18.06.2019

„Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” w Muzeum Narodowym w Krakowie

Eugeniusz Waniek, „Wisła pod Krakowem”, tusz, papier, 1957, Muzeum Narodowe w Krakowie
„Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” w Muzeum Narodowym w Krakowie
Eugeniusz Waniek, „Wisła pod Krakowem”, tusz, papier, 1957, Muzeum Narodowe w Krakowie

Wystawą Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych świętujemy obchodzoną w ubiegłym roku dwusetną rocznicę założenia najstarszej uczelni artystycznej w Polsce. Na wystawie zostanie zaprezentowanych blisko 170 rysunków, pochodzących z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Akademii Sztuk Pięknych oraz ze zbiorów prywatnych.

Wybór wyłącznie medium rysunkowego ma swoje uzasadnienie. Rysunek od stuleci stanowi bowiem podstawę wykształcenia akademickiego, zarazem sprawdzian umiejętności warsztatowych twórcy, pełniąc zarówno rolę służebną wobec innych dyscyplin artystycznych, jak i stanowiąc rodzaj samodzielnej wypowiedzi twórczej.

Jan Nepomucen Głowacki, „Studium aktu męskiego”, papier, 1845, Muzeum Narodowe w Krakowie
Adam Hoffmann, „Dobrana para”, karton, węgiel, 1971, Muzeum Narodowe w Krakowie
Jonasz Stern, „Kompozycja”, tusz, papier, wosk, 1950, Muzeum Narodowe w Krakowie
Jacek Malczewski, „Jasieński w objęciach Chimery (karykatura)”, papier, 1902, Muzeum Narodowe w Krakowie
Leon Wyczółkowski, „Dziewczyna z okolic Krakowa”, 1907, Muzeum Narodowe w Krakowie
Wojciech Weiss, „Motyw krajobrazowy włoski”, węgiel, papier, 1902, Muzeum Narodowe w Krakowie

Rysunkiem posługiwali się i nadal to czynią kształcący się w murach krakowskiej uczelni: malarze, rzeźbiarze, graficy, projektanci, architekci i konserwatorzy dzieł sztuki. Na wystawie widzowie będą mieli więc okazję zapoznać się zarówno z przemianami stylistycznymi jakim podlegał rysunek w ciągu ostatnich dwóch stuleci, jak i lepiej zrozumieć przypisywane mu znaczenia i funkcje. Zostaną na niej pokazane rysunki mające charakter studiów akademickich (aktu, draperii), szkiców przygotowawczych do większych kompozycji(malarskich czy rzeźbiarskich), rysunki projektowe czy wykonywane podczas inwentaryzacji zabytków. Najliczniejszą grupę stanowią rysunki traktowane przez ich autorów jako samodzielne prace, ujawniające nie tylko tajniki warsztatu, ale dające wgląd w zajmujące artystów kwestie osobiste czy zaobserwowane przez nich wydarzenia z otaczającej  rzeczywistości. Na wystawie nie zabraknie też szkicowników, chyba najbardziej intymnej formy wypowiedzi twórców, którą nie zawsze chętnie dzielą się z widzami.

Wśród prac zgromadzonych na wystawie pojawią się dzieła artystów, którzy już za życia cieszyli się sławą, ale też rysunki zapoznanych twórców. Nie zabraknie jednak rysunków mistrzów m.in. Jana Matejki, Leona Wyczółkowskiego, Wojciecha Weissa, Xawerego Dunikowskiego, Mieczysława Wejmana czy Adama Hoffmanna.

Agnieszka Jankowska-Marzec

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

WystawaCzarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych
MiejsceMuzeum Narodowe w Krakowie
Czas trwania26.04–29.09.2019
KuratorAgnieszka Jankowska- Marzec, Światosław Lenartowicz
Strona internetowamnk.pl
Indeks

Zobacz też