SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 03.06.2016 5 min

„Ciało – obraz – rysunek” Tadeusza Kantora w Cricotece

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Tadeusz Kantor, Rysunek do Lekcji mediolańskich, Mediolan 1986, kolekcja prywatna.
Ciało-obraz-rysunek, widok wystawy, fot. StudioFILMLOVE

Ciało-obraz-rysunek, widok wystawy, fot. StudioFILMLOVE

Wraz z otwarciem nowej siedziby Cricoteki przy ul. Nadwiślańskiej, w Galerii-Pracowni Tadeusza Kantora przy ul. Siennej 7/5 ruszył cykl wystaw prezentujących unikalne rysunki Tadeusza Kantora.

Prezentowane na wystawie Tadeusza Kantora w głównej siedzibie Cricoteki obiekty-rzeźby pozbawione są osoby aktora – postaci ludzkiej. Kolejne odsłony tej wystawy uzupełnia ekspozycja rysunków Tadeusza Kantora w Galerii-Pracowni przy ul. Siennej. Wnętrza pracowni zaadaptowano na cele galerii według projektu samego artysty. Miała być w niej prezentowana kolekcja rysunków Tadeusza Kantora. Cykl wystaw zakłada jak najpełniejszą prezentację w kilku częściach Kolekcji A oraz innych prac rysunkowych artysty. Wystawa w Galerii-Pracowni odbudowuje zerwaną więź między rzeźbą i człowiekiem, obiektem i aktorem. W ten sposób widz „wrzucony” zostaje w przestrzeń między ulicami Nadwiślańską i Sienną – i w widzu dokonuje się jej scalenie.

Ciało-obraz-rysunek, widok wystawy, fot. StudioFILMLOVE

Ciało-obraz-rysunek, widok wystawy, fot. StudioFILMLOVE

Ciało-obraz-rysunek, widok wystawy, fot. StudioFILMLOVE

Ciało-obraz-rysunek, widok wystawy, fot. StudioFILMLOVE

Tadeusz Kantor. Ciało – obraz – rysunek wpisuje się w problematykę trzeciej odsłony Wystawy Tadeusza Kantora, uruchomionej w tym samym czasie w głównej siedzibie Cricoteki, której tematem jest marioneta. Na Siennej zobaczymy m.in. wybrane rysunki do spektaklu Balladyna z okresu Podziemnego Teatru Niezależnego – jako nawiązanie do obiektu Goplana i elfy prezentowanego na wystawie przy ul. Nadwiślańskiej. Większość rysunków jest rodzajem osobistego dziennika, pełnego notatek artysty. Parafrazując znane powiedzenie artysty: „Istnieje tylko to, co się widzi”, wybrano rysunki, na których jednocześnie istnieje to, czego się nie widzi. Naszkicowane fragmenty ciała są tu wyłącznie śladem cielesności, funkcjonują umownie, jak atrapy. Jednocześnie są to figury na wskroś intymne, pełne odniesień do tożsamości samego autora.

Ciało-obraz-rysunek, widok wystawy, fot. StudioFILMLOVE

Ciało-obraz-rysunek, widok wystawy, fot. StudioFILMLOVE

Ciało-obraz-rysunek, widok wystawy, fot. StudioFILMLOVE

Ciało-obraz-rysunek, widok wystawy, fot. StudioFILMLOVE

Oprócz rysunków wpisujących się w dyskurs cielesności granicznej, poddawanej przeobrażeniom i degradacji, na wystawie prezentowana jest także kolekcja piętnastu prac Tadeusza Kantora zatytułowanych Lekcje mediolańskie. Powstały one w Mediolanie w 1986 roku jako rysunkowy komentarz do wykładów prowadzonych przez artystę w Scuola Drammatica di Paolo Grassi. Przedmiotem tych prac jest sylwetka ludzka w relacjach z przestrzenią.

Tadeusz Kantor, Mój pomnik, 1989-­1990, kolekcja prywatna, depozyt w Cricotece

Tadeusz Kantor, Mój pomnik, 1989­-1990, kolekcja prywatna, depozyt w Cricotece

Tym razem ekspozycja rysunków Tadeusza Kantora zostanie dopełniona także obrazem Klęska wrześniowa z 1990 roku ze zbiorów Muzeum Armii Krajowej w Krakowie. Praca wpisuje się w tematykę narracji związanych z ciałem i przeistaczaniem się obrazu ciała w dziele sztuki. Obrazowi towarzyszył będzie 90-minutowy dokument filmowy zrealizowany przez Marka Stefańskiego – Tadeusz Kantor maluje w Cricotece obraz „Klęska wrześniowa”.

Ciało-obraz-rysunek, widok wystawy, fot. StudioFILMLOVE

Ciało-obraz-rysunek, widok wystawy, fot. StudioFILMLOVE

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Tadeusz Kantor
Wystawa
Tadeusz Kantor. Ciało – obraz – rysunek
Miejsce
Cricoteka, Galeria-Pracownia Tadeusza Kantora
Czas trwania
26.02-31.07.2016
Osoba kuratorska
Małgorzata Paluch-Cybulska, Bogdan Renczyński
Strona internetowa
www.cricoteka.pl
Indeks
Bogdan Renczyński Galeria-Pracownia Tadeusza Kantora Małgorzata Paluch- Cybulska Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie Tadeusz Kantor

Najczęściej czytane

1
Krytyka 04.07.2025

Pejzaże, opowieści. O filmach Anki i Wilhelma Sasnalów

Portret Mateusz Górniak
2
Eseje 04.07.2025

Cynizm – czyli jak uciec przed kontekstem

Portret Łukasz Białkowski
3
Krytyka 11.07.2025

Seksowne i niedopłacone. O wystawie „Strefy LGBT+” w Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu

Portret Łucja Staszkiewicz
4
Na Dobry Początek 30.06.2025

30 czerwca – 6 lipca

Redakcja
5
Na Dobry Początek 07.07.2025

7–13 lipca

Redakcja
6
News 08.07.2025

Daniel Muzyczuk dyrektorem Muzeum Sztuki w Łodzi

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Ciało – obraz – rysunek” Tadeusza Kantora w Cricotece — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności