SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 07.08.2017 2 min

„Efekt ostateczny. Magazyn wzorów uszytych” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Aurelia Mandziuk-Zajączkowska, „Textala”, 2004-2005

Czym jest dziś Łódź Włókiennicza? Legendą, niechcianą przeszłością, snem o potędze Ziemi Obiecanej, a może nie istnieje wcale – podobnie jak dziesiątki opuszczonych, zrujnowanych hal fabrycznych? Gdzie są włókniarki/włókniarze, robotnice/robotnicy, projektantki/projektanci? Czy pozostał po nich ślad, a jeśli tak – co możemy z niego wyczytać?

Aurelia Mandziuk-Zajączkowska, „Textala”, 2004-2005
Próbniki tkanin, Zakłady Przemysłu Wełnianego im. Andrzeja Struga w Łodzi, l. 70 XX w. Koszulka na pierwszym planie: Rafał Jakubowicz, „1127”, 2017; wykonanie: Malwina Najder-Saj

Wystawa Efekt ostateczny. Magazyn wzorów uszytych prowokuje do zadawania pytań – wchodząc w jej przestrzeń po białym kobiercu, wkraczamy symbolicznie do świata, którego centralną osią jest zagadnienie tkaniny przemysłowej. Sonia Kądziołka, pochodząca z Łodzi kuratorka wystawy, nadała ekspozycji strukturę przenikających się kręgów tematycznych – teoria/metodologia tkaniny, materia/haptyczność, dotykowość/dotkliwość, pamięć/tożsamość/transformacje, praca włókniarki/praca projektantki/życie codzienne. Multisensoryczność projektu pozwala odbierać prezentowane dzieła przy pomocy wzroku, słuchu oraz, przede wszystkim – dotyku, przedkładając ten właśnie zmysł nad, z reguły dominującą w praktyce prezentowania tkanin, postawę „wzrokocentryczną”. Tkanina jako medium staje się nośnikiem różnorodnych treści. Kuratorka, prezentując fragmenty „interwencyjnych” filmów dokumentalnych o życiu włókniarek, zderza je z głosem młodego pokolenia artystów, kierujących swoje zainteresowanie w stronę przeszłości i teraźniejszości losu robotników pracujących w zlikwidowanych obecnie zakładach przemysłu tekstylnego.

Barbara Gryka, „Robotnice”, 2017
Efekt ostateczny. Magazyn wzorów uszytych, widok wystawy
Dorota Hadrian, „Dłonie”, 2017
Współczesna realizacja projektu Władysława Strzemińskiego
Próbniki tkanin, Zakłady Przemysłu Wełnianego im. Andrzeja Struga w Łodzi, l. 70 XX w. Z prawej strony: Projekt tkaniny drukowanej, Władysław Strzemiński, II. poł. l. 40 XX w.
Radosław Stępień (Urban Explorers Łódź), Rozrzucone szpulki
Efekt ostateczny. Magazyn wzorów uszytych, widok wystawy
Aleka Polis, „Krajobraz przedrewolucyjny”, 2015
Dorota Hadrian, „Dłonie”, 2017
Efekt ostateczny. Magazyn wzorów uszytych, widok wystawy

Fotografie pokazujące opuszczoną, zrujnowaną przestrzeń wielkich hal, tętniących niegdyś hukiem dziesiątek maszyn. Odlew spracowanych dłoni matki, łączącej, jak wiele innych kobiet, pracę zawodową z pracą dla domu. Kądziołka pyta w tym projekcie o skuteczność sztuki interwencyjnej, zwracającej się ku temu co niedocenione, odrzucone, skrzywdzone. Mocnym akcentem wystawy jest nawiązanie do współczesnej tragedii, jaka miała miejsce w Bangladeszu w 2013 roku, kiedy to pod gruzami wieżowca mieszczącego kilka fabryk odzieżowych zginęło ponad 1000 pracujących w nich osób.

Wystawa, zaplanowana przez kuratorkę jako projekt w kilku odsłonach, we wnętrza Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi wpisuje się wręcz symbolicznie, również poprzez tytuł – „efekt ostateczny” to określenie tkaniny przemysłowej sformułowane przez założycielkę muzeum – Krystynę Kondratiukową.

Przypisy

Stopka

Wystawa
Efekt ostateczny. Magazyn wzorów uszytych
Miejsce
Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi
Czas trwania
18.05–10.09.2017
Osoba kuratorska
Sonia Kądziołka
Strona internetowa
muzeumwlokiennictwa.pl
Indeks
Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi Sonia Kądziołka

Najczęściej czytane

1
Krytyka 04.07.2025

Pejzaże, opowieści. O filmach Anki i Wilhelma Sasnalów

Portret Mateusz Górniak
2
Eseje 04.07.2025

Cynizm – czyli jak uciec przed kontekstem

Portret Łukasz Białkowski
3
Na Dobry Początek 30.06.2025

30 czerwca – 6 lipca

Redakcja
4
Krytyka 11.07.2025

Seksowne i niedopłacone. O wystawie „Strefy LGBT+” w Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu

Portret Łucja Staszkiewicz
5
Na Dobry Początek 07.07.2025

7–13 lipca

Redakcja
6
News 08.07.2025

Daniel Muzyczuk dyrektorem Muzeum Sztuki w Łodzi

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Efekt ostateczny. Magazyn wzorów uszytych” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności