„Dom odziany. Dostrajanie się do sezonowej wyobraźni” w Muzeum Narodowym w Krakowie

Wystawa pokazuje, w jaki sposób tkaniny wykorzystywane w domowych wnętrzach w czasach przed upowszechnieniem się elektryczności uwrażliwiały mieszkańców na cykliczność przyrody. Dziś, gdy spędzamy większość czasu w mieszkaniach z centralnym ogrzewaniem i klimatyzowanych biurach, rytm pór dnia i nocy czy niuanse związane ze zmieniającymi się porami roku są dla nas mniej czytelne. Przypomnienie dawnych domowych rytuałów może nam pomóc na nowo się do nich dostroić: pielęgnować relację z otoczeniem, a w konsekwencji uważniej reagować na zmiany związane z katastrofą klimatyczną.



W czasach przednowoczesnych w dworach, pałacach magnackich i chłopskich chatach powszechnie stosowano tekstylia jako sezonowe odzienie architektury. Rozróżniano dwanaście fenologicznych pór roku i potrafiono dostosowywać domowe przestrzenie do ich rytmu. Sposób używania tkanin pozwalał na świadome, wspólnotowe i uczestniczące przeżywanie cyklów natury, ćwiczenie uważności, celebrowanie upływu czasu, wzmacnianie poczucia bycia częścią rytmu dnia i nocy czy sekwencji światła i ciemności. Tak pomyślany „dom odziany” działał jak pudło rezonansowe – wzmacniał doświadczanie rytmu otaczającego świata.




Wystawa, zorganizowana przez Instytut Adama Mickiewicza, była pokazywana w pawilonie polskim na London Design Biennale 2021.
Stopka
Artystka / Artysta | Alicja Bielawska, CENTRALA |
Wystawa | Dom odziany. Dostrajanie się do sezonowej wyobraźni |
Miejsce | Muzeum Narodowe w Krakowie, Kamienica Szołayskich |
Czas trwania | 20.05 – 28.08.2022 |
Kuratorka / Kurator | Aleksandra Kędziorek |
Fotografie | Michał Matejko, Łukasz Wojciechowski |
Strona internetowa | mnk.pl/wystawy/dom-odziany-dostrajanie-sie-do-sezonowej-wyobrazni |
Indeks | Aleksandra Kędziorek Alicja Bielawska Centrala Instytut Adama Mickiewicza London Design Biennale Małgorzata Kuciewicz Muzeum Narodowe w Krakowie Simone De Iacobis |