01.04.2020

„Buona Fortuna” Diany Lelonek w Fondazione Pastificio Cerere

Diana Lelonek, „Barbórka”, instalacja, fot. Cerri Pecorella
„Buona Fortuna” Diany Lelonek w Fondazione Pastificio Cerere
Diana Lelonek, „Barbórka”, instalacja, fot. Cerri Pecorella

Wystawę tę, tak jak laboratorium, wypełniają próbki. Prezentowane w sekwencjach wybrane fragmenty szeroko zakrojonych i nierzadko długoterminowych projektów Diany Lelonek dają wgląd w model pracy artystki. Badane osobno czy łącznie, wszystkie te próbki łączą się z powracającymi kwestiami środowiskowymi i nurtującymi artystkę pytaniami o przesuwające się granice między domenami natury i kultury. Prezentację w przestrzeni galeryjnej dopełniają nowe prace powstałe z myślą o podziemnej Spazio Molini.

Szczere życzenie, pozdrowienie czy wymuszona uprzejmość – tytuł wystawy przywołuje szeroką panoramę sytuacji społecznych, ale też wskazuje na wiarę w tajemniczy los – fortuna – który nadaje kształt światu, w którym żyjemy. W praktyce Lelonek wiarę we wszechwładny los zastępuje potrzeba poznawania świata takim, jakim jest i takim, jakim czynią go ludzkie działania. Teoria ewolucji, poza-ludzka interwencja w naukowy kanon, śmieci, z których rodzi się życie, topniejący lodowiec i ostatnie tchnienie przemysłowej kultury opartej na wydobyciu węgla… W sztuce Lelonek wszystkie te wątki splatają się w jedno, by odsłonić sieć międzygatunkowych zależności i stworzyć obraz możliwego horyzontu wspólnej egzystencji.

Diana Lelonek, „Barbórka”, instalacja (detal), fot. Cerri Pecorella
Diana Lelonek, „Barbórka”, instalacja, fot. Cerri Pecorella
Diana Lelonek, „Centre for the Living Things”, detal, fot. Eleonora Cerri Pecorella
Diana Lelonek, „Rene Descartes from the series Zoe-Therapy”, fot. Eleonora Cerri Pecorella
Diana Lelonek, „Barbórka”, instalacja (detal), fot. Eleonora Cerri Pecorella
Diana Lelonek, „Barbórka”, instalacja (detal), fot. Eleonora Cerri Pecorella
Diana Lelonek, „Buona Fortuna”, widok wystawy, fot. Andrea Veneri
Diana Lelonek, „Buona Fortuna”, widok wystawy, fot. Eleonora Cerri Pecorella
Diana Lelonek, „Buona Fortuna”, widok wystawy, fot. Andrea Veneri
Diana Lelonek, „Buona Fortuna”, widok wystawy, fot. Eleonora Cerri Pecorella
Diana Lelonek, „Buona Fortuna”, widok wystawy, fot. Andrea Veneri
Diana Lelonek, „Buona Fortuna”, widok wystawy, fot. Eleonora Cerri Pecorella

W nowej instalacji, stworzonej z myślą o przestrzeni Spazio Molini, figura św. Barbary, tradycyjnie noszona przez górników w barbórkowych procesjach, zastąpiona zostaje różnymi gatunkami roślin ruderalnych – tych, które jako pierwsze kolonizują hałdy nieczynnych kopalni i opuszczone tereny poprzemysłowe. Przywracające życie wysuszonej ziemi rośliny pełnią też symboliczną, magiczną i leczniczą rolę w kulturze ludowej. Poprzez łączenie kulturalnych rytuałów z głęboką historią formacji pokładów węgla i ludową wiedzą o naturze, Lelonek konstruuje prototypowe metody poszukiwania nowego modelu postindustrialnej kultury, w której ekstraktywizm i ekspolatację zasobów zastąpiłaby intymna więź z ziemią.

Prezentowane prace i instalacje dźwiękowe zrealizowane zostały we współpracy z Denimem Szramem, Tomaszem Partyką i Bartoszem Zaskórskim.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaDiana Lelonek
WystawaBuona Fortuna
MiejsceFondazione Pastificio Cerere, Rzym
Czas trwania7.02–9.04.2020
Kuratorka / KuratorJakub Gawkowski
FotografieAndrea Veneri, dzięki uprzejmości Fondazione Pastificio Cerere
Strona internetowapastificiocerere.it
Indeks

Zobacz też