
Wystawa Chłoporobotnik i boa grzechotnik, nawiązując do słów piosenki Agnieszki Osieckiej Niech żyje bal, bada wykreowaną przez władze PRL klasę chłopsko-robotniczą.
Ten „nowy obywatel”, wyłoniony po reformie rolnej, miał stać się nową warstwą wiodącą, z którą władza ludowa wiązała ogromne nadzieje. Z jednej strony postawa władz PRL wobec wsi skupiała się na „pracy u podstaw”: elektryfikacji i szerzeniu oświaty, z drugiej zaś strony, dzięki niedokończonej kolektywizacji, wieś stała się symbolem „polskiej drogi do komunizmu” opartej na prywatnej własności ziemi i przywiązaniu do tradycji.

Kolaż z wystawy Chłoporobotnik i boa grzechotnik zatytułowany Historia, projekt graficzny: Paweł Olszczyński
W każdej z trzech opowieści wystawa zestawia to, co realistyczne, nastawione na modernizację i postęp, z tym, co romantyczne, często sentymentalne – gdyż związane ze światem, który przemijał. Odwołuje się do przestrzeni związanych z przemocą, często nieuświadomionych, twórczo „przepracowanych” przez artystów.
Stopka
Wystawa | Chłoporobotnik i boa grzechotnik |
Miejsce | Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie |
Czas trwania | 29.02 - 3.04.2016 |
Kuratorka / Kurator | Ewa Tatar |
Fotografie | Bartosz Stawiarski |
Strona internetowa | artmuseum.pl |
Indeks | Ewa Tatar Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie Nowa wieś |