„Dziary” Maurycego Gomulickiego w Zachęcie
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/09/3-1-1200x800.jpg)
Wśród wielu ról, w jakie wciela się Maurycy Gomulicki w swojej praktyce artystycznej, szczególnie owocna jest rola antropologa kultury popularnej. Tak jak w przypadku projektu Dziary poświęconego dokumentacji tatuaży przynależących przede wszystkim do tzw. kultury gitów. Od 2007 roku Gomulicki, penetrując bazary ze starzyzną, parki i inne miejskie obrzeża, wykonał kilka tysięcy zdjęć utrwalających ten zanikający fenomen i rejestrujących często prymitywną, ale szczerą „ikonografię” wyobrażeń egzotyki, raju, przyjemności, tęsknot przejawianych w brutalnych warunkach (więzienie, wojsko, hufce pracy, domy poprawcze).
![-4](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/09/4-1-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/09/4-1-200x133.jpg)
![-2](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/09/2-1-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/09/2-1-200x133.jpg)
![-1](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/09/1-1-1200x1800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/09/1-1-133x200.jpg)
![-5](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/09/5-1-1200x1800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/09/5-1-133x200.jpg)
Osobiste, dalekie od akademickiego podejście do tematu pozwala artyście przenieść ten materiał w przestrzeń sztuki. Z zebranych fotografii emanuje wizualna moc, siła pierwotnej ekspresji. Jest to inna opowieść o rysunku, ujawniająca całe bogactwo treści klasycznego terminu disegno, oznaczającego nie tylko rysunek, szkic, ale także wzór, plan, zamysł, wyobrażenie tego, „co ma się zdarzyć”.
![70-16-7](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/09/70-16-7-1200x795.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/09/70-16-7-200x133.jpg)
![70-16-3](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/09/70-16-3-1200x795.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/09/70-16-3-200x133.jpg)
![70-16-10](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/09/70-16-10-1200x801.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/09/70-16-10-200x133.jpg)
![70-16-5](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/09/70-16-5-1200x708.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/09/70-16-5-200x118.jpg)
![70-16-14](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/09/70-16-14-1200x751.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/09/70-16-14-200x125.jpg)
![70-16-1](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/09/70-16-1-1200x787.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2018/09/70-16-1-200x131.jpg)
Projekt Dziary jest bardzo istotnym kontrapunktem w twórczości Gomulickiego. To rodzaj rewersu dla propagowanej przez niego „kultury rozkoszy” — pociąga przez swój radykalizm i nasycenie skrajnymi deklaracjami. Wystawa pomyślana została jako precyzyjna konstrukcja zbudowana z wyselekcjonowanego materiału fotograficznego podzielonego na wątki tematyczne i zestawionego z rysunkami naściennymi. Opiera się na kontrastach i napięciach, jakie niesie ze sobą materiał wizualny i sposób zaaranżowania ekspozycji: od kwestii dotyczącej samej sztuki tatuażu — egalitarny, współczesny tatuaż zagubił ten dawny autentyzm, przez perfekcyjnie skomponowane obrazy fotograficzne i ich brutalną tematykę, gdzie liryzm miesza się z wulgarnością, a fascynacja z odrazą, aż po sentymentalne wyobrażenia egzotyki z ich surowością wykonania. Wszystkie te zestawienia i opozycje tworzą mocną obrazową opowieść o tym „ostatnim dostępnym nam Lascaux”.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Maurycy Gomulicki
- Wystawa
- Dziary
- Miejsce
- Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
- Czas trwania
- 21.08–28.10.2018
- Osoba kuratorska
- Agnieszka Szewczyk
- Fotografie
- widoki wystawy: Marek Krzyżanek
- Strona internetowa
- zacheta.art.pl