NR 38/2023
15.03.2016

„Działanie na oko” Magdaleny Więcek w Zachęcie

„Działanie na oko” Magdaleny Więcek w Zachęcie
Magdalena Więcek, Działanie na oko, widok wystawy

Magdalena Więcek, Działanie na oko, widok wystawy

Działanie na oko Magdaleny Więcek to kolejna w Zachęcie monograficzna prezentacja twórczości polskiej rzeźbiarki XX wieku. Wystawy takich artystek jak Alina Szapocznikow, Alina Ślesińska czy Barbara Zbrożyna ujawniały doniosłość ich poszukiwań i uniwersalność dzieł, a także proces budowania niezależności twórczej kobiet, w który wpisuje się również sztuka Magdaleny Więcek (1924–2008). Z jednej strony wynika ona z doświadczenia całej generacji tworzącej po socrealizmie, z drugiej — jest ważnym elementem artystycznych dokonań kobiet z tego pokolenia.

Magdalena Więcek, Działanie na oko, widok wystawy

Magdalena Więcek, Działanie na oko, widok wystawy

Magdalena Więcek, Działanie na oko, widok wystawy

Magdalena Więcek, Działanie na oko, widok wystawy

Istotne dzieła Więcek z lat 60. to bliskie żywym organizmom masywne formy, swoiste pomniki mocy natury. Artystka pracowała z różnymi materiałami, często łącząc metal, beton i kamień. W kontraście do nich powstawały formy sugerujące ruch, które zdają się niemal unosić w powietrzu. Realizacjami tworzonymi m.in. podczas dwóch edycji Biennale Form Przestrzennych w Elblągu (1965 i 1967) Więcek wyznaczyła nowe miejsce rzeźby w przestrzeni miejskiej, kładąc nacisk na jej relacje przestrzenne z otoczeniem. Monumentalny charakter jej dzieł szczególnie widoczny jest w cyklu Sacrum z lat 70., nawiązującym do architektury sakralnej. W swoich pracach z lat 80. i 90. odsłoniła urodę stali, aluminium i brązu.

Magdalena Więcek, Działanie na oko, widok wystawy

Magdalena Więcek, Działanie na oko, widok wystawy

Magdalena Więcek, Działanie na oko, widok wystawy

Magdalena Więcek, Działanie na oko, widok wystawy

Magdalena Więcek, Działanie na oko, widok wystawy

Magdalena Więcek, Działanie na oko, widok wystawy

Na wystawie w Zachęcie prezentowane są rzeźby oraz projekty realizacji przestrzennych. Ponadto pokazano obszerny wybór rysunków, szkiców i litografii. Integralną część ekspozycji stanowią wielkoformatowe fotografie autorstwa Magdaleny Więcek oraz Marka Holzmana, który przeprowadził swoisty „wywiad fotograficzny” z dziełami rzeźbiarki. Ważną częścią wystawy jest „zrekonstruowana” w postaci audiowizualnej instalacja Nieskończoność — pierwotnie prezentowana w warszawskiej Galerii Zapiecek w 1979 roku. Obok prac Więcek pojawiają się dwa obrazy Stefana Gierowskiego — przywołujące wspólne wystawy obojga artystów. Materiał wizualny uzupełnia wybór cytatów będących komentarzem „z epoki” na temat twórczości Więcek, zaś w towarzyszącym wystawie katalogu znalazły się teksty ukazujące dokonania artystki ze współczesnej perspektywy.

Magdalena Więcek, Działanie na oko, widok wystawy

Magdalena Więcek, Działanie na oko, widok wystawy

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaMagdalena Więcek
WystawaDziałanie na oko
MiejsceZachęta - Narodowa Galeria Sztuki
Czas trwania16.02 – 13.04.2016
Kuratorka / KuratorAnna Maria Leśniewska
FotografieMarek Krzyżanek
Strona internetowazacheta.art.pl
Indeks

Zobacz też