SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 18.06.2019 2 min

„Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” w Muzeum Narodowym w Krakowie

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Eugeniusz Waniek, „Wisła pod Krakowem”, tusz, papier, 1957, Muzeum Narodowe w Krakowie

Wystawą Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych świętujemy obchodzoną w ubiegłym roku dwusetną rocznicę założenia najstarszej uczelni artystycznej w Polsce. Na wystawie zostanie zaprezentowanych blisko 170 rysunków, pochodzących z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Akademii Sztuk Pięknych oraz ze zbiorów prywatnych.

Wybór wyłącznie medium rysunkowego ma swoje uzasadnienie. Rysunek od stuleci stanowi bowiem podstawę wykształcenia akademickiego, zarazem sprawdzian umiejętności warsztatowych twórcy, pełniąc zarówno rolę służebną wobec innych dyscyplin artystycznych, jak i stanowiąc rodzaj samodzielnej wypowiedzi twórczej.

Jan Nepomucen Głowacki, „Studium aktu męskiego”, papier, 1845, Muzeum Narodowe w Krakowie
Adam Hoffmann, „Dobrana para”, karton, węgiel, 1971, Muzeum Narodowe w Krakowie
Jonasz Stern, „Kompozycja”, tusz, papier, wosk, 1950, Muzeum Narodowe w Krakowie
Jacek Malczewski, „Jasieński w objęciach Chimery (karykatura)”, papier, 1902, Muzeum Narodowe w Krakowie
Leon Wyczółkowski, „Dziewczyna z okolic Krakowa”, 1907, Muzeum Narodowe w Krakowie
Wojciech Weiss, „Motyw krajobrazowy włoski”, węgiel, papier, 1902, Muzeum Narodowe w Krakowie

Rysunkiem posługiwali się i nadal to czynią kształcący się w murach krakowskiej uczelni: malarze, rzeźbiarze, graficy, projektanci, architekci i konserwatorzy dzieł sztuki. Na wystawie widzowie będą mieli więc okazję zapoznać się zarówno z przemianami stylistycznymi jakim podlegał rysunek w ciągu ostatnich dwóch stuleci, jak i lepiej zrozumieć przypisywane mu znaczenia i funkcje. Zostaną na niej pokazane rysunki mające charakter studiów akademickich (aktu, draperii), szkiców przygotowawczych do większych kompozycji(malarskich czy rzeźbiarskich), rysunki projektowe czy wykonywane podczas inwentaryzacji zabytków. Najliczniejszą grupę stanowią rysunki traktowane przez ich autorów jako samodzielne prace, ujawniające nie tylko tajniki warsztatu, ale dające wgląd w zajmujące artystów kwestie osobiste czy zaobserwowane przez nich wydarzenia z otaczającej  rzeczywistości. Na wystawie nie zabraknie też szkicowników, chyba najbardziej intymnej formy wypowiedzi twórców, którą nie zawsze chętnie dzielą się z widzami.

Wśród prac zgromadzonych na wystawie pojawią się dzieła artystów, którzy już za życia cieszyli się sławą, ale też rysunki zapoznanych twórców. Nie zabraknie jednak rysunków mistrzów m.in. Jana Matejki, Leona Wyczółkowskiego, Wojciecha Weissa, Xawerego Dunikowskiego, Mieczysława Wejmana czy Adama Hoffmanna.

Agnieszka Jankowska-Marzec

Przypisy

Stopka

Wystawa
Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych
Miejsce
Muzeum Narodowe w Krakowie
Czas trwania
26.04–29.09.2019
Osoba kuratorska
Agnieszka Jankowska- Marzec, Światosław Lenartowicz
Strona internetowa
mnk.pl
Indeks
Agnieszka Jankowska-Marzec Muzeum Narodowe w Krakowie Światosław Lenartowicz

Najczęściej czytane

1
Krytyka 20.06.2025

Wymuszone wotum zaufania. „Oczy moje zwodzą pszczoły” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Portret Barbara Woźniczka Portret Sonia Witak
2
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
3
Na Dobry Początek 23.06.2025

23–29 czerwca

Redakcja
4
Na Dobry Początek 16.06.2025

16–22 czerwca

Redakcja
5
Do zobaczenia 13.06.2025

„Język kota liść paproci” Ziemowita Kmiecia w Ośrodku Sztuki Lescer

Redakcja
6
Eseje 20.06.2025

Nowoczesność, materia i walka o pamięć. „Figury” jako totemy

Piotr Słodkowski

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” w Muzeum Narodowym w Krakowie — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności