SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 17.02.2016 4 min

„Cholernie spadam!” Tadeusza Kantora w Cricotece

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Tadeusz Kantor, Cholernie spadam!, widok wystawy
Tadeusz Kantor, Cholernie spadam!, widok wystawy

Tadeusz Kantor, Cholernie spadam!, widok wystawy

Wystawa Cholernie spadam! poświęcona jest ostatniemu okresowi twórczości malarskiej i teatralnej Tadeusza Kantora, który inicjują spektakle Ślub (1986) i Maszyna miłości i śmierci (1987). W odróżnieniu od wcześniejszych realizacji „Teatru Śmierci” w okresie tym rozpoczyna się zjawisko malarskiego teatru Kantora, nazwanego przez samego artystę „Teatrem Miłości i Śmierci”.

Późne malarstwo i teatr Tadeusza Kantor naznaczone są intymnością i prywatnymi przeżyciami. Artysta mówi o sobie wprost: o swoich lękach, zwątpieniu, o niespełnionej miłości i przeczuciu zbliżającej się śmierci. Skupienie się na sobie ma jeszcze inny kontekst. Artysta zdecydował przeciwstawić życie jednostki wszelkim rodzajom totalitaryzmów, przemocy, władzy i bezduszności świata. W dziełach tych rozlicza się również z własną sztuką i sobą samym, kieruje się w głąb.

Tadeusz Kantor, Cholernie spadam!, widok wystawy

Tadeusz Kantor, Cholernie spadam!, widok wystawy

Tadeusz Kantor, Cholernie spadam!, widok wystawy

Tadeusz Kantor, Cholernie spadam!, widok wystawy

Tadeusz Kantor, Cholernie spadam!, widok wystawy

Tadeusz Kantor, Cholernie spadam!, widok wystawy

Na wystawie zaprezentowana zostanie większość ostatnich dzieł malarskich Tadeusza Kantora. Podobnie jak podczas wystawy Dalej już nic (Kraków 1988, Paryż 1989), obrazy staną na metalowych konstrukcjach. Prace pochodzą z cyklów: Cholernie spadam, Dalej już nic, Nie zagląda się bezkarnie przez okno czy Mój dom. Przygotowany został także wybór blisko trzydziestu rysunków z późnego okresu twórczości artysty. Oprócz szkiców do obrazów będą to rysunki związane z tematami intymności, prywatności, miłości, śmierci, samotności, rysunki „Biednego Pokoiku Wyobraźni” oraz prace nawiązujące do młodopolskich obrazów Jacka Malczewskiego. Elementem aranżacji wystawy będą też wielkogabarytowe lustra. Wprowadzą one efekt duplikacji obrazów i skłonią odbiorcę do konfrontacji z intymnością artysty – w relacji do jego sztuki.

Tadeusz Kantor, Cholernie spadam!, widok wystawy

Tadeusz Kantor, Cholernie spadam!, widok wystawy

Tadeusz Kantor, Cholernie spadam!, widok wystawy

Tadeusz Kantor, Cholernie spadam!, widok wystawy

Zobaczyć będzie można także dwa obiekty teatralne: instalację Maszyna miłości i śmierci, wypożyczoną z Museo Internazionale delle Marionette w Palermo, oraz manekina Pana Młodego z trumną (Tadeusza Kantora) na podeście ze spektaklu Nigdy tu już nie powrócę (1988). Intymność jest obecna tak w figurach manekinów, jak i w cielesności malarskich autoportretów czy ostatnich dziełach Teatru Cricot 2. Zaprezentowane na wystawie manekiny, oddające rysy Tadeusza Kantora, pozostają w silnym związku z późnym malarstwem i działaniami teatralnymi artysty.

Obrazy, rysunki i obiekty uzupełnią zapisy spektakli Ślub (1986), Maszyna miłości i śmierci (1987), Bardzo krótka lekcja (1988) i Nigdy tu już nie powrócę (1988).

Tadeusz Kantor, Cholernie spadam!, widok wystawy

Tadeusz Kantor, Cholernie spadam!, widok wystawy

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Tadeusz Kantor
Wystawa
Cholernie spadam!
Miejsce
Cricoteka
Czas trwania
23.10.2015 – 27.03.2016
Osoba kuratorska
Małgorzata Paluch- Cybulska
Fotografie
Studio FILMLOVE
Strona internetowa
cricoteka.pl
Indeks
Małgorzata Paluch- Cybulska Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie Tadeusz Kantor

Najczęściej czytane

1
Krytyka 01.12.2023

Delfina Jałowik dyrektorką Bunkra Sztuki, czyli w Krakowie bez zmian. Komentarz redakcji

Redakcja
2
Krytyka 24.11.2023

Narrator z kwadratową głową. O twórczości Przemysława Piniaka

Portret Stach Szabłowski
3
Krytyka 01.12.2023

Proteza Strzemińskiego czy papieros Kobro? O „Radykalnym oku” Andrzeja Turowskiego

Portret Anna Markowska
4
Do zobaczenia 24.11.2023

„W oczach mi się tli od nowa” Dominiki Gierszewskiej w Gdańskiej Galerii Miejskiej

Redakcja
5
Na Dobry Początek 27.11.2023

27 listopada – 3 grudnia

Redakcja
6
Krytyka 24.11.2023

Chodź, pomaluj mój świat. „Nos w dupie” Karola Radziszewskiego w Galerii Foksal

Portret Rita Müller

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Cholernie spadam!” Tadeusza Kantora w Cricotece — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności