SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 19.10.2016 2 min

„Communis – renegocjacje wspólnoty” w Galerii Labirynt

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Stach Szumski, Korporgonit, 2015, obiekt: aluminium, piryt, kryształy, żywica organiczna; fot. Diana Kołczewska
Stach Szumski, Korporgonit, 2015, obiekt: aluminium, piryt, kryształy, żywica organiczna; fot. Diana Kołczewska

Wystawa Communis – renegocjacje wspólnoty koncentruje się na współczesnej polskiej tożsamości, w której religia i duchowość często wpływają na wyobrażenia o życiu wspólnoty. Naszym celem jest postawienie pytania: jak sztuka i różnego rodzaju doświadczenia rodzące się na styku działalności artystycznej i duchowości wchodzą w dialog ze wspólnotą, problematyzują jej wyobrażenia o sobie samej, rozszczelniają kategorie, w których postrzega ona świat.

Małgorzata Malinowska/Kocur, Kto włada Włócznią Przeznaczenia dzierży w dłoniach losy świata, 2015, rzeźba; fot. Piotr Zugaj
Małgorzata Malinowska/Kocur, Kto włada Włócznią Przeznaczenia dzierży w dłoniach losy świata, 2015, rzeźba; fot. Piotr Zugaj
Na pierwszym planie: Daniel Rycharski, Bez sprawiedliwości nie ma solidarności, 2016, rzeźba; w głębi od lewej: KwieKulik, Manifestacje, 1979–1982, film Super 8 mm przetransponowany na plik cyfrowy; Zygmunt Piotrowski (Ukiyo), notatka [1976], 1976/2016, wydruk cyfrowy; Paweł Althamer, Raj, 2009, rzeźba-ogród, fot. Jan Smaga, dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie; fot. Diana Kołczewska
Na pierwszym planie: Daniel Rycharski, „Bez sprawiedliwości nie ma solidarności”, 2016, rzeźba; w głębi od lewej: KwieKulik, „Manifestacje”, 1979–1982, film Super 8 mm przetransponowany na plik cyfrowy; Zygmunt Piotrowski (Ukiyo), „notatka [1976]”, 1976/2016, wydruk cyfrowy; Paweł Althamer, „Raj”, 2009, rzeźba-ogród, fot. Jan Smaga, dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie; fot. Diana Kołczewska
Ada Karczmarczyk, Oblubienice, 2015, wideo 4’18”, fotografie; fot. Diana Kołczewska
Ada Karczmarczyk, Oblubienice, 2015, wideo 4’18”, fotografie; fot. Diana Kołczewska
Od lewej: Daniel Rycharski, Św. Ekspedyt, 2016, sztandar, dzięki uprzejmości NSZZ Rolników Indywidualnych „Solidarność” Międzygminnej Organizacji Związkowej z siedzibą w Stopnicy; Maria Olbrychtowicz, Jana Shostak, Who Is Your Pope?, 2016, baner, dokumentacja filmowa; Ada Karczmarczyk, Oblubienice, 2015, wideo 4’18”, fotografie; Jerzy Bohdan Szumczyk, Lisowczycy, 2016, projekt intermedialny, fot. Michał Szlaga; fot. Piotr Zugaj
Od lewej: Daniel Rycharski, Św. Ekspedyt, 2016, sztandar, dzięki uprzejmości NSZZ Rolników Indywidualnych „Solidarność” Międzygminnej Organizacji Związkowej z siedzibą w Stopnicy; Maria Olbrychtowicz, Jana Shostak, Who Is Your Pope?, 2016, baner, dokumentacja filmowa; Ada Karczmarczyk, Oblubienice, 2015, wideo 4’18”, fotografie; Jerzy Bohdan Szumczyk, Lisowczycy, 2016, projekt intermedialny, fot. Michał Szlaga; fot. Piotr Zugaj

Skoro dążenia emancypacyjne oparte na racjonalnych metodach, będące jednym z przejawów projektu nowoczesności, zdają się być w polskiej sferze publicznej w odwrocie, zastanawiamy się, czy możliwy jest dialog odwołujący się do sfery nieracjonalnej, religijnej, duchowej bądź afektywnej? Czy poprzez sztukę da się problematyzować rozdarcie społeczne i głęboki konflikt, który dzieli obecnie polską wspólnotę? Czy da się wskazać obszary życia społecznego do renegocjacji? Czy praca na ważnych elementach polskiej tożsamości: duchowości i religii, może przyczynić się do poszerzenia społecznego imaginarium, wzrostu akceptacji dla odmienności etnicznych, społecznych, seksualnych?

