SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 07.12.2017 3 min

„Bunt materii” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
„Bunt materii”, widok wystawy, fot. Marta Kowalewska

Rewolucja tkaniny artystycznej rozpoczęła się w Polsce – w ciągu niespełna półwiecza porzuciła ona swą utylitarną funkcję i stanęła w równym szeregu z dziedzinami sztuki czystej – malarstwem i rzeźbą.

Wystawa jest przeglądem piętnastu edycji Międzynarodowego Triennale Tkaniny w Łodzi – najważniejszej i jedynej tego typu prezentacji tkaniny artystycznej na świecie. Na ekspozycji zostało przedstawionych blisko 30 prac najwybitniejszych twórców, w tym Magdaleny Abakanowicz, Wojciecha Sadleya, Jolanty Owidzkiej, Marii Chojnackiej, Katarzyny Józefowicz czy Izabeli Gustowskiej.

„Bunt materii”, widok wystawy, fot. Marta Kowalewska
„Bunt materii”, widok wystawy, fot. Marta Kowalewska
„Bunt materii”, widok wystawy, fot. Marta Kowalewska
Jolanta Rudzka – Habisiak, „Cisza”, 1997-1998, fot. Marta Kowalewska

Wystawa przypomina historię tego niezwykłego wydarzenia, której kluczową częścią jest postać legendarnej założycielki Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Krystyny Kondratiuk, głównej pomysłodawczyni Triennale – założycielki Muzeum i wielkiej entuzjastki nowego nurtu w sztuce włókna, zainicjowanego przez polskich artystów na początku lat sześćdziesiątych. To dzięki jej determinacji prace z Polski zostały zaprezentowane na I Biennale w Lozannie w 1962 r., gdzie dostrzeżono ich rewolucyjną odmienność od tradycyjnej, dekoracyjnej i wielkoformatowej sztuki gobelinowej. Krystyna Kondratiukowa już wtedy sygnalizowała konieczność zorganizowania w Łodzi „festiwalu tkaniny”, a w dziesięć lat później jej starania zaowocowały organizacją pierwszego Triennale.

Ekspozycja przybliża także zjawisko „polskiej szkoły tkaniny”, która w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX w. zrewolucjonizowała myślenie o tej materii artystycznej, dzięki czemu zyskała ona trzeci wymiar, czym nie tylko anektowała przestrzeń, ale także poszerzyła wachlarz wykorzystywanych materiałów, włączając je w obszar eksperymentalnych rozwiązań. Przeobraziła się tak bardzo, że często dyskutowano, czy wciąż zachowuje istotę swego medium.

Na wystawie znalazły się dzieła, które wyznaczały kolejne etapy i zmiany w rozwoju sztuki tkaniny. Założeniem ekspozycji jest pokazanie, jak wielorakie oblicza ma to medium, które oferuje twórcom tak szerokie bogactwo rozwiązań formalnych, że można mówić o jednej z najbardziej różnorodnych z dziedzin sztuki współczesnej. Na wystawie znalazły się realizacje artystów polskich i zagranicznych, bowiem Triennale swoją siłą oddziaływania obejmuje cały świat.

Kuratorką wystawy jest Marta Kowalewska, historyk sztuki, kurator, wykładowca akademicki, kierownik Działu Tkaniny Artystycznej. Autorka licznych publikacji (ponad 60 artykułów, wywiadów i tekstów krytycznych) na łamach prasy fachowej i w katalogach wystawowych.

Za aranżację wystawy odpowiada duet projektantów Kosmos Project (Ewa Bochen i Maciej Jelski). W ich dorobku znajdują się miedzy innymi: „Peekaboo”, wystawa ilustrowanych książek dla dzieci w Galerii Arsenał w Białymstoku i Safnahúsið – Culture House w Rejkjaviku.

Judith Droppa, „Przezroczystość”, 1977, fot. Marta Kowalewska
„Bunt materii”, widok wystawy, fot. Marta Kowalewska
„Bunt materii”, widok wystawy, fot. Marta Kowalewska
„Bunt materii”, widok wystawy, fot. Marta Kowalewska
„Bunt materii”, widok wystawy, fot. Marta Kowalewska
„Bunt materii”, widok wystawy, fot. Marta Kowalewska
„Bunt materii”, widok wystawy, fot. Marta Kowalewska
„Bunt materii”, widok wystawy, fot. Marta Kowalewska
„Bunt materii”, widok wystawy, fot. Marta Kowalewska

Grafikę przygotował Łukasz Paluch, który pracuje pod szyldem AnoMalia art studio i prowadzi Pracownię Identyfikacji Wizualnej na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jego prace były eksponowane na wystawach polskiego dizajnu w kraju i za granicą.

Przypisy

Stopka

Wystawa
Bunt materii
Czas trwania
29.06.2017–18.02.2018
Osoba kuratorska
Marta Kowalewska
Strona internetowa
muzeumwlokiennictwa.pl
Indeks
Marta Kowalewska

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
5
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
6
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Bunt materii” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności