SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 01.04.2020 2 min

„Buona Fortuna” Diany Lelonek w Fondazione Pastificio Cerere

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Diana Lelonek, „Barbórka”, instalacja, fot. Cerri Pecorella

Wystawę tę, tak jak laboratorium, wypełniają próbki. Prezentowane w sekwencjach wybrane fragmenty szeroko zakrojonych i nierzadko długoterminowych projektów Diany Lelonek dają wgląd w model pracy artystki. Badane osobno czy łącznie, wszystkie te próbki łączą się z powracającymi kwestiami środowiskowymi i nurtującymi artystkę pytaniami o przesuwające się granice między domenami natury i kultury. Prezentację w przestrzeni galeryjnej dopełniają nowe prace powstałe z myślą o podziemnej Spazio Molini.

Szczere życzenie, pozdrowienie czy wymuszona uprzejmość – tytuł wystawy przywołuje szeroką panoramę sytuacji społecznych, ale też wskazuje na wiarę w tajemniczy los – fortuna – który nadaje kształt światu, w którym żyjemy. W praktyce Lelonek wiarę we wszechwładny los zastępuje potrzeba poznawania świata takim, jakim jest i takim, jakim czynią go ludzkie działania. Teoria ewolucji, poza-ludzka interwencja w naukowy kanon, śmieci, z których rodzi się życie, topniejący lodowiec i ostatnie tchnienie przemysłowej kultury opartej na wydobyciu węgla… W sztuce Lelonek wszystkie te wątki splatają się w jedno, by odsłonić sieć międzygatunkowych zależności i stworzyć obraz możliwego horyzontu wspólnej egzystencji.

Diana Lelonek, „Barbórka”, instalacja (detal), fot. Cerri Pecorella
Diana Lelonek, „Barbórka”, instalacja, fot. Cerri Pecorella
Diana Lelonek, „Centre for the Living Things”, detal, fot. Eleonora Cerri Pecorella
Diana Lelonek, „Rene Descartes from the series Zoe-Therapy”, fot. Eleonora Cerri Pecorella
Diana Lelonek, „Barbórka”, instalacja (detal), fot. Eleonora Cerri Pecorella
Diana Lelonek, „Barbórka”, instalacja (detal), fot. Eleonora Cerri Pecorella
Diana Lelonek, „Buona Fortuna”, widok wystawy, fot. Andrea Veneri
Diana Lelonek, „Buona Fortuna”, widok wystawy, fot. Eleonora Cerri Pecorella
Diana Lelonek, „Buona Fortuna”, widok wystawy, fot. Andrea Veneri
Diana Lelonek, „Buona Fortuna”, widok wystawy, fot. Eleonora Cerri Pecorella
Diana Lelonek, „Buona Fortuna”, widok wystawy, fot. Andrea Veneri
Diana Lelonek, „Buona Fortuna”, widok wystawy, fot. Eleonora Cerri Pecorella

W nowej instalacji, stworzonej z myślą o przestrzeni Spazio Molini, figura św. Barbary, tradycyjnie noszona przez górników w barbórkowych procesjach, zastąpiona zostaje różnymi gatunkami roślin ruderalnych – tych, które jako pierwsze kolonizują hałdy nieczynnych kopalni i opuszczone tereny poprzemysłowe. Przywracające życie wysuszonej ziemi rośliny pełnią też symboliczną, magiczną i leczniczą rolę w kulturze ludowej. Poprzez łączenie kulturalnych rytuałów z głęboką historią formacji pokładów węgla i ludową wiedzą o naturze, Lelonek konstruuje prototypowe metody poszukiwania nowego modelu postindustrialnej kultury, w której ekstraktywizm i ekspolatację zasobów zastąpiłaby intymna więź z ziemią.

Prezentowane prace i instalacje dźwiękowe zrealizowane zostały we współpracy z Denimem Szramem, Tomaszem Partyką i Bartoszem Zaskórskim.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Diana Lelonek
Wystawa
Buona Fortuna
Miejsce
Fondazione Pastificio Cerere, Rzym
Czas trwania
7.02–9.04.2020
Osoba kuratorska
Jakub Gawkowski
Fotografie
Andrea Veneri, dzięki uprzejmości Fondazione Pastificio Cerere
Strona internetowa
pastificiocerere.it
Indeks
Diana Lelonek Fondazione Pastificio Cerere Jakub Gawkowski

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
2
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
3
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
4
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
5
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
6
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Buona Fortuna” Diany Lelonek w Fondazione Pastificio Cerere — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności