SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 06.04.2018 3 min

„Dom Pułkowników. Dziewczyna i pistolet” w La Casa de los Coroneles

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
„Dom Pułkowników. Dziewczyna i pistolet”, widok wystawy

„Wszystko, co jest potrzebne do zbudowania filmu, to dziewczyna i pistolet“ – ten słynny bon mot Jeana-Luca Godarda stał się impulsem do stworzenia filmu austriackiego mistrza techniki found-footage, Gustava Deutsche’a, wyświetlanego w kameralnej salce kinowej w Domu Pułkowników. Dwa wielkie tematy: seks i przemoc, według reżysera rządzą historią kina od jego początków. Film Deutsche’a jest skarbnicą obrazów walki płci, wyniszczającej siły popędów i władzy. Kobieta jest tu naga i wyuzdana, uległa i ujarzmiona, bierna i histeryczna. O męskości zaś stanowi agresja, władczość i siła fizyczna. Wystawa Dom Pułkowników. Dziewczyna i pistolet, kontynuując myśl Godarta i Deutsche’a, demonstruje obecność tych samych tematów poruszanych w sposób przewrotny przez zaproszonych artystów.

Opresyjna, kolonialna architektura Domu Pułkowników stała się punktem wyjścia do głębszej refleksji na temat kategorii dominacji i uległości, które to wybrzmiewają zarówno w wizji architektonicznej budynku, jak i w wybranych pracach takich artystów jak Rafał Bujnowski, Miriam Cahn, Celina Kanunnikava czy Jadwiga Sawicka. Te same kategorie służą klasykowi – Brunowi Schulzowi do opisania pierwotnej siły seksualnej zawierającej w sobie jednocześnie pierwiastek cierpienia i przyjemności. W sposób obsesyjny, czy też perwersyjny, twórca ten pokazuje uwikłanie i determinacje w relacjach międzyludzkich. Jeszcze inni problem dominacji i uległości upatrują w (nie)poprawności politycznej, rasowej czy etnicznej (Dr. Lakra, Konrad Kwasek, Santiago Sierra, Grzegorz Sztwiertnia).

Dom Pułkowników, La Oliva, Fuerteventura
„Dom Pułkowników. Dziewczyna i pistolet”, widok wystawy
„Dom Pułkowników. Dziewczyna i pistolet”, widok wystawy
„Dom Pułkowników. Dziewczyna i pistolet”, widok wystawy
„Dom Pułkowników. Dziewczyna i pistolet”, widok wystawy
„Dom Pułkowników. Dziewczyna i pistolet”, widok wystawy
„Dom Pułkowników. Dziewczyna i pistolet”, widok wystawy
„Dom Pułkowników. Dziewczyna i pistolet”, widok wystawy
„Dom Pułkowników. Dziewczyna i pistolet”, widok wystawy
„Dom Pułkowników. Dziewczyna i pistolet”, widok wystawy
„Dom Pułkowników. Dziewczyna i pistolet”, widok wystawy
„Dom Pułkowników. Dziewczyna i pistolet”, widok wystawy
„Dom Pułkowników. Dziewczyna i pistolet”, widok wystawy
„Dom Pułkowników. Dziewczyna i pistolet”, widok wystawy
„Dom Pułkowników. Dziewczyna i pistolet”, widok wystawy
„Dom Pułkowników. Dziewczyna i pistolet”, widok wystawy
„Dom Pułkowników. Dziewczyna i pistolet”, widok wystawy
Dom Pułkowników, La Oliva, Fuerteventura
„Dom Pułkowników. Dziewczyna i pistolet”, widok wystawy
„Dom Pułkowników. Dziewczyna i pistolet”, widok wystawy
„Dom Pułkowników. Dziewczyna i pistolet”, widok wystawy

Wystawa Dom Pułkowników. Dziewczyna i pistolet eksploruje i rozsadza płynne granice pomiędzy tym, co poprawne i niepoprawne, cywilizowane i barbarzyńskie, „wysokie” i „ludowe”. Swoistymi barbarzyńcami na wystawie stają się artyści outsiderzy – Władysław Grygny i Iwona Mysera, tworzący własny język (gr. Barbarophonoi, czyli mówiący „bar-bar”, a więc wydający niezrozumiałe dźwięki). Zachodnio-europejska definicja sztuki nieprofesjonalnej oparta została na kolonizacyjnym pojęciu „Innego”, który zachwyca konesera kultury wysokiej „nieposkromioną wyobraźnią” i „świeżością spojrzenia”. Jest też dziś chętnie zawłaszczana przez sztukę mainstreamu, jak choćby w ramach współczesnych strategii appropration art (współpraca Pawła Althamera z Youssoufem Darą, udokumentowana przez performerkę Darię Giwer). Z kolei Marie Fahlin – szwedzka artystka (czerpiąc z istniejących praktyk, wśród osób z zaburzeniami mowy), w swojej pracy dźwiękowej bezpośrednio odnosi się do konwencji posłuszeństwa i dominacji w sytuacjach konfliktowych m.in. pomiędzy człowiekiem a zwierzęciem (relacja człowiek – koń), czy artystą i instytucją.

Zniewolenie (bondage), dyscyplina (discipline), dominacja (domination) i posłuszeństwo (submission), czyli BDSM to terminy, które służą do opisu technik i form zachowań, stosowanych w konkretnych sytuacjach, najczęściej seksualnych. Te same kategorie rządzą relacjami międzyludzkimi na dużo szerszym i głębszym poziomie, wszędzie tam gdzie różnice i kontrasty rodzą napięcie – podniecające i atrakcyjne, ale też niszczące. Wystawa Dom Pułkowników. Dziewczyna i pistolet nie skupia się na niesprawiedliwościach społecznych czy dyskryminacji na tle płciowym i rasowym, nie jest traktatem na temat poprawności politycznej. Bada natomiast granice tego, co poprawne i niepoprawne, szuka napięć i zderzeń, które rządzą i determinują ludzkie życie w postkolonialnym świecie opresji i przemocy.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Rafał Bujnowski, Gustav Deutsch, Marie Fahlin, Celina Kanunnikava, Miriam Cahn, Youssouf Dara feat Paweł Althamer i Daria Giwer, Dr. Lakra, Władysław Grygny, Konrad Kwasek, Iwona Mysera, Jadwiga Sawicka, Bruno Schulz, Santiago Sierra, Grzegorz Sztwiertnia
Wystawa
Dom Pułkowników. Dziewczyna i pistolet
Miejsce
Dom Pułkowników, La Oliva, Fuerteventura
Czas trwania
10.03–9.06.2018
Osoba kuratorska
Katarzyna Karwańska
Strona internetowa
web.facebook.com/CasaCoroneles
Indeks
Bruno Schulz Celina Kanunnikava Dom Pułkowników Dr Lakra Grzegorz Sztwiertnia Gustav Deutsch Iwona Mysera Jadwiga Sawicka Katarzyna Karwańska Konrad Kwasek Marie Fahlin Miriam Cahn Rafał Bujnowski Santiago Sierra Władysław Grygny Youssouf Dara feat Paweł Althamer i Daria Giwer

Najczęściej czytane

1
Do zobaczenia 26.06.2025

„Wrzask z kąpieli w pianie 2” Zheni Stepanenko w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej

Redakcja
2
Krytyka 04.07.2025

Pejzaże, opowieści. O filmach Anki i Wilhelma Sasnalów

Portret Mateusz Górniak
3
Krytyka 27.06.2025

Szukając Kozyry. „Rewizja procesu Jezusa” w Narodowym Starym Teatrze i „Nie odwracaj wzroku” w MuFo

Portret Anna Pajęcka
4
Eseje 04.07.2025

Cynizm – czyli jak uciec przed kontekstem

Portret Łukasz Białkowski
5
Na Dobry Początek 30.06.2025

30 czerwca – 6 lipca

Redakcja
6
Do zobaczenia 27.06.2025

„Cold to the Touch” Edny Baud w Galerii Foksal

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Dom Pułkowników. Dziewczyna i pistolet” w La Casa de los Coroneles — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności