Co warto zobaczyć. 26 września – 2 października 2016

Redakcja
Paweł Szeibel, Suchy sierpień
Co warto zobaczyć. 26 września – 2 października 2016
Paweł Szeibel, Suchy sierpień

Gdańsk

Anka Leśniak, Invisible inVisible/ Niewidzialne Widzialnego, mat. prasowe GGM, dzięki uprzejmości artystki

Anka Leśniak, Invisible inVisible/ Niewidzialne Widzialnego, mat. prasowe GGM, dzięki uprzejmości artystki

W najbliższy piątek (30.09) w Gdańskiej Galerii Miejskiej otwiera się wystawa Niewidzialne widzialnego Anki Leśniak. To podsumowanie jej ostatniego projektu koncentrującego się na postaciach kobiet – bohaterek ambiwalentnych – których dokonań nie da się jednoznacznie ocenić z historycznej perspektywy, choć wydają się ważne z perspektywy współczesnych dyskursów kultury. W trakcie gdańskiej ekspozycji przywołane zostaną biografie trzech bohaterek: Michaliny Tatarkówny- Majkowskiej – sekretarz PZPR, Fifi Zastrow – żydowskiej aktorki grającej w niemieckim teatrze propagandowym i uzależnionej od morfiny pisarki Stanisławy Przybyszewskiej. Wszystkie te postaci łączy pojęcie nieprzystawalności do społecznych oczekiwań danej epoki.

Katowice

Paweł Szeibel, Suchy sierpień

Paweł Szeibel, Suchy sierpień

Galeria Szara, po przenosinach z Cieszyna do Katowic, nie spoczywa na laurach. Piątkowy (30.09) wernisaż Pawła Szeibla Pielęgnowanie trudnych sytuacji to już drugie otwarcie w nowej lokalizacji. Tym razem w przestrzeni galerii zaprezentowana zostanie malarska dokumentacja działań ogrodnika-amatora, którego nieumiejętnie prowadzona hodowla powoduje powolne obumieranie jego “podopiecznych”. Artysta kontempluje interesujące go procesy zachodzące w naturze, koncentrując się głównie na końcowej fazie życia roślin. Całą sytuację można jednak przenieść również na pole relacji międzyludzkich, w których akt troski często daleki jest od skutecznego rozwiązania danego problemu, przysparzając niepotrzebnych cierpień.

Nowy Sącz

Zapowiadana w hitach sezonu wystawa Intermarium w nowosądeckim BWA Sokół otwiera się już 30 września! To  projekt dwóch młodych i obiecujących kuratorów – Łukasza Białkowskiego i Piotra Sikory – poświęcony fantazmatom i wyobrażeniom, którymi poszczególne kraje Europy Środkowej posługują się, aby zdefiniować swoją pozycję wobec Europy Zachodniej i innych państw regionu. Inspiracją stała się tutaj książka Ziemowita Szczerka “Rzeczpospolita Zwycięska”, która prezentuje alternatywną historię Polski po zwycięstwie kampanii wrześniowej, powrót do snu o państwie “od morza do morza”. Wystawa mapuje sztukę artystów regionu, stając się narzędziem do badania zagadnień historii i tożsamości narodowej. Pojawiające się na wystawie przykłady estetyki z pogranicza sztuki i propagandy zwracają uwagę na niegasnące marzenie Europy Środkowo- Wschodniej o byciu międzynarodową potęgą. Warto wspomnieć, iż to kolejna – po Pradze, Budapeszcie i Żylinie – odsłona projektu, który za każdym razem staje się niejako działaniem site-specific z uwagi na wybór artystów czy pokazywanych prac.

Poznań

Bjorn Melhus, Theory of Freedom

Bjorn Melhus, Theory of Freedom

Już w najbliższą sobotę (1.10) otwiera się piąta edycja poznańskiego Mediations Biennale pod hasłem Fundamental, podejmująca refleksję dotyczącą fundamentów wolności, tożsamości oraz dążenia do integralności społeczności i ich kultury – szczególnie w kontekście statusu Europy wobec narastających ekstremizmów. Gdy postępująca globalizacja umożliwia liczne swobody, pozornie stabilny porządek w regionie zaczyna obnażać swoje słabości. W tej nowej rzeczywistości, gdzie ścierają się różnego rodzaju postawy i przekonania, aktualne staje się pytanie o fundamentalne wartości, takie jak: prawo do życia i wolności, szacunek, tolerancja czy poczucie bezpieczeństwa. W ramach wydarzenia zostaną pokazane prace 69 artystów z 23 krajów, którzy krytycznie odnoszą się do do problemów przemocy, manipulacji, ideologii, mediów, dewastacji środowiska czy utraty sacrum. To – jak dotychczas jedyne polskie – biennale potrwa do końca października.

Warszawa

Krzysztof Goliński, Pozorność perfekcji, 2016

Krzysztof Goliński, Pozorność perfekcji, 2016

Stolica odpoczywa po WGW – w tym tygodniu jedynie mokotowskie XS porwało się na organizację wernisażu. W czwartek (29.09) otwiera się tam wystawa Krzysztofa Golińskiego Pozorność perfekcji, organizowana w ramach programu Warszawa | Berlin 2016. Prezentowane w ramach ekspozycji prace bazują na geometrycznych kompozycjach wygenerowanych przez program komputerowy, które za pomocą technik tradycyjnych zyskały swoją materialną formę. To artystyczna próba zmierzenia się z komputerowym algorytmem i poszukiwaniem odpowiedzi na pytanie – czy osiągnięcie doskonałości jest tak naprawdę potrzebne?

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też

Droga Czytelniczko, drogi Czytelniku!

Mamy dla Ciebie ważną wiadomość – dziś wchodząc na stronę „Szumu” nie przeczytasz poniedziałkowych zapowiedzi redakcyjnych, nie nadrobisz lektur z #szumweekendu, nie odsłuchasz ostatniego odcinka podcastu. Nasze archiwum z najważniejszymi tekstami polskiej krytyki artystycznej nie będzie dostępne.

To wprawdzie tylko 24 godziny, ale czy nie brakowałoby Ci „Szumu”, gdyby zniknął on tak… na zawsze?

Wystarczy, że od stycznia 2023 roku przestajemy wydawać „Szum” w formie papierowej. Zdecydowaliśmy się na ten trudny krok ze względu na kryzysowe realia – a szczególnie z uwagi na perspektywę rosnących z miesiąca na miesiąc kosztów druku. Dlatego 39. numer „Szumu” będzie tym ostatnim.

To jednak nie koniec „Szumu”. Naszą redakcyjną misję – dostarczanie Ci wartościowej, pogłębionej refleksji na temat sztuki współczesnej – kontynuujemy w formacie online.

Strony „Szumu” nie zamkniemy za paywallem, ponieważ zależy nam, aby dostęp do naszych treści pozostał dla każdego bezpłatny. Dlatego ruszamy z profilem na Patronite, gdzie możesz wesprzeć nas finansowo. W ten sposób pomożesz nam w utrzymaniu tytułu i realizacji celów, które pozwolą na rozwój: Twój i społeczności „Szumu”. Wierzymy, że wspólnie się to nam uda!

Kliknij i zostań naszą Patronką lub Patronem.