SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 12.11.2013 4 min

„Blackout” Jakuba Ciężkiego

Piotr Majewski
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf

Blackout to nazwa nowej serii czarnych malarskich monochromów Jakuba Ciężkiego, zarazem tytuł wystawy, którą pokazała Galeria Lipowa 13 w Lublinie. Samo słowo jest wieloznaczne. 'Blackout’ to zarówno zaciemnienie, jak też okresowa przerwa (na przykład w dostawie energii), ale też omdlenie, chwilowa utrata świadomości. Czy nowa wystawa malarstwa Jakuba Ciężkiego jest przejawem wahania artysty i sygnałem jego wejścia w strefę cienia? Jeśli nawet ktoś chciałby szukać tego typu konotacji, to napotka opór w samych pracach. Powstała seria obrazów o zwartej konstrukcji, spójnym charakterze i warsztatowej biegłości; seria jednorodna, ale nie jednostajna.

5

4

W przypadku Blackout zaciemnienie można rozumieć w odniesieniu do wcześniejszej serii prac Jakuba Ciężkiego o jasnej, wręcz białej dominancie palety. Zatem nowe obrazy to przerzucenie uwagi malarza na drugi biegun kolorystycznej skali. Czernie w serii Blackout są w zasadzie dwie. Matowe jednolite tło tworzy nieokreśloną przestrzeń. W tej przestrzeni „nigdzie i wszędzie” widać błyszczące (odbijające światło księżyca?), malowane fakturowo fragmenty fotograficznie kadrowanych drewnianych konstrukcji dachowych w dziwnych, zobaczonych z żabiej perspektywy, diagonalnych, dynamicznych skrótach. Te konstrukcje są i fascynujące, i niepokojące.

8

Jakub Ciężki, „Blackout”

Jakub Ciężki, "Blackout"

Jakub Ciężki, „Blackout”

Z jednej strony są nienaruszone, stabilne, nadszarpnięte tylko w niektórych miejscach, tak jak to zwykle bywa z więźbą dachową starych konstrukcji, z drugiej – mają siłę zgliszcz, zwęglonych drzewców. Stąd bierze się pewne spotęgowanie odczuć i skojarzeń, kiedy staje się oko w oko z obrazami. Konstrukcyjno-ażurowa ikonografia wywodzi się z tej samej rodziny obiektów, do której należą też rusztowania budowlane, intrygujące artystę wcześniej. Tamte również ujmowane były w neutralnym otoczeniu, sprawiającym, że plan pierwszy dominował, a ascetyczny motyw, nie mający konkurencji i oddany z wielką precyzją, uderzał wyrazistością. Ciężki nie jest realistą z całego serca, ale na pewno jest realistą szczegółu (metalowe drążki rusztowań chlapał nawet farbą budowlaną, aby oddać prawdę motywu). Obrazy z serii Blackout ujawniają podobne zamiłowanie do detalicznego wykończenia. Powierzchnie belek są rustykalne, niemal reliefowe i świecą jakimś wewnętrznym popielato-srebrnym blaskiem.

6

W Blackout działa prawo serii. Jednorodne płótna o dużych rozmiarach z motywem ukazanym w naturalnej skali doskonale aranżują przestrzeń, tworzą spójną całość. Są jak zwrotki jednego wiersza wydrukowane na dobrze dobranym papierze i z użyciem zgrabnej litery. Nic nie przeszkadza, aby skupić uwagę na przekazie. Choć dla niektórych widzów drobnym zgrzytem może być wycięty na ploterze błyszczący czernią tytuł ekspozycji widniejący na jednej ze ścian (pomalowanej na czarno). Wprowadza on mechaniczny dysonans na wystawie o sporej dozie emocjonalnej siły wyrazu i jakiejś poetyckiej prowokacji, skłaniającej do poszukiwań głębszych i nieoczywistych znaczeń w tych brzmiących „basami czerni” płótnach.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Jakub Ciężki
Osoby autorskie
Piotr Majewski
Tytuł
Blackout, czyli lśnienie czerni Jakuba Ciężkiego
Wystawa
Jakub Ciężki. Blackout
Miejsce
Galeria Lipowa 13 Lubelskiej Zachęty
Czas trwania
18.10 - 30.10.2013
Osoba kuratorska
Jolanta Męderowicz
Fotografie
Krzysztof Kuzko
Indeks
Galeria Lipowa 13 Lubelskiej Zachęty Jakub Ciężki Jolanta Męderowicz Piotr Majewski

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
2
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
3
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
4
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska
5
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek
6
Do zobaczenia 13.05.2025

„Zamknięci w skorupie” Karoliny Zimnickiej w Akademickim Centrum Designu

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Blackout” Jakuba Ciężkiego — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności