„Buona Fortuna” Diany Lelonek w Fondazione Pastificio Cerere
Wystawę tę, tak jak laboratorium, wypełniają próbki. Prezentowane w sekwencjach wybrane fragmenty szeroko zakrojonych i nierzadko długoterminowych projektów Diany Lelonek dają wgląd w model pracy artystki. Badane osobno czy łącznie, wszystkie te próbki łączą się z powracającymi kwestiami środowiskowymi i nurtującymi artystkę pytaniami o przesuwające się granice między domenami natury i kultury. Prezentację w przestrzeni galeryjnej dopełniają nowe prace powstałe z myślą o podziemnej Spazio Molini.
Szczere życzenie, pozdrowienie czy wymuszona uprzejmość – tytuł wystawy przywołuje szeroką panoramę sytuacji społecznych, ale też wskazuje na wiarę w tajemniczy los – fortuna – który nadaje kształt światu, w którym żyjemy. W praktyce Lelonek wiarę we wszechwładny los zastępuje potrzeba poznawania świata takim, jakim jest i takim, jakim czynią go ludzkie działania. Teoria ewolucji, poza-ludzka interwencja w naukowy kanon, śmieci, z których rodzi się życie, topniejący lodowiec i ostatnie tchnienie przemysłowej kultury opartej na wydobyciu węgla… W sztuce Lelonek wszystkie te wątki splatają się w jedno, by odsłonić sieć międzygatunkowych zależności i stworzyć obraz możliwego horyzontu wspólnej egzystencji.
W nowej instalacji, stworzonej z myślą o przestrzeni Spazio Molini, figura św. Barbary, tradycyjnie noszona przez górników w barbórkowych procesjach, zastąpiona zostaje różnymi gatunkami roślin ruderalnych – tych, które jako pierwsze kolonizują hałdy nieczynnych kopalni i opuszczone tereny poprzemysłowe. Przywracające życie wysuszonej ziemi rośliny pełnią też symboliczną, magiczną i leczniczą rolę w kulturze ludowej. Poprzez łączenie kulturalnych rytuałów z głęboką historią formacji pokładów węgla i ludową wiedzą o naturze, Lelonek konstruuje prototypowe metody poszukiwania nowego modelu postindustrialnej kultury, w której ekstraktywizm i ekspolatację zasobów zastąpiłaby intymna więź z ziemią.
Prezentowane prace i instalacje dźwiękowe zrealizowane zostały we współpracy z Denimem Szramem, Tomaszem Partyką i Bartoszem Zaskórskim.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Diana Lelonek
- Wystawa
- Buona Fortuna
- Miejsce
- Fondazione Pastificio Cerere, Rzym
- Czas trwania
- 7.02–9.04.2020
- Osoba kuratorska
- Jakub Gawkowski
- Fotografie
- Andrea Veneri, dzięki uprzejmości Fondazione Pastificio Cerere
- Strona internetowa
- pastificiocerere.it