12.03.2014

Krystian Truth Czaplicki „Przesunięty dom” w Mieszkaniu Gepperta

Krystian Truth Czaplicki „Przesunięty dom” w Mieszkaniu Gepperta
Krystian Truth Czaplicki, Konstruktywne śniadanie, 2013. Drewno ( buk )

Krystian Truth Czaplicki, Konstruktywne śniadanie, 2013. Drewno ( buk )

Najnowsza wystawa Krystiana Trutha Czaplickiego zatytułowana Przesunięty dom skonstruowana jest w oparciu o zbiór tajemniczych obiektów, zainspirowanych domowymi sprzętami codziennego użytku.

Przedmioty, które zwykle zapełniają nasze mieszkania, banalne i emocjonalnie transparentne, sparafrazowane przez Trutha stają się obiektami magicznymi. Tytułowe przesunięcie dokonuje się w obrębie formy, funkcji i znaczenia tych przedmiotów, zaś narzędziem do ich odczytania stają się intuicja i akceptacja dla abstrakcyjnych skojarzeń.

Krystian Truth Czaplicki, Moja indywidualność rozpuściła się w nieokreślonym ciągu dni ( zużyte nożyczki ), 2013, stal chromowana

Krystian Truth Czaplicki, Moja indywidualność rozpuściła się w nieokreślonym ciągu dni (zużyte nożyczki ), 2013, stal chromowana

Krystian Truth Czaplicki, Krzyż na drogę, 2013. Stal malowana proszkowo

Krystian Truth Czaplicki, Krzyż na drogę, 2013. Stal malowana proszkowo

Linearna kompozycja z wieszaków na ubrania czy przypominający włócznię nóż kuchenny tworzą obok innych, równie paradoksalnych rzeźb, zastygły krajobraz zdekonstruowanych rzeczy. Ukazanie tej niemal scenograficznej układanki w przestrzeni galerii, będącej dawniej mieszkaniem, daje efekt nasyconej nostalgią i niepokojem atmosfery.

Krystian Truth Czaplicki, Antena, 2013, Stal chromowana, orzechy włoskie

Krystian Truth Czaplicki, Antena, 2013, Stal chromowana, orzechy włoskie

Krystian Truth Czaplicki, Wierzchołek pytań, 2013. Stal chromowana

Krystian Truth Czaplicki, Wierzchołek pytań, 2013. Stal chromowana

Rodzaj przesunięcia zachodzi także w sposobie artystycznego funkcjonowania – Truth, kojarzony przede wszystkim z interwencjami w przestrzeni publicznej, przenosi swoją aktywność do wnętrza galerii. Budując w niej intymną i emocjonalną narrację, rezygnuje z potencjalnej anonimowości, którą daje przestrzeń miejska.

Krystian Truth Czaplicki, Pozornie nużący, 2013 (detal). Drewno (buk), stal lakierowana

Krystian Truth Czaplicki, Pozornie nużący, 2013 (detal). Drewno (buk), stal lakierowana

Krystian Truth Czaplicki,Tylewidz, 2013 ( detal ). Drewno ( buk ), stal malowana proszkowo

Krystian Truth Czaplicki, Tylewidz, 2013 (detal). Drewno ( buk ), stal malowana proszkowo

Miejsce nadal pozostaje dla Trutha najsilniej działającym czynnikiem, ale intensywny odbiór miasta oraz jego peryferiów został zastąpiony potrzebą znalezienia bardziej określonej ramy dla prezentacji symbolicznych obiektów i rzeźb, których zresztą forma pozostaje niezmienna – precyzyjna, minimalistyczna i chłodna, niemal zdystansowana.

Krystian Truth Czaplicki, Świecznik bezwstydu, 2013. Stal chromowana, stal malowana proszkowo, drewno (buk)

Krystian Truth Czaplicki, Świecznik bezwstydu, 2013. Stal chromowana, stal malowana proszkowo, drewno (buk)

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artysta Krystian Truth Czaplicki
WystawaPrzesunięty dom
MiejsceMieszkanie Gepperta
Czas trwania13.12. 2013 – 17.01. 2014
KuratorAnna Kołodziejczyk
FotografieJustyna Fedec
Strona internetowamieszkaniegepperta.pl
Indeks

Zobacz też