„Claws not made to shake hands with” Danieli i Lindy Dostálkovych w Nowej Synagodze w Żylinie

Nierówności między gatunkami, niepożądana „dzikość natury” oraz konsekwencje romantyzowanego dualizmu kobiet/natury to niektóre z tematów poruszanych przez Danielę i Lindę Dostálkove na wystawie Claws Not Made to Shake Hands With w słowackiej Żylinie. Według artystek, wystawa może również oddziaływać jako aktywistyczna kampania. Dostálkove przyglądają się złożonym problemom, z jakimi mierzą się dziś obrońcy praw zwierząt, biorą pod lupę strategie retoryczne oraz wizualny język ich kampanii. Analizują role, jakie pełnią w nich tak zwane gatunki charyzmatyczne i pozostałe zwierzęta oraz pożądane i niepożądane manifestacje „dzikiej natury”. W swojej wystawie pozostawiają widzom szerokie pole do własnych interpretacji, odnosząc się przy tym do form dominacji i inwazji, ale też uważności i troski; odrzucają dualizm natury i patriarchalne schematy myślowe.











Daniela i Linda Dostálkove to duet mieszkający i pracujący w Pradze. Obie siostry należą do zespołu kuratorskiego PLATO w Ostrawie i są reprezentowane przez warszawską galerię Piktogram. Daniela studiowała na Wydziale Sztuki Mediów ASP w Warszawie (2004–2006) i obroniła dyplom na Wydziale Fotografii Uniwersytetu Jana E. Purkyně w Ústí nad Labem. Linda pracowała jako badaczka na Akademii Jana van Eyckaw Maastricht (2015–16), ukończyła Werkplaats Typografie w Arnhem (2015) oraz scenografię na Akademii Sztuk Muzycznych i Performatywnych im. L. Janáčka w Brnie (2003). Artystki w swojej praktyce nieustannie odnoszą się do posthumanistycznych wątków związanych z przedstawianiem i ochroną zwierząt. Podejmowały ten temat w szeregu wcześniejszych wystaw, takich jak Heroic vs. Holistic (2017), która przybrała formę erotycznego eko-dramatu. Ekspozycja proponowała postromantyczne spojrzenie na ekologię z dwóch odmiennych perspektyw etycznych. Wideoinstalacja Acid Rain & The Labours of Hercules: Capture Slay Obtain Steel (2017) skupiała się z kolei na związanym z wykonywana pracą stresie emocjonalnym, jakiego doświadczają aktywiści środowiskowi, określanym mianem „smutku ekologicznego”. W wideo Invasive Species (2018) artystki proponowały koncept uniwersalnego uznania dla nie-ludzkich gatunków. W czasach kryzysu gatunki niecharyzmatyczne regularnie pojawiają się w roli potworów, problematyzując starcie dwóch skrajności, którym artystki przyglądały się w zeszłorocznych wystawach Campaign and old sinne / reneweth shame. Dostálkove analizowały niestabilną pozycję gatunków niecharyzmatycznych oraz kobiet w społeczeństwie, a także tak zwany „paradoks słodkie versus dzikie”, ilustrujący ludzkie postrzeganie natury. W 2018 roku nakładem InOtherWords wydały Hysteric Glamour – eko-dramat w dwóch aktach proponujący autentyczne, posttraumatyczne sposoby poznawania natury i dbania o nią, wymagające radykalnego przedefiniowania idei miłości.
Stopka
Artystka / Artysta | Daniela i Linda Dostálkove |
Wystawa | Claws not made to shake hands with |
Miejsce | Nowa Synagoga w Żylinie |
Czas trwania | 3.06–5.07.2020 |
Fotografie | dzięki uprzejmości Nowej Synagogi w Żylinie |
Strona internetowa | novasynagoga.sk |
Indeks | Daniela Dostálková Linda Dostálková Nowa Synagoga w Żylinie |