SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 18.05.2014 4 min

„Come to Daddy” Konrada Maciejewicza w lokal_30

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Konrad Maciejewicz, bez tytułu, 2014, kolaże na papierze

Konrad Maciejewicz, bez tytułu, 2014, kolaż na papierze

Kolaże tworzone przez Konrada Maciejewicza przeczą XX-wiecznym korzeniom tej techniki. Autor za pomocą nożyczek powołuje do życia rzeczywistość bliską klimatowi sztuki prerafaelitów, choć bogactwo stosowanych przez artystę form każe sięgać o wiele głębiej. Połączenie wątków sepulkralnych z seksualnymi, dwuznaczność przywoływanych fetyszy, wreszcie atmosfera grozy, nie ułatwiają interpretacji twórczości Maciejewicza.

Konrad Maciejewicz, bez tytułu, 2013, kolaże na papierze

Konrad Maciejewicz, bez tytułu, 2013, kolaż na papierze

Choć autor nie dotyka farb ani pędzla, jego prace nieuchronnie kojarzą się z malarstwem – stanowiące ich bazę kolorowe magazyny z lat 70. i 80. pełnią jedynie funkcję materiału, a może raczej materii, a nie dykcjonarza form i motywów wizualnych. Ich subwersywna dekoracyjność, bogactwo kłębiących się elementów, może nas zaprowadzić na interpretacyjne manowce, bo nie o upiększanie tu chodzi, a o gest artysty tnącego płowiejące stronice starych pism, wiodący tropem, od którego zdążyliśmy się odzwyczaić.

Konrad Maciejewicz, bez tytułu, 2014, kolaże na papierze

Konrad Maciejewicz, bez tytułu, 2014, kolaż na papierze

Maciejewicz świadomie odrzuca syntetyczny charakter kolażu, pogrążając się w otchłaniach wycinanych z papieru motywów. Jak mówi: „Punktem wyjścia do tworzonych przeze mnie narracji staje się przemoc związana z tym medium, a z drugiej strony nostalgiczny ładunek, który zawiera w sobie fotografia. Potęguję sentymentalny wymiar fotografii, fantazjuję na jej temat, utożsamiając anonimowe kobiece postacie ze mną lub moimi bliskimi. Ta androgyniczna postawa, zintensyfikowana jeszcze ornamentem, zostaje zderzona ze scenami seksualnej przemocy. Jej opresyjność nabiera jednak w pracach artysty ambiwalentnego charakteru. Perwersyjna seksualność ujawnia się w motywach historycznych, całkowicie wyeksploatowanych i martwych.”

Konrad Maciejewicz, bez tytułu, 2014, kolaże na papierze; Self-portrait with Daddy, 2013, kolaż na papierze

Konrad Maciejewicz, bez tytułu, 2014, kolaż na papierze; „Self-portrait with Daddy”, 2013, kolaż na papierze

Konrad Maciejewicz, Cinderella's Father, 2013, kolaż na papierze

Konrad Maciejewicz,” Cinderella’s Father”, 2013, kolaż na papierze

W najnowszych pracach Maciejewicza historia, mit i pornografia przenikają się, tworząc specyficzne fotostory, w którym średniowieczna architektura czy kult relikwii stają się elementami opowieści o samej naturze kolażu. Tytułowy „daddy”, utożsamiany przez artystę z kulturą, jest jej narratorem, który poprzez wycinanie i kadrowanie narzuca kierunek tej opowieści.

Konrad Maciejewicz, My Evil Mother_My Good Mother, 2013, kolaże na papierze

Konrad Maciejewicz,” My Evil Mother, My Good Mother”, 2013, kolaż na papierze

Konrad Maciejewicz, Horny Twins, 2013, kolaże na papierze

Konrad Maciejewicz, „Horny Twins”, 2013, kolaż na papierze

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Konrad Maciejewicz
Wystawa
Come to Daddy
Miejsce
lokal_30
Czas trwania
11.04.-24.05.2014
Fotografie
Paweł Derkacz
Strona internetowa
lokal30.pl
Indeks
Galeria lokal_30 Konrad Maciejewicz

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Come to Daddy” Konrada Maciejewicza w lokal_30 — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności