„Come to Daddy” Konrada Maciejewicza w lokal_30
Kolaże tworzone przez Konrada Maciejewicza przeczą XX-wiecznym korzeniom tej techniki. Autor za pomocą nożyczek powołuje do życia rzeczywistość bliską klimatowi sztuki prerafaelitów, choć bogactwo stosowanych przez artystę form każe sięgać o wiele głębiej. Połączenie wątków sepulkralnych z seksualnymi, dwuznaczność przywoływanych fetyszy, wreszcie atmosfera grozy, nie ułatwiają interpretacji twórczości Maciejewicza.
Choć autor nie dotyka farb ani pędzla, jego prace nieuchronnie kojarzą się z malarstwem – stanowiące ich bazę kolorowe magazyny z lat 70. i 80. pełnią jedynie funkcję materiału, a może raczej materii, a nie dykcjonarza form i motywów wizualnych. Ich subwersywna dekoracyjność, bogactwo kłębiących się elementów, może nas zaprowadzić na interpretacyjne manowce, bo nie o upiększanie tu chodzi, a o gest artysty tnącego płowiejące stronice starych pism, wiodący tropem, od którego zdążyliśmy się odzwyczaić.
Maciejewicz świadomie odrzuca syntetyczny charakter kolażu, pogrążając się w otchłaniach wycinanych z papieru motywów. Jak mówi: „Punktem wyjścia do tworzonych przeze mnie narracji staje się przemoc związana z tym medium, a z drugiej strony nostalgiczny ładunek, który zawiera w sobie fotografia. Potęguję sentymentalny wymiar fotografii, fantazjuję na jej temat, utożsamiając anonimowe kobiece postacie ze mną lub moimi bliskimi. Ta androgyniczna postawa, zintensyfikowana jeszcze ornamentem, zostaje zderzona ze scenami seksualnej przemocy. Jej opresyjność nabiera jednak w pracach artysty ambiwalentnego charakteru. Perwersyjna seksualność ujawnia się w motywach historycznych, całkowicie wyeksploatowanych i martwych.”
W najnowszych pracach Maciejewicza historia, mit i pornografia przenikają się, tworząc specyficzne fotostory, w którym średniowieczna architektura czy kult relikwii stają się elementami opowieści o samej naturze kolażu. Tytułowy „daddy”, utożsamiany przez artystę z kulturą, jest jej narratorem, który poprzez wycinanie i kadrowanie narzuca kierunek tej opowieści.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Konrad Maciejewicz
- Wystawa
- Come to Daddy
- Miejsce
- lokal_30
- Czas trwania
- 11.04.-24.05.2014
- Fotografie
- Paweł Derkacz
- Strona internetowa
- lokal30.pl