Łukasz Surowiec, Alicja Rogalska, Skup łez, 2014, wideo, obiekt; fot. Diana Kołczewska
Łukasz Surowiec, Alicja Rogalska, Skup łez, 2014, wideo, obiekt; fot. Diana Kołczewska
Przemysław Branas, Hyena, 2014/2015, obiekt, pokaz slajdów; fot. Diana Kołczewska
Przemysław Branas, Hyena, 2014/2015, obiekt, pokaz slajdów; fot. Diana Kołczewska
Od lewej: Małgorzata Malinowska/Kocur, Kto włada Włócznią Przeznaczenia dzierży w dłoniach losy świata, 2015, rzeźba; Stach Szumski, Korporgonit, 2015, obiekt: aluminium, piryt, kryształy, żywica organiczna; Przemysław Branas, Hyena, 2014/2015, obiekt, pokaz slajdów; Piotr Wysocki, Zikr, 2012, wideo, 6’50”; fot. Diana Kołczewska
Od lewej: Małgorzata Malinowska/Kocur, Kto włada Włócznią Przeznaczenia dzierży w dłoniach losy świata, 2015, rzeźba; Stach Szumski, Korporgonit, 2015, obiekt: aluminium, piryt, kryształy, żywica organiczna; Przemysław Branas, Hyena, 2014/2015, obiekt, pokaz slajdów; Piotr Wysocki, Zikr, 2012, wideo, 6’50”; fot. Diana Kołczewska
Jerzy Bohdan Szumczyk, Lisowczycy, 2016, projekt intermedialny, fot. Michał Szlaga; fot. Diana Kołczewska
Jerzy Bohdan Szumczyk, Lisowczycy, 2016, projekt intermedialny, fot. Michał Szlaga; fot. Diana Kołczewska

Wystawa podejmuje temat powracającej wizji wspólnoty opartej na religijnej etyce oraz przygląda się ruchom społecznym dążącym do realnej zmiany Kościoła poprzez włączenie w jego ramy nieakceptowanych dotąd grup społecznych. Ciekawi nas także ponowne „zaczarowanie świata”, obserwowalne w sferze komercyjnej, oraz krytyka stosunków społecznych odwołująca się do rytuałów religijnych.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Paweł Althamer, Przemysław Branas, Hubert Czerepok, Michał Dobrucki, Inicjatywa Pracownicza, Ada Karczmarczyk, Milena Korolczuk, KwieKulik, Małgorzata Malinowska/Kocur, Maria Olbrychtowicz, Zygmunt Piotrowski, Alicja Rogalska, Rozdzielczość Chleba, Daniel Rycharski, Jana Shostak, Łukasz Surowiec, Jerzy Bohdan Szumczyk, Stach Szumski, Piotr Wysocki
Wystawa
Communis – renegocjacje wspólnoty
Miejsce
Galeria Labirynt
Czas trwania
17.09-30.10.2016
Osoba kuratorska
Szymon Maliborski, Łukasz Mojsak
Strona internetowa
www.communis.labirynt.com
Indeks
Ada Karczmarczyk Alicja Rogalska Daniel Rycharski Galeria Labirynt w Lublinie Hubert Czerepok Inicjatywa Pracownicza Jana Shostak Jerzy Bohdan Szumczyk KwieKulik Łukasz Mojsak Łukasz Surowiec Małgorzata Malinowska Maria Olbrychtowicz Michał Dobrucki Milena Korolczuk Paweł Althamer Piotr Wysocki Przemek Branas Rozdzielczość Chleba Stach Szumski Szymon Maliborski Zygmunt Piotrowski

Najczęściej czytane

1
Krytyka 06.06.2025

Kreatura mody. „Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Portret Aleksy Wójtowicz
2
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
3
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Artykuł sponsorowany 06.06.2025

„Laboratorium obrazu w skali szarości” w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach

6
Patronite 06.06.2025

Spis treści #29

Portret Karolina Plinta

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Communis – renegocjacje wspólnoty” w Galerii Labirynt — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności