NR 39/2023
15.01.2014

„Bogota. Miasto na krawędzi” w CSW Łaźnia

„Bogota. Miasto na krawędzi” w CSW Łaźnia

Wystawa Bogota. Miasto na krawędzi jest próbą artystycznego opisu stolicy Kolumbii, spojrzenia na miasto oczami artystów, których prace koncentrują się na byciu w centrum -doświadczeniu życia i pracy w mieście.

Adriana Salazar, Niewypał - Daring machine, 2008

Adriana Salazar, Niewypał – Daring machine, 2008

Adriana Salazar, Niewypał - Daring machine, 2008

Adriana Salazar, Niewypał – Daring machine, 2008

Bogota w ostatnich latach stała się jedną z megametropolii Ameryki Łacińskiej z jednej strony charakteryzującą się szybkim tempem rozwoju, multikulturowością, z drugiej problemami społecznymi i brakiem bezpieczeństwa. Historia kraju, społeczeństwa i wielu kolumbijskich rodzin to historia przemocy, karteli narkotykowych, politycznej korupcji. Pomimo problemów, miasto określane jest mianem „raju intelektualnego ducha” charakteryzującego się wolnością słowa i wielogłosowością. Jak ta sytuacja wpływa na artystów?

Alberto Lezaca, Stan symulacji - State of symulation, 2013

Alberto Lezaca, Stan symulacji – State of symulation, 2013

Alberto Lezaca, Stan symulacji - State of symulation, 2013

Alberto Lezaca, Stan symulacji – State of symulation, 2013

Prace prezentowane w ramach wystawy analizują zagadnienia miejskiego życia Bogoty – kanały komunikacji, rytmy codzienności, nieprzewidywalność rzeczywistości. Artyści pytają o sposoby radzenia sobie z niedoskonałościami systemu, w którym miejski rozwój jest fikcją, a struktury władzy charakteryzują się daleko idącą nieprzewidywalnością.

Andres Londono, Maria z serii Poeśń - Maria from the Mould cycle, 2013

Andres Londono, Maria z serii PleśńMaria from the Mould cycle, 2013

Andres Londono, Maria z serii Pleśń - Maria from the Mould cycle, 2013

Andres Londono, Maria z serii Pleśń – Maria from the Mould cycle, 2013

Opisując miasto artyści rozwinęli krytyczny język, charakteryzujący się słodko-gorzkim śmiechem. Uśmiech przez łzy odsłania problemy – nieporządek, konsumeryzm, biedę, przemoc, korupcję. Czarny humor prac wydaje się być jednak strategią przetrwania. Inną możliwością jest ucieczka w wyobraźnię, stworzenie równoległej rzeczywistość ponad brudnymi uliczkami Bogoty.

Jaime Avila, Pejzaż z pyłu - Landscape out of Dust, 2013

Jaime Avila, Pejzaż z pyłu – Landscape out of Dust, 2013

Jaime Avila, Pejzaż z pyłu - Landscape out of Dust, 2013

Jaime Avila, Pejzaż z pyłu – Landscape out of Dust, 2013

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaJaime Ávila, Alberto Lezaca de Paz, Andrés R. Londoño, Adriana Salazar
WystawaBogota. Miasto na krawędzi
MiejsceCentrum Sztuki Współczesnej Łaźnia
Czas trwania23.11.2013 – 19.01.2014
Kuratorka / KuratorSylwia Krasoń, John Angel Rodriguez
Strona internetowalaznia.pl
Indeks

Zobacz też