NR 13/2023
30.11.2017

„Cień słońca” w Zonie Sztuki Aktualnej / ”The Shadow of the Sun” at the Zona Sztuki Aktualnej

Redakcja
Kurnik, Daba, Kamerun (Region Dalekiej Północy, m. Teleki), ok. 1960-1970 r., tykwa, liść palmowy, włókno roślinne Kosze transportowe, ludność kalabarska, Kamerun (Region Południowo-Zachodni, m. Tico), ok. 1980 r., włókno roślinne, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Zona Sztuki Aktualnej, 2017
„Cień słońca” w Zonie Sztuki Aktualnej / ”The Shadow of the Sun” at the Zona Sztuki Aktualnej
Kurnik, Daba, Kamerun (Region Dalekiej Północy, m. Teleki), ok. 1960-1970 r., tykwa, liść palmowy, włókno roślinne Kosze transportowe, ludność kalabarska, Kamerun (Region Południowo-Zachodni, m. Tico), ok. 1980 r., włókno roślinne, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Zona Sztuki Aktualnej, 2017

For English version scroll down

PL

Olivier Guesselé-Garai i Antje Majewski w ramach wystawy Cień słońca, dedykowanej Zonie Sztuki Aktualnej, zadają pytanie o to jaką rolę pełnią dziś obiekty tradycyjnej sztuki kameruńskiej, które po przetransportowaniu do Europy w czasach podbojów kolonialnych, były poddawane konserwacji i archiwizacji oraz były wystawiane w instytucjach sztuki. W wyniku tych procesów obiekty te zatraciły swoje oryginalne funkcje i zostały pozbawione pierwotnych znaczeń. Artyści zastanawiają się jak można przypisać im nowe znaczenia bez sankcjonowania specyfiki ich historii.

Antje Majewski, Les Caches Sexes. HD Video, kolor, dźwięk, 2017, Zona Sztuki Aktualnej, dzięki uprzejmości artystki
Antje Majewski, Les Caches Sexes. HD Video, kolor, dźwięk, 2017, Zona Sztuki Aktualnej, dzięki uprzejmości artystki

Koncepcja wystawy Cień słońca ukształtowała się po wizycie Olivier Guesselé-Garai i Antje Majewski w Muzeum Narodowym w Szczecinie, gdzie odkryli oni zbiór obiektów pochodzących z Kamerunu. W ramach współpracy z Ewą Prądzyńską – dyrektor Działu Kultur Pozaeuropejskich, skupili się na kolekcji „Fartuszków z koralików”, czyli ornamentalnych przepasek paciorkowych pochodzących z Północnego Kamerunu, przewiązywanych wokół bioder. Zainteresowały ich wówczas również kosze oraz inne obiekty wywodzące się z tego regionu. Wiosną 2017 artyści udali się w ramach projektu na wyprawę badawczą do Kamerunu.

Wystawa Cień słońca nawiązuje również do prywatnej historii Antje Majewski i Olivier Guesselé-Garai. Majewski urodziła się w Niemczech, ale posiada polskie korzenie, Guesselé-Garai z kolei jest Francuzem o korzeniach kameruńskich. Zarówno Majewski jak i Guesselé-Garai wykorzystali wystawę Cień słońca jako świetną okazję do prześledzenia sposobów w jaki kultury wpływają na siebie i się mieszają w wyniku pokojowych, bądź też trudnych i pełnych przemocy zdarzeń w historii.

Antje Majewski, Olivier Guesselé-Garai, Cień słońca, widok wystawy
Cień słońca, Fartuszki (pikurany), Guidar, Kamerun (Region Północny, m. Lam), ok. 1960 r., m.in. nić bawełniana, koraliki szklane, muszle kauri, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Zona Sztuki Aktualnej, 2017
Antje Majewski, Olivier Guesselé-Garai, Cień słońca, widok wystawy
Antje Majewski, Olivier Guesselé-Garai, Cień słońca, widok wystawy
Olivier Guesselé-Garai, Hommage to the african square meter, 2017, farba olejna na tkaninie, włókno, plastik, raffia, 6 elementów, wymiary zmienne
Olivier Guesselé-Garai, Bambou là, 2017 farba olejna, bambus, wymiary zmienne, 3 elementy

ENG

Olivier Guesselé-Garai and Antje Majewski question the change that takes place in the function and significance of objects in the traditional art of Cameroun, which were transported to Europe to be exhibited, archived and preserved since the time of colonialism. Through this process, these cultural properties have been removed from their original functions and deprived of their senses. How could one attribute to them a new meaning without sanctioning the reality of their history?

Olivier Guesselé-Garai and Antje Majewski developed the idea to this exhibition after a visit in the National Museum in Szczecin, where they found objects from Cameroun. Working closely together with the director of the Department of Non-European Cultures, Ewa Prądzyńska, they admired a collection of “Cache sexe” (Pikuran): pieces of beadwork to be worn around the hips from the North of Cameroun. They were also interested in basketry and in other items, and decided to go for a research trip to Cameroun in spring 2017.

Antje Majewski, Olivier Guesselé-Garai, Cień słońca, widok wystawy
Antje Majewski, Olivier Guesselé-Garai, Cień słońca, widok wystawy
Antje Majewski, Olivier Guesselé-Garai, Cień słońca, widok wystawy
Antje Majewski, Olivier Guesselé-Garai, Cień słońca, widok wystawy

The exhibition „The Shadow of the Sun” is also connected to the private history of Antje Majewski and Olivier Guesselé-Garai. The artists have both multinational roots: Majewski is German of partly Polish origin and Guesselé-Garai is French of Hungarian and Cameroonian origin. Both of them see this exhibition as a great opportunity to follow the trails of a mixing and shifting of cultures that can happen both through violent and peaceful events in history.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaOlivier Guesselé-Garai, Antje Majewski
WystawaCień słońca / The Shadow of the Sun
MiejsceZona Sztuki Aktualnej w Szczecinie
Czas trwania25.10–9.12.2017
Kuratorka / KuratorAurelia Nowak
FotografieJanusz Piszczatowski
Strona internetowazona.akademiasztuki.eu
Indeks

Zobacz też