdziestu lat działalności kolekcjonerskiej Volker Diehl zgromadził blisko tysiąc dzieł. Prace prezentowane w ramach wystawy Every Truth has Four Corners stanowią jedynie niewielką część jego obszernej prywatnej kolekcji. Zbiór powstał w znacznej mierze w oparciu o intuicję Diehla i jego ewoluujące zainteresowania, które znajdują odzwierciedlenie w rozmaitych twórczych i estetycznych podejściach reprezentowanych w kolekcji. Jako marszand o międzynarodowych ambicjach współpracował z największymi artystami niemieckimi działającymi po drugiej wojnie światowej. Nie przeszkadzało mu to interesować się sztuką z Europy Wschodniej, zwłaszcza z Rosji, gdzie przez kilka lat prowadził drugą galerię. Specyficzny i synkretyczny charakter kolekcji wynika również z jej nieprzewidywalności, niespodziewanego dreszczu doznawanego choćby na widok haitańskich przedstawień voodoo. W kolekcji Volkera Diehla sacrum i profanum przenikają się, skłaniając poniekąd do rozważenia obserwacji George’a Bataille’a, że „najbardziej pociąga to, co leży na granicy trwogi”.

„Every Truth has Four Corners”, widok wystawy, fot. Alicja Kielan
„Every Truth has Four Corners”, widok wystawy, fot. Alicja Kielan
„Every Truth has Four Corners”, widok wystawy, fot. Alicja Kielan
„Every Truth has Four Corners”, widok wystawy, fot. Alicja Kielan
„Every Truth has Four Corners”, widok wystawy, fot. Alicja Kielan
„Every Truth has Four Corners”, widok wystawy, fot. Alicja Kielan
„Every Truth has Four Corners”, widok wystawy, fot. Alicja Kielan
„Every Truth has Four Corners”, widok wystawy, fot. Alicja Kielan

Pomimo tak znacznej rozpiętości kolekcji, podejście do wystawy opiera się na tematyczności, dających się wyodrębnić wątkach i wyodrębnionych kierunkach wizualnych dociekań. Cztery wybrane obszary prezentacji koncentrują się na dziełach powstałych między zakończeniem drugiej wojny światowej a współczesnością, opowiadając historię równoległą do biografii kolekcjonera. Wystawa pomyślana jest w sposób skłaniający do namysłu nad wyjątkowością i międzynarodowym oglądem Diehla, począwszy od jego pasji do minimalistycznych i konceptualnych konstrukcji, a skończywszy na alternatywnym obszarze wyobraźni ciążącym ku fetyszyzmowi i fantastyczności. Choć wybrane obszary prezentacji nie ukazują wszystkich ścieżek wizualnych zainteresowań Volkera Diehla, niemniej jednak uosabiają dominujące kierunki rozwoju kolekcji oraz intelektualne dociekania kolekcjonera. Innymi słowy, wystawa zarysowuje autonomicznie wytyczony obszar, który zdeterminował charakter i granice życia jednego człowieka.

Mark Gisbourne
Kurator wystawy Every Truth Has Four Corners

Every Truth has Four Corners to kolejna odsłona, zapoczątkowanego w 2019 roku, cyklu wystaw prezentujących światowe kolekcje sztuki oraz ich twórców_nie.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Marc Adrian, AES + F, Martin Assig, Blue Noses, Martin Borowski, Sergej Bratkov, KP Brehmer, Killlian Breier, Hal Busse, Zofia Butrymowicz, Carmen Calvo, Olga Chernysheva, Jhonny LHerisson Cineus, Simon English, Amélie Esterházy, Constantin Flondor, Thomas Florschuetz, Nadine Fortilus, Hermann Goepfert, Ivan Gorshkov, Claudia Hart, Susan Hefuna, Marta Hoepffner, Zhang Huan, Ritzi & Peter Jacobi, Minjung Kim, Shigeko Kubota, Tadaaki Kuwayama, Heinz Mack, Alexander Maximov, Christian Megert, Boris Mikhailov, Christiane Möbus, Vlad Monroe, Paul Neagu, Lev Nussberg, Viktor Novatzki, Jolanta Owidzka, Aidan Salakhova, Gregor Schneider, Sudarshan Shetty, Alexey Shulgin, Turi Simeti, Ioana Maria Sisea, Tomoko Takahashi, Richard Tuttle, Grazia Varisco, Jef Verheyen, Herman De Vries, Günter Weseler, Tom Wesselmann
Wystawa
Every Truth has Four Corners. Art from Berlin: Prace z kolekcji Volkera Diehla
Miejsce
OP ENHEIM, Wrocław
Czas trwania
20.03–6.06.2021
Osoba kuratorska
Mark Gisbourne
Fotografie
Alicja Kielan; dzięki uprzejmości OP ENHEIM
Strona internetowa
openheim.org
Indeks
AES + F Aidan Salakhova Alexander Maximov Alexey Shulgin Amélie Esterházy Blue Noses Boris Mikhailov Carmen Calvo Christian Megert Christiane Möbus Claudia Hart Constantin Flondor Grazia Varisco Gregor Schneider Günter Weseler Hal Busse Heinz Mack herman de vries Hermann Goepfert Ioana Maria Sisea Ivan Gorshkov Jef Verheyen Jhonny LHerisson Cineus Jolanta Owidzka Killlian Breier KP Brehmer Lev Nussberg Marc Adrian Mark Gisbourne Marta Hoepffner Martin Assig Martin Borowski Minjung Kim Nadine Fortilus Olga Chernysheva OP ENHEIM Paul Neagu Richard Tuttle Ritzi & Peter Jacobi Sergej Bratkov Shigeko Kubota Simon English Sudarshan Shetty Susan Hefuna Tadaaki Kuwayama Thomas Florschuetz Tom Wesselmann Tomoko Takahashi Turi Simeti Viktor Novatzki Vlad Monroe Zhang Huan Zofia Butrymowicz

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
6
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Every Truth has Four Corners” w OP ENHEIM — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności