„Decyzje” Stuarta Brisleya w Galerii Studio
Decyzje to wystawa Stuarta Brisleya – brytyjskiego nestora sztuki performance, jednego z najbardziej radykalnych przedstawicieli tego nurtu na świecie.
Jest to pierwsza szeroka prezentacja jego twórczości w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem lat 70. i 80., i jego związków z polską sceną artystyczną. Nawiązuje do sześciodniowej brawurowej akcji Moments of Decision / Indecision, jaką Brisley wykonał w Galerii Studio na zaproszenie Józefa Szajny w 1975. Obaj twórcy poznali się wcześniej. Brisley przeczytał recenzję z pokazu ReplikiSzajny na Festiwalu w Edynburgu w 1972 w tygodniku „Observer”. Podczas stypendium w Berlinie przyjechał do Warszawy, odnalazł Szajnę przez Związek Polskich Artystów Plastyków i pokazał mu dokumentację swoich prac. Zaowocowało to dalszą współpracą z Galerią Studio, którą prowadził wtedy Andrzej Ekwiński. AkcjęMoments of Decision / Indecision ogłoszono jako Pokaz działania artystycznego. Była dużym ryzykiem dla obu stron: artysty i organizatorów.Działanie trwało sześć dni i było otwarte dla publiczności. Brisley wspinał się na ścianę, nago zanurzał się w farbach, stawał na głowie, malował nogami, tarzał się, pozostawiając ślady swoich gestów w przestrzeni galerii. Jego gesty były symboliczne, chciał zrobić coś niemożliwego: wspiąć się na mur berliński, przekroczyć żelazną kurtynę. Używał do tego farb w kolorze czarnym i białym, którymi malował własne ciało, zalewając sobie twarz i oczy, oślepiając się. Były dla niego odpowiednikiem czarno-białej, rozdzielonej rzeczywistości, a jego ciało postawione w ekstremalnej sytuacji, stawało się ciałem politycznym. Akcja została udokumentowana przez fotografa Leslie Haslama (wieloletniego współpracownika Brisleya) w kilkudziesięciu zdjęciach, których najważniejsze edycje znajdują się w kolekcji Tate w Londynie i Galerii Studio w Warszawie. Działanie to wywołało skandal artystyczny i polityczny – jego ślady można odnaleźć w komentarzach Normana Reddawaya, ówczesnego ambasadora Wielkiej Brytanii i urzędników brytyjskich, którzy domagali się relegowania artysty i przerwania jego pobytu w Polsce.
Na wystawie Decyzjepokazujemy (na fotografiach lub w filmach) także inne wielodniowe akcje artysty z lat 70., w których poddawał swoje ciało ekstremalnym działaniom. W 10 Daysgłodował przez dziesięć dni, częstując publiczność posiłkami podawanymi na stole podzielonym na dni tygodnia. Z kolei w Bath Workswycinał wiadomości z codziennych gazet, oblepiał nimi głowę i zanurzał ją w wodzie, doświadczając sensorycznej dezintegracji. W działaniu And for Today… Nothingprzez czternaście dni wchodził do wanny wypełnionej czarną farbą i brudną wodą, dopóki w łazience nie dokonał się proces gnicia sterty zgromadzonych przez niego podrobów. Kontynuacją tych działań była realizacja Arbeit Macht Freiw 1973.
W tym dwudziestominutowym filmie artysta wymiotuje i zanurza głowę w wodzie do utraty tchu, manifestując w ten sposób sprzeciw wobec Zagłady i radykalnego zła. Projekt Survival in Alien Circumstances polegał na kopaniu w ziemi dołu i budowaniu nad nim drewnianej konstrukcji do mieszkania. Został wymyślony na Documenta w Kassel w 1977 i był wypadkową dwóch najważniejszych praktyk Brisleya z tych lat: próby własnej cielesności oraz performance partycypacyjnego, odwołującego się do jego wcześniejszych doświadczeń z górniczego Peterlee Project. Na wystawie pokazujemy też Georgiana Collection – fikcyjną instytucję i kolekcję sztuki gromadzoną przez artystę w latach 1979–1986, kiedy mieszkał na ulicy Georgiana w Londynie, gdzie znajdowało się schronisko dla bezdomnych. Jak mówi Brisley, performance służy podważaniu obrazu społeczeństwa narzucanego nam przez instytucje. Dowodzi tego w przewrotnym dokumencie Being and Doingz 1984. Film zrealizowany przez Brisleya z Kenem McMullenem przedstawia subiektywną historię sztuki performance lat 70. i 80., z udziałem m.in. Iaina Robertsona, Zbigniewa Warpechowskiego, Jerzego Beresia, Tibora Hajasa, Natalii LL, Ewy Partum.
W dniu wernisażu artysta wystąpi z interwencją na dużej scenie Teatru Studio, odnosząc się bezpośrednio do kontekstu wystawy – czterdziestu lat historii dzielącej nas od jego ostatniego pobytu w Studio.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Stuart Brisley
- Wystawa
- Decyzje
- Miejsce
- Galeria Stereo, Warszawa
- Czas trwania
- 21.09–9.12.2018
- Osoba kuratorska
- Barbara Piwowarska
- Fotografie
- Remi Urant
- Strona internetowa
- teatrstudio.pl